/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Kirkeskat
Fra : arlet
Vist : 1443 gange
100 point
Dato : 11-08-07 16:20

Vi havde en lille snak blandt venner ang kirkeskat..

Hvis man ikke betaler kirkeskat, må man så få sit barn døbt??

Må barnet også konfirmeres??

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 11-08-07 16:32

ja - det er barnets ret

kig lige lidt nede her :
http://www.morsbarn.dk/forum/showthread.php?t=687&page=3

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-07 16:33

daaaaaaaaavs forresten

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 11-08-07 16:36

Scroll lidt ned på siden her og se konsekvenserne, såvidt jeg ved betaler vi stadig tilr kirkernes vedligeholdelse over den øvrige skat.
http://www.ateist.dk/baggrund/udmeldelse_af_folkekirken.html

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 11-08-07 16:36

Ja, det er een af de få "foreninger", man automatisk er medlem af ved fødslen.
Så det kan ingen nægte - Man kan dog ikke være f.eks. fadder, hvis man ikke er medlem.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 11-08-07 16:38

ps Og gudmor'en skal selvsagt også være medlem.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-08-07 16:41

brokke44

Jeg er ikke medlem, men fadder......... Hvordan forklares dette??

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-08-07 16:41

Spørgsmålet er da irrelevant.
Hvorfor vil man ha' sit barn døbt, hvis man er meldt ud af folkekirken ?
Det overgår min forstand !
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-07 16:42

*SUK* jeg glemte alt om konfirmationen men kan se den er taget med - egentlig burde man kunne pålægge fadderne at sørge for barnets religiøse opdragelse i den forbindelse

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-08-07 16:44

Gambrinus

LOOOL Ja det er der noget om

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-07 16:47

børnene kan også konfirmeres - men ikke uden de er døbt først - det kan ske lige før konfirmationen.

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 11-08-07 16:51

Miritdk -> Hej, længe siden...

Gambrinus -> Jeg spurgte om et spørgsmål, hvis du ikke kan svare, så hold dig fra tråden.. Der er sikkert meget der overgår din forstand..

Alle-> Tak for de mange svar, dem vil jeg læse igennem nu

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-08-07 16:53

Citat
Jeg er ikke medlem, men fadder......... Hvordan forklares dette??

Det må jo bero på, at du ikke ta'r din udmeldelse alvorligt.
Men du er ikke alene.
Der er mange andre, der er så dobbeltmoralske.
Eller siger : Det er jo bare en tradition og ikke tænker mere over sår'n nogle småting.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-08-07 16:55

Ups ! Undskyld jeg så ikke dit sidste indlæg, før jeg trykkede på send.
Følger med i kulissen.
Måske får jeg også svar.
Gambrinus

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 11-08-07 16:57

Klumme - din snyder.
Citat
Jeg er ikke medlem, men fadder......... Hvordan forklares dette??

Som fadder pålægges du/lover du at opdrage barnet i den kristne tro, hvis der sker noget med forældrene.
Jeg går her ud fra, at mennesker, der er udmeldt af folkekirken ikke tror på "sagen".

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 11-08-07 17:04

Som jeg læser tråden fra morsbarn forummet, så er det i orden hvis bare en af forældrene er medlem, så kan barnet både dåbes og konfirmeres. Den der ikke er medlem må bare ikke være gudmor/far eller fadder ved dåben..

Er det korrekt??

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 11-08-07 17:13

Ja, arlet - det er sagen i en nøddeskal.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-08-07 17:13

Det er da rigtigt Gambrinus, men det fortæller jo ikke om hvorvidt jeg KAN.

I dag er det vist mere noget traditionelt, end et udtryk for religiøsitet. Måske i bibelbæltet ved Kongens Thisted i Jylleand.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-08-07 17:22

Citat
En fadder er et barns dåbsvidne. Der skal være mindst tre og højst fem faddere. Deres opgave er at være vidne på, at barnet er døbt med den kristne dåb og en moralsk forpligtelse til at hjælpe forældrene med at opdrage barnet i dåben, og hvis forældrene ikke kan, så i det omfang fadderne kan opdrage barnet i kristendom.

