/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
kaffe ekspresso?
Fra : jobestar
Vist : 946 gange
50 point
Dato : 15-07-07 23:13

Hejsa

Jeg sad lige og så tv hvor de havde den her ekspresso ting man kunne stille over et starinlys.

nogen der kender dem, et sted på nettet de kan bestilles, hvad de hedder..

ja bare noget info så jeg kan få købt en :)

Mvh Oscar

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-07 23:29

Den kunnne vel bestilles via tv.......

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-07-07 23:33

Det er sikkert en mocha du tænker på. Jeg har selv haft en for mange år siden, da jeg boede på kollegie i Paris, de fungerer udmærket.

http://64.233.183.104/search?q=cache:apydMClQ6s4J:www.hverdagogfest.dk/kaffe-2.asp+espresso+kande&hl=da&ct=clnk&cd=1&gl=dk

mvh
qfha

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 16-07-07 01:23

De kan fåes de i de fleste isenkræmmere. Altså hvis det er den lille kande, der kan deles i 2 og hvor vandet er i den nederste del og damppresset presser vandet op gennem filteret i midten.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-07 02:50

Er jeg helt galt på den, eller er det bare mig der mener, at man kun kan lave espresso under tryk.

Alt andet er blot en anden måde at lave kaffe på. Bl.a er den to delte kande / kedel jo bare et andet design end den engang så moderne kaffekolbe.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 16-07-07 08:09

hvis det er en mocha, du søger, så kan jeg varmt anbefale den. vi har i tidens løb haft modellerne lige fra den mindste til den store.
god til camping p.g.a. størrelsen.

mit seneste eksemplar er fundet på en genbrugsplads. helt ny og for en flad femmer!!

det er det, jeg her vil anbefale, så du kan få den prøvet af, inden en større investering.

ellers er du velkommen her i salling til en prøvesmagning.

aase

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-07 10:48

Citat
Er jeg helt galt på den

Det er vi måske alle......

Det fremgår jo ikke af spørgsmålet om det er noget spørgeren har set i et beduintelt på en arabisk kanal eller det er fra tvshop

Så lidt flere oplysninger kunne være til stor hjælp.....

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 16-07-07 16:44

mange tak til alle for respons!

Jeb det er sådan en Mocha jeg leder efter!

Det ville være lækkert at finde en billig en brugt, men jeg tror jeg kigger lidt på nettet først :)

Det var et eller andet madprogram på dr1 hvor de vist kun bruger nordiske råvarer. Her fik de mochaen op og koge over et helt almindeligt fyrfadslys.

Kan jeres det? ...(tager måske noget tid :/ )

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 16-07-07 16:45

og hvis jeg kommer forbi Salling vil jeg da meget gerne smage jeres mocha kaffe Aase :)

Accepteret svar
Fra : aasenissum

Modtaget 50 point
Dato : 16-07-07 21:58

du/i skal være velkomne.

jeg har prøvet med en gammeldags kaffekolbe over et fyrfadslys. det tog evigheder.
brugte herefter at koge vandet ien el-kedel først, for derefter at kunne "blære" mig ved kaffebordet og få folk til at undres over den spændende proces.

vil prøve med mochaen i morgen.

stearinlys..... hmhm

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 17-07-07 15:22

Tak for svaret aasenissum! :)

og tak til alle de andre.. men skal jo vælge en..

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 17-07-07 22:05

tak for din bedømmelse.

er det ikke lidt uretfærdigt, at det ikke blev qfha, som løb med sejren?
det var dog ham/hende, som kom først.

qhfa - vi deler i porten.

aase

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 17-07-07 23:07

bare lige for en ordens skyld, så hedder det ikke ekspresso men ESPRESSO.
og mocca eller mokka og ikke mocka.....
lidt lære ud i det italienske sprog.
iøvrigt er ordet mocca fra africa, hvor det stammer....kaffen altså....
miss.j.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-07 23:18

Tjaaaeee

Sjovt nok, så er mokka / mocca opkaldt efter den arab. by Mocha hvorfra mokkakaffen opr. udførtes

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-07 23:22

Helt præcist så ligger byen Mocha i Yemen, og har forsåvidt ikke meget med Afrika at gøre

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-07 00:11

Fik du fat i det missjosephine

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 18-07-07 07:27

jow klumme - godt med lidt lærdom på falderebet.

