/ Forside/ Interesser / Rejser / Andet rejser / Spørgsmål
10  EA_HS 370
Aftentur
Fra : Fynboerne
Vist : 855 gange
100 point
Dato : 06-08-07 19:06

Vi er to par først i halvtresserne fra Fyn, der skal en tur til Tambohus kro den 17/8 og vi skal indkvarteres om eftermiddagen. Derefter skal vi finde på lidt at se, enten før aftensmaden eller om aftenen. Vi skal se Hjerl Hede på vej derop og om lørdagen skal vi til Jesperhus blomsterpark. Søndag på hjemvejen, skal vi besøge Mønsted kalkgruper. Vi har også lørdag aften, som vi ikke har planer med endnu, måske skal den bruges til spil og hygge på værelserne. Er der nogen der har gode forslag til, hvad vi evt. kan kører ud at se, eller foretage os?
Tambohus er ved Limfjorden, på Thyholm.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 06-08-07 19:33

sjovt.....der er ret dejligt der hvor i skal hen....
for 2 år siden besøgte jeg netop dette område da min slægt stammer fra Jegindø,som er lige på den anden side af dæmniningen.....og thyholm.
tag en tur over på øen og ned til æ havn, der er noget spændende historisk at se på dernede.....bl.a. æ fywerhus. så er der æ kjerk, æ preistbro, æ røntap og æ minsker......
på kirkegården ligger en masse begravet fra min gamle slægt tilbage fra 16-17 og 1800 tallet..men det er jo ikke i jeres interesse.
men en spændende ø. og den er ikke så stor at køre rundt om.
der er dejligt......
god fornøjelse.
mig....og min kat....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-07 03:04

Når i er færdige med øen, bør i tage en tur til havet, enten ved Agger, Lyngby eller Vorupør, Agger og Vorupør er turist steder, Lyngby er ikke "opdaget" endnu, men i ser en natur som i ikke finder magen til på Fyn forslagene her er "Ud at se ture" skriv eventuel om hvad i gerne vil opleve, så kan jeg komme med forslag

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 07-08-07 09:44

Tag ud til vesterhavet om aftenen - gå en tur med bare fødder i vandkanten mens solen går ned.

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 07-08-07 17:51

Hej missjosephine, tak for tippene, men må erkende, at der er enkelte ord, som jeg ikke forstår. Det er fywerhus og røntap.

Jeg tror vi tager til Jegindø om fredagen og se noget af det, så lørdag aften går turen nok til Vesterhavet. Jeg ved ikke om der er noget specielt vi vil se, måske nogle klipper eller høje skrænter, så der er en flot udsigt. Hvad findes der på Agger Tange? Det kan værer vi skal kører til Agger og over Lyngby, så kan vi da "opdage" den. *S*

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 07-08-07 18:21

hej...ordene er dialekt, det e rord der står i den folder jeg har om Jegindø.æ fywerhus-æ Bø'hus -Går'hus....jeg grinede da jeg så ordene.....og fattede dem heller ikke.æ fywerhus er et hus der står i nærheden af havnen, hvor der indendørs findes udstilling og historiske ting og sager fra øens oprindelige fiskerbefolkning.....æ røntap....en støvet grusvej der går fra kirken ud til Skelbjerge til stranden ved jegindø tap.....tappen krummer.....og troldene har viget pladsen til fordel fordel for glade sommergæster......
prøv at slå op på nettet omkring Jegindø....
god tur...
miss j. hvis aner ´stammer fra Jegindø og Thyholm....

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 08-08-07 02:16

Citat
klipper eller høje skrænter
kan i ikke nøjes med skrænter ? Ellers må i en tur til Norge, Agger er klitter og flad strand, i skal til Lyngby for at se skrænter, Lyngby blev bygget af fiskere som flyttede fra Agger da Øster Agger og Nabe blev opslugt af havet, begge er en kilometer ude i havet. I Agger finder i blandt andet De sorte Huse, i nogle af husene er der forskellige udstillinger: http://www.sitecenter.dk/agger/desortehuse/ de var Vandbygningsvæsenets arbedjsplads og endestation for den jernbane Olsen banden kørte på i filmen Olsen banden i Jylland, banen blev anlagt og brugt til transport af byggematerialer, da høfderne blev bygget, banen findes ikke mere, men gik helt ud på spidsen af Agger Tange hvor der er færge til Thyborøn, ude på Agger Tange er der et rigt fugleliv, takket være lagunesøerne bag klitterne, for nogle år siden var der en flok lyserøde flamingoer, de trivedes tilsyneladende men er væk nu, fra Agger og helt til Lodbjerg fyrtårn går Redningsvejen, en hullet vej som ikke kan anbefales denne regnvåde sommer, vejen blev anlagt fordi redningsmændene i Agger skulle have mulighed for at køre redningsbåden langs stranden, når der var strandinger og de skulle på havet, der er mulighed for at komme op i fyret og se det hele fra oven

