/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
cortison erstatning
Fra : svendgiversen
Vist : 5814 gange
100 point
Dato : 30-07-07 20:42

En tysk veninde har fået ordineret Cortison mod overtryk i hjernen.
Da hun nu bor i Danmark fik hun i stedet recept på Prednisolon...
Er de to læge midler identiske?

I Tyskland var max dosis 8 mg / dag af Cortison
Hver Prednisolon pille indeholder 25 mg...

Det kan jo ikke være over 3 dobbelt dosis; er der også forskelle i styrken??
Hilsen og tak, Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 20:52

Der står HELT SIKKERT på præparatet hvor meget der skal tages......

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-07-07 20:55
Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 30-07-07 21:26

Cortison (kortison) og prednisolon er noget være skidt (binyrebarkhormon).

Jeg ville helt klart gå til lægen og spørge istedet for på dette forum, dertil er midlerne for alvorlige til at spørge om her.

Men læs evt. lidt mere om det her:

http://www.netdoktor.dk/medicin/praeperatinfo.php?docid=praeparat_info&id=56

http://www.medicin.dk/(4zmehr453csliv4554aqqpul)/show.aspx

Så vidt jeg ved er der ikke noget lægemiddel der hedder kortison, men er en betegnelse på et hormon dannet i cortex:

http://www.ms-portalen.dk/ms-behandling/behandlinger-af-ms/anvendelse-af-kortikosteroider-140.htm

mvh timeglas

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-07-07 22:51

Ja det er siikkert nok "noget værre skidt" - det er altså også "noget værre skidt" at være syg. jeg ville lade lægen afgøre hvad der er værst!
Prednison og prednisalon er er et binyrebarkhormon og er virksomme mod en lang række sygdomme. Gigt og asrma er et par af dem.
Jeg får det mod astma - 1½ tablet a 5 mg. altså 7½ mg dagligt, det har jeg ingen bivirkninger af! men uden medicinen "er det noget værre skidt"
Hvis i er utygge ved den dosis så tal med lægen eller måske apoteket.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 23:02

Citat
Da hun nu bor i Danmark fik hun i stedet recept på Prednisolon...

Hvad er problemet ?????

Er det doseringen står det på pakken/glasset.....

Det er det du skal holde dig til....

Er du UTRYG ved det - henvender du dig til lægen.....

ALT ANDET er uforsvarligt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-07-07 07:59

Tak alle sammen.

Vor dansk tyske veninde er nu på vej til sin læge der har haft ferie...
På pilleglasset står "efter skriftlig anvisning" og den kan hun ikke finde.

Vi følger altså jeres kloge råd...

Jeg håber at kunne give lægens forklaring på de to medikamenter,
og doserings forskellen. Svend

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 100 point
Dato : 31-07-07 09:18

Nu er det mange år siden jeg arbejdet med medicin, men Cortison er med mit kendskab ikke et præparart - det er derimod hydro-kortison. Der er også kombinationspræparater, men det lyder ikke somom det er det hun fik i Tyskland, derimod er der meget ofte forskellige handelsnavne i forskellig lande, hvor forskellige medicinalfirmaer sælger samme medicin.

Kortison er mere et øgenavn, men prednisolon er også et glycortikoidpræparat så jeg synes det er flot observeret at dosis er forskellig og at i derfor skal havde fat i lægen for at høre hvor stor denne skal være.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-07-07 14:05

Ud fra en foreløbig melding fra lægen svarer 8 mg Cortison ca. til 25 mg Prednisolon.
Og rigtigt, det må være forskellige handels navne i forskellige lande...

Vi lader det stå lidt endnu, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-08-07 13:34

Sidste fra lægen...
Cortison og Prednisolon er ikke det samme men har ca. samme virkning.

Cortison dannes naturligt i små mængder i binyre barken.
Prednisolon er et af flere kunstigt fremstillede erstatnings produkter.

I det aktuelle tilfælde anvendes det for at lette vædske trykket i hjernen
efter en Gamma Knife behandling af en hjernesvulst...

Foreløbig ser det ud til at behandlingen har hjulpet, men som også anført ovenfor:
Behandlingen har bivirkninger, bl.a. øges risikoen for afkalkning, Osteporose...

Hilsen Svend, der nu snart lukker dette spørgsmål-

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-07 11:26

Tak for svaret jomfruane.