/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
parkering
Fra : birtheandersen
Vist : 6911 gange
200 point
Dato : 17-07-07 10:39

Er der nogen der ved hvor store/lange køretøjer man må parkere på villaveje i provinsbyer.
Jeg tænker ikke på af og pålæsning.
Hvor tæt på indkørsler må man parkere?
Venlig hilsen
Birthe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-07 10:44

Citat
Hvor tæt på indkørsler må man parkere?

Så tæt at du ikke forhindrer udkørsel..

Citat
Er der nogen der ved hvor store/lange køretøjer man må parkere på villaveje i provinsbyer

Det står i byplansvedtægter hvis ikke det er skiltet...
Der er ingen meterkrav....

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-07-07 10:44

Så lange du vil hvis det ikke er til gene eller ulempe, men der findes som regel lokale restriktioner.
Privat udkørsel der skal de kunne komme ud uhindret, men til vejkryds, busstop forgængergange 10 m.
Det her kan blive en lang tråd, ring til din lokale politistation eller kommunen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-07-07 10:48

Og hvis det er et tungt køretøj, som en lastbil, er der hensyn at tage til de derboende om støj ved opstart, f.eks. om morgenen.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 17-07-07 10:59

Stilkene> Du må ikke parkere lastbiler på offentlig vej mellem kl. 19 og 06.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-07-07 11:12

Tag den dog med hjem og sæt bæstet udenfor dine egne vinduer wekenden over - så den tager solen og udsigten fra dig selv

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-07-07 11:27

hansen9> Nej det vil jeg da heller ikke tro, en lastbil vil også genere meget på en villavej, men vi ved jo heller ikke om det er det som det går ud på, så derfor det med støjen gælder også andet.
Og jeg tilslutter mig også "valdes" svar, og man må da også have en fornemmelse af hvordan derboende vil have det med det, og har man ikke denne fornemmelse, kunne man jo spørge sig for der hvor det er aktuelt.
Det kunne jo også være "birtheandersen" som ikke ønskede den på sin villavej.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-07-07 11:50

Som jeg skrev det kan blive en lang tråd. Lovgivning er et, hensyn til naboer et andet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-07 12:01

Og som sædvanlig er den eneste der ikke deltager - spørgeren.....

Kommentar
Fra : birtheandersen

Dato : 17-07-07 12:03

Det er en forbandet kæmpestor sort kassevogn som næsten hver aften holder parkeret så tæt op ad, nogen gange 1/2 meter ud for min indkørsel, så jeg ikke kan se en skid når jeg bakker ud. Det er en besøgende til en nabo og ikke en der bo på gaden. Jeg troede der var regler for sådanne parkeringer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-07 12:11

Se det var noget konkret at holde sig til

Citat
Jeg troede der var regler for sådanne parkeringer

Kun ved skiltning eller byplansvedtægter....

"Kæmpestor" siger ikke så meget - over eller under 3500 kg er mere vigtigt....

Blokerer den så meget at du ikke kan komme ud (synsfelt) er det en politisag....

Så må de kigge på om den er til gene.....

Da den tilsyneladende ikke holder der konstant er der nok ikke meget du kan gøre andet end at bede din nobo - bede sine besøgende om at vise hensyn.....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 17-07-07 12:21

Færdselslovens regler for standsning og parkering:

Citat
Standsning og parkering

§ 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller på en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen.

Stk. 2. Standsning eller parkering må kun ske i højre side af vejen i færdselsretningen. På mindre befærdet vej og vej med ensrettet færdsel kan standsning eller parkering dog ske i venstre side. Ved standsning eller parkering skal køretøjet anbringes i vejens længderetning ved kørebanens yderkant eller om muligt uden for denne. Ved standsning eller parkering på parkeringsplads, som uden for tættere bebygget område er anlagt i umiddelbar tilslutning til vejen, skal føreren så vidt muligt benytte parkeringsplads, der er beliggende til højre i færdselsretningen.

Stk. 3. Standsning eller parkering må ikke ske på cykelsti, gangsti eller fortov. Tilsvarende gælder for midterrabat, helleanlæg og lignende. Køretøj, hvis tilladte totalvægt ikke overstiger 3,5 t, kan dog, medmindre andet bestemmes i en lokal bekendtgørelse, standses eller parkeres med en del af køretøjet på fortov, såfremt dette ikke er til fare eller ulempe for færdslen på fortovet. 1. pkt. gælder ikke cykler og tohjulede knallerter.

Stk. 4. Når føreren af et køretøj forlader dette, skal det sikres, at køretøjet ikke kan sætte i gang af sig selv. Føreren skal endvidere træffe foranstaltninger for at sikre, at køretøjet ikke uberettiget kan benyttes af andre. Påbudt anordning til tyverisikring skal være sat i funktion. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om, hvilke typer låseanordninger der skal anvendes.

