/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Dyrt at hejse bro? Knippelsbro
Fra : Sygate
Vist : 835 gange
100 point
Dato : 15-08-07 23:07

Har nu i flere år grublet over hvad det mon koster, eller hvad der skal til for at få lov til at sejle forbi Knippelsbro. Jeg mener, der står jo 1200 mennesker og venter på et skib på hversin side af broen, der alle skal på arbejde eller hjem fra arbejde.
Så et skib der tøffer igennem med 6 km/t med en besætning på 12 mand, standser lige hele København i 10-15 min.
Det må da være omfattende at få tilladelse til at sejle igennem der?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-08-07 23:09

Regningen er fordelt på alle der venter på skivet.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 15-08-07 23:43

Det koster et flag.

http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=224

Og du skal bestille tid til gennemsejlingen....se §12 i havnereglementet.

http://www.cphport.dk/80256A440040A8C9/sysOakFil/Havnereglement%203.%20udkast%202005/$File/Havnereglement%20%203nyt2005.pdf

Skibe betaler ikke for at få åbnet broer i de danske farvande. Selv den mindste lystbåd få åbnet broerne gratis, hvis det er nødvendigt.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-08-07 09:27

Ofte får man som lystsejler lov at vente i kø til man er flere både eller til et kommercielt fartøj ska' igennem. Dette får man besked om når man bestiller tid.

Spørgmålet om 'pris' afhænger vel også af skibets last ..ikke sandt Sygate?

Forsinket lastning/lodsning af fragtskibe koster formuer for redderierne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-08-07 11:53

Nu skal man huske at vandvejen var der først og traditionelt var den vigtigste.
Så var der nogen som byggede en bro. Den spærrer vandvejen, og det er vel rimeligt at de , der har spærret, tager besvær og omkostninger når et skib skal igennem.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 16-08-07 15:58

Danmark har ved en Østersøkonvention fra vistnok 1851 forpligtet sig til ingensinde at indføre afgifter for fremmede fartøjer at passere danske farvande. Det var efter at vi 40 år tidligere havde tabt krigen mod England og blevet tvunget til at ophæve sundtolden. Siden den tid har Danmark som den store taber af de krige vi involverede os i dengang (og forøvrigt også i nutiden, vore politikere har blot glemt danmarkshistorien) haft et helt specielt submissivt forhold til alt, hvad der hedder krav til udenlandsk trafik af enhver art. Vi kan ikke indføre lodstvang i de danske farvande, selv om der nogle steder (Hatter Rev f. eks.) sejler enorme olielaster gennem smalle passager med lavt vand og kæmpe fuglereservater lige ved siden af. VVi kan ikke kræve lovpligtig ansvarsforsikring af skibe der sejler i danske farvande. Vi kan ikke kræve broafgofter for at passere under vore broer i skib. Vi synes heller ikke, vi kanm være bekendt at kræve vejafgifter af tung lastvogstrafik.....bare glæd jer til den svenske, norske og finske lastvogsntrafik skal køre gennem Københav, ad Sydmotorvejen, over Lolland til Fehmarn-broen uden at betale vejafgift.Og selvfølgelig betaler vi selv for Fehmarn broen, tyskerne skal da ikke have ulejlighed eller udgifter af os. Nej, vi er meget submissive i den slags affærer, og derfor er det da klart, at enhver lystsejler skal kunne kræve Langebro op uden at betale for det! (Det har iikke meget med spørgsmålet at gøre, blot et hjertesuk fra en diskussionslysten person)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-08-07 16:02

Oldboston ->
Citat
(Det har iikke meget med spørgsmålet at gøre, blot et hjertesuk fra en diskussionslysten person)

Helt iorden !!!

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 16-08-07 18:02

Tak for hjælpen allesammen. Det virker jo nemt nok at komme igennem så

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-08-07 19:03

Jeg "klapper" .... siger selv tak.

mvh
jakjoe