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 08-08-07 07:10

Hej.
Jeg syntes det lyder spændende med Agger, så det bliver nok der jeg vil satse på om lørdagen.
Jeg vil ikke lukke ned endnu, hvis der nu skulle vise sig en anden, der kunne komme med et andet bud, der overgik de andre forslag.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 08-08-07 12:20

ja, og det er ret morsomt, for på Jegindø i æ fywerhus, der kan man netop læse om disse fiskere og deres udbredning i Thy/Thyholm og omegn. en del af dem var fra den der kæmpeslægt jeg stammer fra.de var fiskere og bønder fra Jegindø og thyholm, men de formerede sig jo og flyttede rundt og bl.a. til området der beskrives.....
i vores meget store slægtsbog, står en omfattende beretning om disse mennesker helt tilbage fra 15-1600 tallet, mest fra 1700 tallet......sjovt med egnshistorie.
ciao miss.j

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 08-08-07 13:07

Hej missjosephine.
Det er spændende med slægtsforskning, men jeg har bare aldrig sat mig nok ind i det. Der er nogen i min familie der har forsket i det, så nogle af mine slægtninge er fundet langt tilbage på min mors side. Der er også andre grene at søge på, men tror jeg lader andre gører det.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 08-08-07 13:29

ja, det er en omfattende procedure...det var vist en søster til min morfar der startede det for 6-7 år siden. det tog forskeren 5 år at færdiggøre bogen, som blev den største i deres tid som forskere.et kontor i viborg har udarbejdet den og den blev rimelig dyr..desværre havde jeg ikke råd til at købe den, så jeg kan kun kigge i den når jeg besøger nogen der har den.
sjovt at se hvor søren man egentlig stammer fra og hvor mange mennesker der i virkeligheden er i ens slægt og familie....i mit tilfælde er det pænt mange grene.......vist efterhånden ud i 10 cirkler.
puhaaa. ret omfattende......
rigtig god tur.......
en jævnaldrende fra københavn.
miss j

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 21-08-07 16:29

Hej.
Ja, så har vi været på weekendtur.
Vi startede med Hjerl Hede fredag formiddag, det var et besøg vær, men havde nok været sjovere, hvis det havde været i ferietiden, hvor der ville have været mere liv på heden. Der var stadig et hus der skulle tækkes og der var gang i bageriet og købmandsforretningen.
Efter vi var installeret på kroen, kørte vi til Agger tange, hvor vi var helt ude ved færgen til Tyborøn. Vi var ved sommerhusområdet, hvor vi var en tur på stranden, der var gang i bølgerne. Vi fandt en grusvej nordpå og kom til et fyr, hvor vi var oppe i for at nyde udsigten.
Dagen efter gik turen nordpå, hvor vi tog den lille færge over til Mors, hvor vi kørte til Jesperhus blomsterpark. Da vi havde set det vi ville, blev vi enige om at tage en tur til Fur, hvor vi gik på den nordlige strand, det var små smalle grusveje der var der, men hyggeligt. Vi nåede ud til Fur Bryghus også, inden vi vendte hjemad. Jeg havde ellers hørt om, at der skulle være et sted, hvor vi kunne finde forsiler i skrænterne, men vi havde ikke for meget tid til for lange vandringer, og når jeg så ikke vidste, hvor det var, droppede vi det.
Søndag inden vi skulle hjemad, var vi en tur på Jegindø, hvor vi var på den sydlige spids inden vi kørte til havnen og så det lille fiskeri museum "æ fywerhus"
På vejen hjem til Fyn, var i Mønsted kalkgruber, det var også en dejlig oplevelse. Det var underligt, at gå ind under jorden i så dybe grotter. Der var menge flagermus om ørene på os.
Vi var godt trætte, da vi nåede hjem kl 17.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-08-07 02:23

Glad for at høre, at i have en god weekend

Godkendelse af svar
Fra : Fynboerne

Dato : 18-09-07 09:50

Tak for svaret o.v.n..
Undskyld, jeg har vist været lidt længe om, at afslutte denne har.
Jeg vidste heller ikke hvem der gav det bedste tips, men turen til Agger var en rigtig god tur.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-09-07 12:16

Selv tak selv bor jeg i nærheden og synes selvfølgelig at det er Danmarks smukkeste område