/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Regler nedsat tid eller deltid
Fra : dennisdahl
Vist : 4992 gange
300 point
Dato : 03-08-07 03:12

Hej

Min kæreste har idag fuldtids arbejde (37 timer/ugentlig).
Nu ønsker hun at gå ned i tid, til evt. 34-32 eller 30 timer/ugentlig.

Mit spørgsmål er så , hvordan modregnes lønnen så.
Kan man få supplerende løn et sted fra.
Hvor meget rammer det hvis det f.eks. drejer sig om fra 37 timer til 34 timer.
Er der nogen helt konkrete regler om dette eller er det en individuel aftale hende og firmaet ???

Håber der er nogen der har nogen link eller egne erfaringer m.m.

På forhånd tak for hjælpen.

Dennis

Accepteret svar
Fra : Ysseven

Modtaget 300 point
Dato : 03-08-07 06:39

Det kan I sagtens selv regne på:

37 t/uge svarer til 160 t/md (man regner 37 t x 13 uger / 3 måneder) = Månedsløn:160 = timeløn.

Her skal I så tage højde for, om hendes 37 timer er ren arbejdstid, eller om der skal trækkes frokost og lignende fra.

Differencen kan måske dækkes af fagforening - men så skal hun formentlig bedes om at gå ned i tid, og ikke selv vælge det... Vil jeg mene.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 03-08-07 07:56

Med så forholdsvis en lille nedsættelse af arbejdstiden, bliver det ikke mange penge hun mister, skattefar hjælper jo med.

Der er ikke hjælp at hente til en evt. supplering, så skal der komme fleksjob/skånejob på tale, og det er der jo ikke her.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-07 09:09

Citat
Mit spørgsmål er så , hvordan modregnes lønnen så.
Kan man få supplerende løn et sted fra

Jamen der modregnes da ikke noget udover, at hun selvfølgelig får løn for færre timer.

Og nej, hvis der arbejdes 30 timer og derover kan der ikke suppleres op.

Men nedsat tid, det er noget hun skal aftale med arbejdsgiveren.
Det er ikke sikkert de vil acceptere det, hvis stillingen er en fuldtidsstilling på 37 timer ugentligt.

De øvrige regler der er for supplering er noget indviklede (hvis der er tale om mindre end 30 timer), dem skal I have at vide på fagforeningen, da det er der der skal suppleres fra.

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-08-07 09:32

Jo den er smart. - Jeg gider ikke arbejde fuld tid, vil nogen
betale resterende løn?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-08-07 09:33

Hvis hun er på enarbejdsplads med overenskomst, så skal hun se i den. Der kan være aftalt regler for deltid. Hvis hun ikke har den taler hun med tillidsmanden eller fagforeningen først.

Hvis det ikke er reguleret i en overenskomst, så er det noget hun må aftale med arbejdsgiveren.
Normalt bliver det aftalt at man reguleres ned i løn svarende til den forkortede arbejdstid.

det er normalt forskelligt i det offenlige og det private hvordan man beregner arbejdstid. Det offentlige har frokost mv. med i arbejdstiden. Enkelte private følger samme princip, især dem der er "halvoffentlige". DONG og sådan noget.

Når man aftaler reduceret arbejdstid er det meget vigtigt at man også klart og skriftlig aftaler forhold omkring helligdage og ferie. Jeg har som tillidsmand set dybt frustrerede mennesker, og arbejdsgiver der mente at vedkommende var urimelig, netop fordi man havde hver sin modsatte klar opfattelse.

Det duer ikke at få ferie på enkelte hverdage, hvor man alligevel ikke er på arbejde.

Det duer heller ikke at tro man har ret til 25 feriedage når man ikke arbejder hver dag.

Der er masser af konfliktstof i det.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-08-07 09:52

Hvad modregnes???????????

Hun kan da selvfølgelig ikke få supplerende løn andre steder fra.
Jeg mener at man regner 32 som fuld tid hvad fagforening angår, for at være fuldtidsforsikret.

Ja fra 37 tiler til 34 timer er 3 timer mindre om ugen. Hun kender sin timeløn og kan dermed selv regne ud hvad hun mister.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-08-07 11:47

Citat
Nu ønsker hun at gå ned i tid, til evt. 34-32 eller 30 timer/ugentlig.

Så skal hun smide en krone i ønskebrønden og ønske....

Derefter skal hun gå til sin arbejdsgiver og høre om de overhovedet vil være med til det....