espresso, der har du ret, men mocha ser ud til at være navnet på kanden, såeh.... kære miss, der var du nok lidt for hurtig på aftrækkeren

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 18-07-07 11:01

det muligt at mocca,mokka, mockha ligger i yemen, mekka ligger også der et sted,men kaffen stammer fra africa.læs om kaffens historie og udvikling...fik du den.....???
miss.j

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-07 12:11

Næææ jossefine. Det er ikke alene muligt, det er facts, at Mocha ligger i Yemen. Jeg ser ikke lige hvordan byen Mekka kommer ind i billedet

Og ja Coffea Arabica kommer fortrinsvis fra Ethiopien som ligger i Afrika, hvilket er en noget mere præcis geografisk beskrivelse end dit noget diffuse Afrika, som forøvrigt på dansk staves med k og ikke c.

Mere så du ved det, da du åbenbart trives dårligt med at andre brugere staver lidt ved siden af. I øvrigt har jeg da ikke på noget tidspunkt stillet spørgsmålstegn ved hvorfra kaffen oprindelig kommer fra. Så hvorfor du gør så meget ud af at gentage dette (med tavefejl i "Africa") forstår jeg ikke helt.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 18-07-07 12:21

jeg synes du skulle gå ind i søgelinjen og skrive"kaffens historie", så vil du finde en masse om kaffens historie og der er bl.a. også MEKKA omtalt.
kaffen stammer fra etiopien, som er en stat i AFRICA.kaffen blev opdaget af en hyrde der opdagede sine dyr æde røde bær og dermed blev friskere af det og så prøvedehan også selv og blev opstemt....han gik så til munkene med sin opdagelse og derefter fandt man frem til, at det smagte bedre, hvis de blev ristet osv osv......senere kom kaffen så til venedig via de handelsrejsende.
jeg kan skam godt læse.....jeg kom såmænd bare med en rettelse tidligere og en konstatering, men det er der åbentbart nogle herinde der er for snævertsynede til at opfatte som en re og skær høflig opmuntring....og lidt lærdom ud i det historiske skader vel ingen...dig åbentbart....me slå det op på siden så vil du finde ud af min korrekthed i min såkaldte påstand.......
jeg startede såmænd bare med at fortælle, at det ikke hedder EKSpresso, men espresso.det komme fra italiensk.... og det hedder også espressokaffe på dansk.....læs.....
jeg kan altså tilfældigvis en hel del italiensk og italiensk historie......basta....
miss misuuuuuuuuuu j.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-07 12:25

Jamen du er da helt fantastisk, med alt det du kan....... i dine egne øjne, men kors hvor du bavler, og fortsæt du bare med det, hvis nogen gider høre på dig, jeg gider ikke

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 18-07-07 12:36

din kommentar e rjo et tydelig bevis på, at du er ret så associal og ikke gider kigge på de oprigtige facs.....hvis du gad skrive på søgeren det jeg fortæller, så vil du finde ud af, at jepsen, je ghar ganske ret i min konstatering...så kig dog efter....grumme.........og stop dog den negative holdning tila tder findes nogen der er en smule klogere på visse sager end du selv er og kan skrive en smule mere detaljeret end du selv formår....er det virkeliog så svært for dig at gå ind og læse om den rigitige historie, eller er du ganske enkelt bare af den type, der evigt skal brokke dig i stedet for at finde ud af rigitghederne af dine påståelige ord.......KAFFENS HISTORIE i søgeren og du kan læse dig frem...hvis ellers du da kan læse dansk..........eller bare kun skal være modpåståelig....
du kan dælme tro jeg ved en masse...jeg har nemlig brugt og bruger stadig an masse tid på at lære....mere end hvad mange og sikkert også dig gør.....vi er jo nogen der gerne vil vide og lære en masse nyt......det tar man skam ikke skade af ....hr......modvillig......
miss.........italia........

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-07 12:41

LOOOOOL Du har sgu da jord i hovedet Og få så lige rettet dine tonsvis stavefejl. Det ligner fandme noget fra en 9 årig ordblinds stilehæfte. Det er vel det mindste man kan forlange, når du tillader dig at rette andres stavefejl.

Smut bare pomfrit....selvglade ko, jeg gider dig ikke

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 18-07-07 15:29

nøiii, hvor I kan....

og så så længe....

kandu er sprængfuld af lærdom både til at gi' af - og modtage fra.

er det ikke herligt, og så er det gratis.