/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Skal vi vælge ude eller inde ?
Fra : Dortekaj
Vist : 916 gange
40 point
Dato : 22-07-07 22:15

Sidste efterår købte vi en dejlig Hobby 560/2006, som vi fik opbevaret indendørs for vinteren.
Nu har vi hørt at vognen har meget bedre af at stå ude. Hvad mener I om det ? - Og er der ellers noget vi skal være opmærksomme på i forholdet ude/inde ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-07 22:23

Hvis den fryser skal du da tage den ind......

Ellers kan jeg ikke rigtig se formålet......

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-07 22:23

Her kommer et rent gæt:

Man skulle måske lade den opklodse (..ude eller inde er i den forbindelse ligegyldigt), da det skåner fjedre og støddæmpere i hjulophænget.

Det gælder for 'overvintrende' motorcykler, så jeg tænkte at det samme gælder andre 'køretøjer'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-07 22:37

Det er der delte meninger om.

Vi har vorest stående ude hele året, men om vinteren gennemvarmer vi den en gang om måneden, lufter ud, og lukker for varmen igen.

Jeg vil foreslå dig at oprette dit spørgsmål hos www.dcu.dk oppe til højre, er en rubrik der hedder mellem campister når du har trykket på det, kommer der en ny side, hvor der ude til venstre, står, skriv nyt indlæg, prøv det, og du vil få mange svar fra udelukkende fra campister

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 22-07-07 22:54

Glasfiber og plastmaterialer nedbrydes af sol lys så det kunne være et argument for at opbevare dem inde på samme måde som at man overdækker både.

Derudover bliver man jo fri for alger når de er under tag.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 22-07-07 22:57

Husk at hvis den står ude, så skal i sørge for at der ikke er græs under den,det vokser op og holder undervognen fugtig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-07 23:03

Du kan også på www.dcu.dk hjemmeside, - campister imellem - derefter ude til venstre, - tryk på søg- skriv så vinteropbevaring, og der kommer flere tråde frem, hvor du kan læse div. debatter

Kommentar
Fra : polle1002

Dato : 22-07-07 23:25

Jeg tager ikke min campingvogn ind om vinteren, det har den klaret udmærket i adskillige år. Man er fri for mus o.a. der gnaver i den, ligesom dårlig luft på opbevaringsstedet, ikke trænger ind i vognen. Da jeg havde en sejlbåd, tog jeg den heller ikkke ind om vinteren.

mvh. pb

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-07 23:51

polle1002 -> Undskyld jeg blander mig, men en båd er så vidt jeg ved konstrueret til at være våd året rundt. Det er en campingvogn næppe (selvom den der Hobby 560/2006 ser lækker ud ), med mindre der er tale om et decideret mobile home.

Hvis det var min vogn ville jeg som minimum opklodse den i carport for vinteren.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 23-07-07 08:32

Min mekaniker siger at hvis man parkere sin bil i en tæt garage er der chance for at der opstår kondens i vanger og paneler. Derfor er en carport i mange tilfælde bedre end en opvarmet garage.

junior

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-07-07 08:48

ALLE nyere campingvogne er konstrueret til at være ude både sommer og vinter......

Og lad bare "moster Oda" overnatte i den til jul - det har den absolut ingen skade af....

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 40 point
Dato : 23-07-07 11:26

Vi har haft campingvogn siden 1975. Vi har haft de forskellige vogne - syv stk- gennem årene opbevaret såvel ude som inde.

Hvis det er et sted der er hø og halm, så lad vognen stå ude. Hvis det er en velventileret hal, så lad vognen stå inde.

Ulempen ved, at vognen står ude i vinterhalvåret uden at blive brugt er, at temp. kan svinge medget og det kan blive meget fugtigt. I denne vinter har mange - også DCU-medlemmer (jeg er selv medlem) haft problemer med fugtige og mugne hynder. Det kan være godt nok, som Nordsted1 gør, men det er nok et holdningsspørgsmål, men selvfølgelig har vognen da godt af, som Nordsted1 gør, at gennemvarme vognen for at få fugten ud. Ulempen - på aælder vogne - kan dog være, at de "giver sig i samlinger" og man kan risikre utætheder.

Fordelen ved at vognen står inder er, at den ikke udsættes for vejrlig, får ikke de store temp- udsving, udsættes ikke for så meget fugt, og så bliver vognen ikke så beskidt eller får grønne alger, men det skal ikke være i en beskidt tillukket hal, men en hal med god ventilation.

Et par år, fik vi opbevaret voges vogn i et relativt nyt maskinhus, med åbninger hele vejen rundt. Vognen var støvet udvendigt, men ikke indvendigt. Inden jeg var nået hjem, ca. 25 km, var vognen "blæst ren" og den skulle end ikke vaskes. Det er den bedste opbevaringsplads, som vi nogen sinde har haft.

I de sidste år, har vores vogn stået - året rundt på Djurslands nordkyst. Vi sørger for, at hynder ikke står sammen og at der er åben for al ventilation.

En campingnabo, havde sidste vinter monteret en soldrevet ventilator i loftlugen over soveafd. Han siger, at den virker rimelig godt og at han ikke havde fugtproblemer med hynder eller vognen iøvrigt, så det skulle måske overvejes, at montere sådan én. Pris over nettet fra ca. 600 kr. til 5.000 kr.

Jeg vil personlig foretrække en indendørs velvinteleret hal - alt andet lige!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-07-07 11:35

Rent bortset fra ude og inde......

En rigtig campist camperer da OGSÅ om vinteren.....

Men det kan selvfølgelig også inde i en hal foran fjernsynet...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-07-07 12:03

Vil lige tilføje, at vi stiller hynderne på højkant, og at de ikke berører "væggene" samtlige skabe og køleskab, står åben.

De sorte striber vognen får, af at stå ude, vaskes nemt af med "Universal" fra campingforretningerne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-07 14:57

refi -> Der er forskel på, at lade vognen stå ude hele vinterhalvåret ..og så ta' et smut ud på 'pladsen' i Juleferien.

</MOLOKYLE> ..som 'kun' har boet til 'låns'

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-07-07 15:38

Netop - den skal da bruges

Godkendelse af svar
Fra : Dortekaj

Dato : 25-07-07 18:22

Tak for svaret alka.

Vi er med din hjælp nået til den konklusion, at en velventileret hal er den bedste løsning for de hårdeste vintermåneder, så det vælger vi.
Tak for hjælpen.

Venlig hilsen
DorteKaj