/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PaintShopPro / Spørgsmål
10  Better_Pe.. 210
Transparent baggrund
Fra : Pjevser
Vist : 878 gange
100 point
Dato : 24-07-07 23:19

Jeg er lige begyndt at rode lidt med photoshop og har lidt problemer med det.

Et eksempel kan ses her: http://www.pjevser.dk/pjevser.php

Det første billede er når jeg har redigeret det orginale, det ved siden af er så det orginale.

Hvordan kan det være at der kommer alt det hvide på mit når jeg blot gør billedet lidt mindre og sætter noget tekst på?? Og ja den skal gemmes som en .gif fil da der skal komme lidt animationer på teksten.

Håber nogle kan hjælpe

/Pjevser

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 24-07-07 23:23

når du vælger papir skal du indstille papir til transperant det står standard til hvid.

og nå du skal arbejde med en fil så lav en kopi i et nyt layer for at få den transperant.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-07 23:23

du skal baggrunds rense ( background eraze)

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 24-07-07 23:26

ja det kan man også, brug tryllestav omkring så slet det uden om dit billede.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Pjevser

Dato : 24-07-07 23:31

Altså helt præcis. Det orginale billede har transparent billede. Så hvis jeg kopiere det ind i et nyt dokument og sætter til Transparent baggrund behøver jeg vel ikke bruge den "baggrunds rense" da den jo har transparent baggrund?

Men når jeg så gemmer billedet som gif fil så kommer de hvide kanter åbenbart på

Kommentar
Fra : Pjevser

Dato : 24-07-07 23:40

Hvis jeg gemmer billedet som png fil så virker billedet hel fint uden problemer:

http://www.pjevser.dk/pjevser2.php

Men nu er problemet at jeg skal have gemt det som gif fil. Og jeg aner ikke hvad jeg kan gøre så den ikke viser alle de hvide pletter.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 24-07-07 23:44

du skal zoome ind på dit billede og rense det for hvid farve.
det er ikke en nem problemstilling mange vælger at finde en farve der kommer tæt på kanten af farven i billedet når det skal gemmes i gif.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Pjevser

Dato : 24-07-07 23:47

Men der er jo ikke noget hvidt på billedet. lige meget hvor langt jeg zoomer ind?

Som nævnt før i min post så virker billedet 100% når jeg gemmer det som png. Men bare ikke som .gif

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 25-07-07 00:04

du kan måske ikke se det hvide med det blotte øje men forestil dig pergament som er en slags gennemsigtig farve det er det som bliver lavet om til hvidt.
du må have lidt utydeligt farve rester liggende på billedet som så bliver omdannet i det øjeblik du konvertere til gif.

prøv at oprette et lag nedenuden dit billede
i en mørk farve ikke sort for dit billede har sort i sig
grøn eller anden farve så vil du sikkert se at der er noget tåget i de omgivelser.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Pjevser

Dato : 25-07-07 00:09

Jeg har nu prøvet at sætte en baggrunds farve på (rød) og der virker billedet hel fint 100% når jeg gemmer som gif.

Kan ses her: http://www.pjevser.dk/pjevser2.php

Der er altså INGEN hvide prikker eller noget andet på billedet. Billedet er 100% i orden. Men gemmer jeg med transparent baggrund kommer de pludselig op.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 25-07-07 00:23

nu har jeg prøvet at snappe dit billede ind fra den røde og jeg kan se at der er snavs ovenfor armen i venstre side så du må zoome så meget ind du kan for at se det som er utydeligt, men har betydning for dit transparente arbejde.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 25-07-07 00:27

det er noget der måske er kommet når du lægger skygge på
skygge arbejde er ikke så godt til gif filer
det bliver af og til forfærdeligt grimt.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Pjevser

Dato : 25-07-07 00:35

Jeg ser ikke hvidt nogen steder i min fil i photoshop. Hvis du har photoshop kan du prøve at kigge engang: http://www.pjevser.dk/Pjevser.psd

Der kan du hente psd filen og åbne den i photoshop og kigge.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 25-07-07 00:52

Jeg bruger PhotoShop 7.0 på dansk.

Jeg har prøvet din psd og hvis du vælger "Gem til Web" skal du huske udover at vælge gif også vælge bund. Her vælger du "ingen" så funker det.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Pjevser

Dato : 25-07-07 01:02

Okay det hjalp lidt på det hvide. Men sætter jeg den til none/ingen så bliver skyggen hos mig alt for sort??

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 25-07-07 01:09

det er det der et problem, jeg syntes det bliver grimt med skygge selv om det ser flot ud.

du har lidt snavs over begge arme, meget lidt du kan se det hvis du bruger din selection pind på dit motiv.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-07-07 01:11

Jeg tror problemet ligger i at du kun har 256 farver til rådighed i en GIF og derved går der rigtig mange fine detaljer til grunde.

Hvorimod du i PNG og JPG har hele farveskalaen til rådighed og således ikke taber noget.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-07-07 01:13

Så skriver du
Citat
Okay det hjalp lidt på det hvide
det skulle da gerne have fjernet alt det hvide ????

Kommentar
Fra : Pjevser

Dato : 25-07-07 01:17

Ja det hjalp på det hvide. Desværre blev skyggen bare 100%. Så det eneste jeg kan gøre er åbanbart at fjerne skyggen selv om det ellers ødelægger billedet lidt

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 25-07-07 01:33

ja det kan være svært at dele sol og vind lige du kan måske snyde lidt ved at vælge en meget lysgrå tone når du vælger gif. du må lege dig lidt frem.

MVH Bevi54

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 25-07-07 07:43

En ordentlig diskution, som jeg mener kan gøres meget kort.
Jeg mener ikke at formatet GIF understøtter transperant baggrund.
Du skriver jo selv at det virker i andre formater. Skal du absolut bruge gif kan du evt lave en fritlægning af figuren.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-07-07 08:43

hawaii7 > ja den diskussion kan gøres meget kort for de eneste formater der understøtter transparant baggrund er GIF og PNG

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-07 09:40

Hvilket *.gif format gemmer du i?

gif87 eller gif89a ???

gif87 understøtter ikke transparens. Det gør gif89a. Det kan være dette som giver dig problemer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 25-07-07 12:49

http://www.danbbs.dk/~erikoest/typo.htm

http://home1.stofanet.dk/madsborik/site/foto/site/edit/edit.filformater.htm#6_GIF

her er lidt type forklaring på hvad en gif er for en størrelse

en forklaring fra en anden tråd her. www.kandu.dk/spg36609.aspx
mvh Bevi54

Godkendelse af svar
Fra : Pjevser

Dato : 05-08-07 21:48

Tak for svaret bentjuul.