Vil de ikke er problemet løst - så er det 37 eller 0

Vil de mister hun løn for 3 timer pr. uge minus skat....

Såre simpelt....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-08-07 14:05

Refi, ja sku... er det såre simpel.
Jeg forstår heller ikke spørgsmålet.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-08-07 14:09

Tror spørgeren havde en formodning om at arbejdsgiver eller fagforening "bare" sendte en check på restbeløbet.....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-08-07 00:08

Nej nej nej nej ...

Hvor længe skal man høre på det?
"Supplerende dagpenge" - det man kan få udbetalt hvis man er medlem af en a-kasse og ufrivilligt kun kan få deltidsarbejde mens man fakisk er til rådighed for heltidsarbejde...
Disse "supplerende dagpenge" udbetales IKKE fra fagforeningen. Jeg gentager: Dagpenge udbetales IKKE fra fagforeningen.

Dagpenge ved hel eller delvis arbejdsløshed udbetales fra A-kassen. Forudsætter medlemskab af en a-kasse.
Overenskomster, faglig bistand og (måske) meget mere får du derimod fra fagforeningen. Forudsætter som hovedregel medlemskab af en fagforening.

Selvom fagforeningen ofte er gift eller forlovet med en a-kasse, så er der ingen grund til at tro, at det er det samme. Man kan være medlem af den ene eller den anden eller begge, helt som man selv vælger. Men hvis man ikke kan kende forskel mister man naturligvis mulighed for at foretage dette valg.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-07 00:13

Citat
Nej nej nej nej ...

Hvor længe skal man høre på det?

Hvad vrøvler du om.....

Citat
Nu ønsker hun at gå ned i tid

Læs spørgsmålet.....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-08-07 00:43

Citat
Hvad vrøvler du om.....

Jeg vrøvler ikke. Det er i de tidligere indlæg der vrøvles.
I nedenstående 4 citater (dog evt. kun de tre første) skulle der have stået 'A-kasse' hver gang der rent faktisk står 'fagforening'
Citat
Differencen kan måske dækkes af fagforening

Citat
.... på fagforeningen, da det er der der skal suppleres fra.

Citat
man regner 32 som fuld tid hvad fagforening angår, for at være fuldtidsforsikret.

Citat
fagforening "bare" sendte en check på restbeløbet

Denne misforståelse gør at mange desværre ikke på seriøst grundlag kan overveje medlemsskab af fagforening og/eller a-kasse. Som bekendt kan disse to vælges uafhængigt af hinanden. Fx kunne det ofte være et relevant valg at vælge billigste a-kasse men mest kvalificerede fagforening.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-08-07 10:22

--> henrikkrebs:

Jeg står for den ene fejlanvendelse af begreber. Beklager.

Men du har fat i noget med din sidste sætning.

I øvrigt savner jeg lidt aktivitet fra spørgeren...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-07 11:30

Nu er det fuldstændig uden betydning om der står fagforening a-kasse eller ismejeri......

Men du har da ret i det IKKE er fagforening der udbetaler understøttelse men a-kasse....

Du fik det blot til at lyde som om spørger havde fået forkerte svar og KUNNE få penge et sted fra

Det nævner du nemlig INTET om i dit svar....

Ordkløveri kan jo ikke bruges i svaret

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 05-08-07 05:22

Lidt forvirring omkring spørgsmålet kan jeg fornemme.

Jeg kan forstå at det er een individuel aftale man laver med arbejdsgiveren ,
hvis man ønsker at gå ned i tid ???
Er der nogen der har nogen erfaringer mht. om der ændres i
ens ansættelseskontrakt hvis man f.eks. går fra 37 timer til 30 timer over en
begrænset periode. Eller modregnes de timer man ikke er der bare ???

mvh

Dennis

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-08-07 10:14

Citat
Jeg kan forstå at det er een individuel aftale man laver med arbejdsgiveren ,
hvis man ønsker at gå ned i tid ???

Korrekt

Citat
Er der nogen der har nogen erfaringer mht. om der ændres i
ens ansættelseskontrakt hvis man f.eks. går fra 37 timer til 30 timer over en
begrænset periode. Eller modregnes de timer man ikke er der bare ???

Det er individuelt - aftalen kan jo komme begge parter til gode.....

Generelt modregnes timerne bare hvis man er enige om nedsættelsen....

Godkendelse af svar
Fra : dennisdahl

Dato : 06-08-07 00:32

Tak for svaret Ysseven.

Hun vil tage kontakt til firmaet og høre hvad de mener om en evt. aftale.

Dennis