/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Bygning af voilere
Fra : pedellen
Vist : 4035 gange
100 point
Dato : 10-08-07 08:21

Jeg vil til at bygge en voliere til mine fugle ude i haven. Jeg har tænkt mig at have undulater, nymfeparakitter og dværgvagtler i den. Er det okay at have fliser i bunden eller er der andet som er bedre? Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på når jeg vil lave sådan en?

Venlig hilsen Pedellen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 10-08-07 08:42

Hvis du skal have Vagtler, bør du ikke have fliser i bunden, til de andre fugle er det ok. Dog vil de fleste fugle have lidt jord, græs o.lign. at pikke i.
En gang i mellem skal det hele gøres rent i bunden, da synes jeg det personligt er bedre at skrabe det øverste jordlag af og give det ny strøelse end at spole det hele væk (hvorhen?). Husk derfor at have en bred volieredør til trillebøren, samt at få lavet en "sluse".
MVH Akle

Kommentar
Fra : pedellen

Dato : 10-08-07 11:29

Hej igen

Kommer der ikke rotter, hvis der ikke er fliser i bunden, eller hvad gør man for at holde dem ude? ellër er det slet ikke noget problem? Jeg kan jo lige så godt få det lavet ordentligt fra starten

Mvh Pedellen

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 10-08-07 12:08

Din voliere bør have en grundmur, der går min. 60 cm ned i jorden (plader kan også bruges og graves ned), - dette for at forhindre mus, rotter, ræve o.lign. at trænge ind. Af nettråd bør du bruge galvaniseret minktråd. Du bør også have læ-sider, så fuglene kan søge læ i hårdt vejr. Både undulater og nymfparakitter er glade for højder, så tag dét med i dine overvejelser. Volieren bør også være delvis overdækket af halvt-gennemsigtige tagplader. Her efter er der ringe muligheder for andre små dyr at trænge indenfor.
MVH Akle

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-07 13:19

Har været med til noget lignende. Der gravede vi de store eternitplader helt ned til kineserne (aht rotter). Støbte hjørnestolper, forskallet indad, eternitten som forskalling udad. Fliser i bunden. Godt tykt lag strandsand ovenpå. Vær meget omhyggelig med at få afsluttet med tråden, så du ikke får indbrud af mårer, mink og den slags. De behøver næsten ingen plads for at komme ind.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-07 13:21

Husk et tag over (ikke tråd), idet en kat der sidder ovenpå tråden og forskræmte fugle der søger opad = døde fugle!

Godkendelse af svar
Fra : pedellen

Dato : 10-08-07 13:50

Tak for svaret akle.

Der kommer nu sikkert flere spørgsmål, når vi først er kommet i gang - sådan er det jo tit - men så opretter jeg et nyt spørgsmål.

Mvh Pedellen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 10-08-07 14:56

Selv tak .
Et lille PS.: Brug også minktråd øverst og dernæst tagplade ovenpå, da sådanne plader kan knække med tiden, og det er da synd, hvis en fugl smutter ud.
Lykke til med projektet.
MVH Akle