/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Frihed som muslim og som kristen
Fra : JydenFraJylland
Vist : 592 gange
120 point
Dato : 26-01-03 16:20

Hejsa.
Da jeg er ved at forberede mig til mit eksamensprojekt står jeg og mangler nogle oplysninger om hvad "frihed" er for muslimer, og for kristne. Jeg er selv kristen, men jeg kan ikke rigtig sætte ord på det.

Hvad betyder ordet "frihed" for jer?

Håberpå seriøse svar.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 26-01-03 16:54

Jeg synes ikke du kan stille det sådan op, at du forbinder frihed med de at have en bestemt religion, de har ligesom ingenting med hinanden at gøre ?

Kommentar
Fra : summer

Dato : 26-01-03 16:57

Jeg er selv kristen, men skal se håndbold nu - vender tilbage senere )

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-03 17:36

Jeg mener at frihed for en muslim eller kristen er, at der er fri adgang til at udøve en anden religion end den der er fremherskende i det samfund man befinder sig i. Det hedder vel også religionsfrihed.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 130 point
Dato : 26-01-03 17:57
Kommentar
Fra : summer

Dato : 26-01-03 19:42

Øv vi tabte
Nå, men du har sikkert allerede fået de redskaber du har brug for, for at finde dit svar.
Muslimer, og kristne, tjah
Nu er frihed jo et temmelig bredtfavnende ord, så hvis du kan "indramme" dit eksamensprojekt om frihed lidt, vil det være nemmere at svare.

Bredtfavnende frihed, er den frihed som ikke er begrænset af lovgivning, personer, fysiske barrierer, religiøse overtrædelser med "Guds straf som følge".

Jeg vil mene, at både muslimer og kristne oplever en betydelig frihed i et land som DK, frem for i et muslimsk styret land som f.eks. Irak.

Da du spørger ud fra muslimsk/kristen tankegang, må min konklussion være, at en muslim er mere fri end en kristen - på visse betingelser. Han skal foretage alle de religiøse handlinger Koranen, Imamen, Regimets regler for dit og dat. Bortset fra disse begrænsninger har en muslim frihed.

En kristen har fuld frihed under ansvar - og det er svært. Som kristen kan du gøre alle mulige ting, uden nogen hindrer dig. Der er jo bare mange ting som er tilladt, men ikke gavnligt. Tag f.eks. vin, m.m. Det er tilladt, men alkoholmisbrug er bestemt ikke gavnligt. En kristen har sin Bibel, med mange gode livsholdninger. Overtræder du et af Bibelens bud, er der fuld adgang og frihed til at rejse sig og begynde på en frisk med Guds nåde og tilgivelse, uden represalier fra præster, myndigheder, m.m.

Kommentar
Fra : JydenFraJylland

Dato : 28-01-03 17:33

Tak rellom (For linket)

Og tak Summer...

Og i øvrigt også i andre..

Jeg vel gerne stadig have andres mening...

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 28-01-03 18:33

Zonker har ret: Frihed er et begreb som ikke umiddelbart kan defineres udfra den indgangsvinkel du har valgt i din opgave.

Frihed knytter sig ikke til religioner men til styreformer og regimer. F.eks. kan en religion ikke med rette give dens tilhængere frihed til at gøre som de lyster eller lade dem opnå en religionsfrihed - dette i sig selv er begrænsende. Dermed ikke sagt at religiøse mennesker ikke er frie - såfremt de selv har valgt deres religion og den ikke er blevet tvunget ned over hovedet på dem af religiøse ledere med politisk magt.

Den personlige frihed kræver, at en række betingelser er opfyldt:

1) Du skal kende dine muligheder for at kunne vælge mellem dem. Dvs. frihed forudsætter et niveau af information og evner til at behandle den (viden/undervisning).
2) Du skal leve i et land, hvor der ikke er en stringent religiøs ledelse eller en diktator.
3) Du skal have et niveau af økonomi som gør at du ikke er bundet på livet i en bestemt arbejdssituation (kaste/fæstebønder).
-> Jeg kunne sikkert finde på flere, men det er der ingen grund til.

Hovedsagen er, at ingen af ovenstående begreber kan løses af en religion såfremt der ikke lige er tale om et teokratisk styre baseret på en religion der mener at alle religioner er lige gode og folk selv må vælge deres vej. (Urealistisk ikke?)

For mig er frihed primært orienteret omkring den modificerede ytringsfrihed, hvor du må sige hvad du vil under ansvar - samt den økonomiske frihed som tildels er en funktion af det afledte samfundssystem der er baseret i den kristne livsanskuelse som vore dages Danmark er baseret på, men som er blevet erstattet af den moderne, økonomiske religion.