Stk. 5. Åbning af vogndøre, på- eller afstigning og på- eller aflæsning skal finde sted på en sådan måde, at der ikke opstår fare eller unødig ulempe.

§ 29. Standsning eller parkering må ikke ske:

1) på fodgængerfelt eller ud for udkørsel fra cykelsti eller inden for en afstand af 5 m foran fodgængerfeltet eller udkørslen,

2) i vejkryds eller inden for en afstand af 10 m fra den tværgående kørebanes eller cykelstis nærmeste kant,

3) på jernbaneoverkørsel eller anden overkørsel,

4) på en sådan måde, at færdselstavle eller -signal dækkes,

5) på bro over motorvej, i viadukt eller tunnel,

6) på eller i nærheden af bakketop eller i eller ved uoverskueligt vejsving,

7) på strækning, hvor kørebanen før vejkryds ved hjælp af spærrelinier er inddelt i vognbaner, eller inden for en afstand af 5 m før begyndelsen af en sådan strækning,

8) ved siden af spærrelinie, hvis afstanden mellem køretøjet og linien er mindre end 3 m, og der ikke mellem køretøjet og spærrelinien findes en punkteret linie,

9) i krybespor eller

10) på afmærket holdeplads for hyrevogne.

Stk. 2. Ved busstoppested er det ikke tilladt at standse eller parkere på den afmærkede strækning på hver side af stoppestedsskiltet. Findes en sådan afmærkning ikke, gælder forbudet inden for en afstand af 12 m på hver side af skiltet.

Stk. 3. Parkering må ikke ske:

1) nærmere end 30 m fra jernbaneoverkørsel,

2) ud for ind- og udkørsel til og fra ejendom eller i øvrigt således, at kørsel til eller fra ejendom væsentlig vanskeliggøres,

3) på kørebanen på hovedveje uden for tættere bebygget område,

4) ved siden af andet køretøj, som holder ved kørebanens kant, bortset fra tohjulet cykel, tohjulet knallert eller tohjulet motorcykel uden sidevogn, eller

5) på en sådan måde, at adgangen til andet køretøj herved hindres, eller at dette ikke kan føres fra stedet.

Stk. 4. Trafikministeren kan fastsætte yderligere forbud mod standsning og parkering, herunder gældende for enkelte typer af køretøjer.

§ 30. §§ 28 og 29 gælder ikke for køretøj, der anvendes ved vejarbejde, såfremt standsning eller parkering er nødvendig af hensyn til arbejdet, og der træffes fornødne sikkerhedsforanstaltninger. Det samme gælder standsning eller parkering, der foretages af politi, redningsberedskab eller redningskorps.

Og det er nok denne her du skal bruge
§29 stk 3 kap 2 "Standsning eller parkering må ikke ske ud for ind- og udkørsel til og fra ejendom eller i øvrigt således, at kørsel til eller fra ejendom væsentlig vanskeliggøres"

Hvis det derimod drejer sig om store lastvogne, lastvognstog eller busser (biler over 3500 kg tilladt totalvægt) er der i de fleste kommuner totalt forbud mod parkering på villaveje generelt, hvor kun af- og pålæsning er tilladt

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-07 15:43

Citat
Og som sædvanlig er den eneste der ikke deltager - spørgeren

Men det hjalp da du knurrede LOOL

Til gengæld kan man være 110 % sikker på, at denne tågebanke,

http://www.kandu.dk/spg107112.aspx#1197785

bavler med i alt mellem himmel og jord, uden at ane en skid om noget som helst.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 17-07-07 17:10

Hej Birthe,

en ting hvad loven/politivedtægten siger, noget andet er forholdet til ens naboer.

Citat
Det er en forbandet kæmpestor sort kassevogn som næsten hver aften holder parkeret så tæt op ad, nogen gange 1/2 meter ud for min indkørsel, så jeg ikke kan se en skid når jeg bakker ud. Det er en besøgende til en nabo og ikke en der bo på gaden. Jeg troede der var regler for sådanne parkeringer.

Har du prøvet at nævne det for din nabo, hvis han er fornuftig vil han bede den besøgende om at finde en bedre parkeringsplads.

Mvh
Ivan

Godkendelse af svar
Fra : birtheandersen

Dato : 17-07-07 18:21

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-07-07 19:04

Klumme> Skal jeg føle mig truffen ??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-07 19:19

Hej stilkene.

Nej da LOOOL Det var bestemt ikke møntet på dig

Kommentar
Fra : birtheandersen

Dato : 21-07-07 09:28

Jeg synes Kandu er et supergodt forum.
Jeg har fået mange supergode svar. Tusind tak for det.
Men desværre er der åbenbart nogle der hygger sig med at gøre lidt grin med tingene.