/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
sorter dato i excel
Fra : ocorner
Vist : 2882 gange
100 point
Dato : 20-07-07 22:41

hvordan sorter jeg dato i excel
Fx

Skal sorteres efter dag,måneden og år
Skal bruge det til en fødselsdags tabel (kalender)

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 110 point
Dato : 20-07-07 22:47

Hvis du sortere efter datoerne, vil det være efter år, måned og dato. Derfor er du nødt til at opdele datoen i tre kolonner; dato, måned og år. Så kan du selv vælge hvilken kolonne, du vil sortere efter.

Brug følgende formler til opdelingen (det forudsættes at datoen står i A2):

=DAG(A2)
=MÅNED(A2)
=ÅR(A2)

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 20-07-07 22:49

"Sorterer" i nutid skal altså have endelsen -r.

Undskyld...

Simon

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 20-07-07 23:03

Citat
"Sorterer" i nutid skal altså have endelsen -r.

Har prøvet det i tabellen virker ikke.

Fjernet -r og den var ok.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 20-07-07 23:04

Ovenstående løsning kræver, at du sorterer efter to kolonner for at få det ønskede resultat - altså først måned og derefter dato. Det kræver at du går ind i sorteringsmenuen hver gang, du vil sortere.

Hvis du vil klare sorteringen med et enkelt klik på sorteringsknappen på værktøjslinjen (som sorterer efter én kolonne), kan du bruge følgende formel:

=DATO(1900;MÅNED(A2);DAG(A2))

Formlen laver dine datoer om til nye datoer, der alle har samme årstal (år 1900). På den måde er måneden den første parameter, der bliver sorteret efter.

Hvis du vil, kan du formatere cellerne, så det forkerte årstal ikke vises.

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 20-07-07 23:09

Citat
Har prøvet det i tabellen virker ikke.

Jeg forstår ikke helt... Virker formlerne ikke?

I så fald er det nok fordi, datoerne ikke er formateret som datoer, men i stedet som ren tekst.

Brug så følgende formler:

=VÆRDI(VENSTRE(A2;2))
=VÆRDI(MIDT(A2;4;2))
=VÆRDI(HØJRE(A2;4))

=DATO(1900;VÆRDI(MIDT(A2;4;2));VÆRDI(VENSTRE(A2;2)))

Simon

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 20-07-07 23:14

Jo det gør tester lige lidt ;)

Men Du skrev jo

Citat
"Sorterer" i nutid skal altså have endelsen -r.

Undskyld...

Jeg er ordblind så kan ikke se stavefejl, så ville bare drille lidt ;)

Kommentar
Fra : sion

Dato : 20-07-07 23:20

Nå sådan.... fint nok.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-07-07 23:20

www.familytreemaker.dk kan lave en kalender over fødselsdage.

Ole P. Bielefeldt

Godkendelse af svar
Fra : ocorner

Dato : 20-07-07 23:26

Tak for svaret sion.

Det er den der virker bedst kan selv styre hvordan jeg vil sorter.

Stor tak ;)

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 20-07-07 23:29

Tak Bille1948 har brugt den for flere år siden et dejlig program.
Skal til at se om jeg har husket hvor jeg har gemme min stamtræ er hvis på en gammel computer

Kommentar
Fra : ealadi

Dato : 02-10-15 08:40

Tak til Sion og Ole P for nyttige svar
Erik