Derimod skal en fadder ikke nødvendigvis sørge for barnets opdragelse og forsørgelse, hvis forældrene dør. Forældre anbefales at skrive et børnetestamente, som de sociale myndigheder vil tage med i overvejelserne om barnets fremtid.

En fadder i den danske folkekirke skal være døbt med den kristne dåb (ikke nødvendigvis i Folkekirken) og være over konfirmationsalderen, men selve konfirmation er ikke nogen betingelse. Den af fadderne, der holder barnet over dåben og svarer på tilspørgelsen kaldes i folkemunden gudmor/gudfar - men denne betegnelse er ikke en kirkelig.

Forældre kan stå fadder til deres egne børn og også holde dem over dåben

http://da.wikipedia.org/wiki/Fadder

Nu blir det interessant. Iflg. dette leksikon, skal en fadder være døbt. Der skrives ikke noget om, at man ikke kan være fadder, hvis man er både døbt og evt. konfirmeret men senere har meldt sig ud af FK

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 11-08-07 17:25

Okay Tak for de mange svar..

miritdk var hurtigst..

Godkendelse af svar
Fra : arlet

Dato : 11-08-07 17:25

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-08-07 14:07

velbekomme - undskyld sen tilbagemelding - sad i pc problemer

Kommentar
Fra : smut3

Dato : 11-01-08 00:49

hej jeg tror, det er godt svaret. men man skal jo døbes med gudmor/gudfar dog er dåben en gave til at være kristus lig, men som konfirmant, skal du bekræfte din dåb er god nok. folkekirken oplyser ej om bibelen, således står mange ikke med i forløbet, hvad der sker og ikke sker med religionen. vi skal bare lære at læse i bibelen, men mange vil mene dette er bare bibel bavel som ikke er til at forstå noget af. der er jo mange former for religion, der er katolikker, protestaneterne, evangelisk, evangelisk-luthersk tro etc. andre som jøder og der er så dem som kalder sig jehovas vidner, alle ser forskelligt på deres tro, men her kan man kun døbes, dersom man tror på kristus. der er ikke alt det med jul og fødselsdage ej heller påske og pinse som andre har for vane. der er bøger om alt dette på bibilioteket som kan lånes med hjem eller bestille hos boghandleren. alle verdens religioner hedder bogen vist nok. den er god og jehovas vidner har også en bog med de mange syn der er i alle religioner.
smut 3

Kommentar
Fra : realflex

Dato : 23-03-08 23:14

Citat
Ja, det er een af de få "foreninger", man automatisk er medlem af ved fødslen.
Så det kan ingen nægte - Man kan dog ikke være f.eks. fadder, hvis man ikke er medlem.

Man bliver ikke automatisk medlem af folkekirken, dette sker først når man vælger at lade sig døbe.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 24-03-08 09:46

Nix - realflex.

Alle er automatisk medlem af folkekirken - og kommer senere til at betale kirkeskat - ved fødslen.

Medlemskabet skal vælges fra, hvis man ikke ønsker det.

Kommentar
Fra : realflex

Dato : 24-03-08 21:07

Man kan kun være medlem af folkekirken hvis man er døbt.

http://www.km.dk/blivemedlem.html

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 25-03-08 08:38

Ifølge det link har du åbenbart ret.

Må så konstatere, at man betaler "kontingent" uden at være medlem - det er sgu' flot.

Kommentar
Fra : smut3

Dato : 26-03-08 15:02

hej igen, men der ser ikke ud til, at der kom flere oplysninger til dette. jeg tror, det meste er sagt i den sag, når ingen kan komme med mere. jeg mener det der står fra mig. derfor vil jeg ej skrive mere end dette. der er ikke rigtig noget at svare på mere efter det læste.

smut3