/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Rotring- tuschpenne
Fra : briseogstorm
Vist : 2236 gange
50 point
Dato : 30-07-07 17:37

Har været så heldig at "arve" et antal Rotringpenne. Men de er alle med indtørret tusch i og fungerer derfor ikke. Har prøvet at lægge dem i vand og siden i sprit, men det hjælper ikke. Ved nogen her vhordan man får dem i ordentlig stand igen?Mvh B&S

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 17:50

Som du har gjort......

Lunkent vand - men lad dem ligge lidt længere....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 17:51

Prøv evt. med "lidt" varmere vand.....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-07-07 17:54

Hej

Jeg har tidligere haft sådan nogle. Du kan skrue tegnespidsen af, og fra bagsiden kan du (forhåbentlig) trække en rund plast-tap ud. Hvis ikke så læg den i helst destilleret vand. Tappen har en tynd metaltråd, der ligger inden i den hule spids. Når du har fået den ud skulle lid mere liggen i vand klare resten. Jeg ville ikke bruge sprit, ikke sikker på om det er godt for pennen.

God fornøjelse, nogle lækre penne

mvh

Vagnr

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-07-07 22:59

Enig, er selv opfostret med rotring. Skil dem ad. Det kræver en rolig hånd. Af med tusch beholderen. Skru den lille tap af bagi med en negl. Ryst vægt og tråden ud. Brug tråden til at rense røret med udefra. Kræver en meget rolig hånd. Ret tråden med et par negle. Rens grundigt i vand. Sprit duer ikke. En dråbe sprit og du har ingen overflade spænding og så render det ud af pennen. Efter rengøring fylder du frisk tusch på. Ryst pennen et par gange og du skulle gerne få streg. Rørpennen tegner bedst når den står lodret og vinkelret på papiret (eller endnu bedre tegnefilm).

Iøvrigt synes jeg oftest at Staedler var mindst ligeså god og samtidig 30 - 40% billigere, men det er så en anden sag. Har selv en bunke liggende. Måske skulle jeg prøve om de kan endnu!

Goood luck med projektet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-07-07 23:01
Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 30-07-07 23:06
Godkendelse af svar
Fra : briseogstorm

Dato : 31-07-07 00:21

Tak for svaret 3773. det var meget nyttigt. Mvh B&S

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 00:23

Velbekomme.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 00:30

Har du iøvrigt lært at bruge sådan nogle????