-/-
mblm

Kommentar
Fra : summer

Dato : 28-01-03 19:47

Hej JydenFraJylland og I andre.
[Citat]
Hejsa.
Da jeg er ved at forberede mig til mit eksamensprojekt står jeg og mangler nogle oplysninger om hvad "frihed" er for muslimer, og for kristne. Jeg er selv kristen, men jeg kan ikke rigtig sætte ord på det.
[/code]

Det er altså ikke frihed generelt der spørges om vel? Ellers fatter jeg ikke noget.

JydenFraJylland, du bliver altså nødt til at skære ud i pap, om det er generel frihed, eller frihed oplevet fra en muslims/kristens side. Ellers kan vi jo ikke svare dig ordentlig vel?

mvh
summer

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 28-01-03 20:47

Går opgaven ud på at finde forskelle på kristne og muslimers syn på begrebet frihed - eller hvad? Det var i hvert fald sådan jeg opfattede det - og derfor gav jeg mit syn på frihed generelt set.

-/-
mblm

Kommentar
Fra : summer

Dato : 28-01-03 21:26

JydenFraJylland, nu må du altså snart præcisere dit sp.

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 29-01-03 11:01

> Summer

Jeg tror sgu' ikke der sker så meget derovre Jeg gider i hvert fald ikke spilde mere tid på denne tråd, hvis der ikke kommer en præcision.

-/-
mblm: "gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaab"

Kommentar
Fra : summer

Dato : 29-01-03 11:46

Det er da det mindste man kan gøre, at give lidt respons. Men "frihed" har han jo til lade være, såh....

mvh
summer, som også er en "Jyde fra Jylland"

Kommentar
Fra : JydenFraJylland

Dato : 29-01-03 17:09

Hej.. og undskyld jeg først skriver nu.

Det jeg mener med mit spørgsmål er om der i den muslimske tro knytter sig nogle ritualer eller noget som kan føre til frihed? Ligeså med kristendommen... altså en form for sammenligning. Er det præsist nok? -Er bange for at jeg ikke kan definere det bedre.

Jeg vil også gerne høre hvad i tænker på når i hører ordet frihed??

Kommentar
Fra : summer

Dato : 29-01-03 18:19

JydenFraJylland, du kan ikke blande disse to begreber sammen. Frihed i verdslig forstand og frihed kontra Islam/kristendom, er to forskellige størrelse og kan ikke sammenlignes.
Du må vel vide hvilken slags frihed du skal definere i din eksamensopgave.
Kom igen
summer

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 29-01-03 19:57

> JydenFraJylland

Først vil jeg lige give summer ret i at du må specificere om du mener frihed som verdsligt begreb eller frihed som religiøst paradigme.

Dernæst vil jeg mene at du har et seriøst problem med besvarelsen af din opgave, hvis ikke du kan definere dine arbejdsspørgsmål bedre end det tilsyneladende er tilfældet her.

Sammenligning mellem kristendommen og islam ud fra et frihedsmæssigt perspektiv ligger umiddelbart i summer's tidligere kommentar (omend jeg er uenig med ham) - og den personlige opfattelse af frihedsbegrebet har jeg selv kommenteret og opstillet en række forudsætninger for.

Hvad mere vil du have? Hvis du føler vi har givet dig nok bør du måske kommunikere, at du gerne vil høre nogle andres bud - samt om de bud du har fået indtil videre er tilfredsstillende udfra dit arbejdsspørgsmål (når du nu ikke kan formulere selve spørgsmålet til os!).

Undskyld, hvis jeg lyder lidt frustreret, men jeg er sikker på at både summer og undertegnede gerne vil hjælpe - men det er sgu' lidt svært når vi ikke kan få at vide, hvad det er vi skal hjælpe med.

8-@

-/-
mblm

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 29-01-03 19:59

Hvilket eksamensprojekt er det egentlig til - hvilken udd.???

-/o
mblm

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 29-01-03 20:00

> Summer

I øvrigt: Hvem vinder i aften

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-01-03 20:08

Nu vil jeg bruge min frihed, mens jeg har den.
Emesen.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 29-01-03 20:08

Danmark selvfølgelig. Russerne er så store og fede, at de aldrig når hjem i forsvaret, hvis de ellers har luft til at angribe. Så deres chancer? Tjah Vi skal komme efter dem skal vi

Godkendelse af svar
Fra : JydenFraJylland

Dato : 29-01-03 20:24

Jeg har af anden vej fundet et svar på mine spørgsmål, men 1000-tak fordi at folk har gidet at svare... og faktisk kan jeg godt bruge noget af det...

Jeg har valgt at acceptere relloms svar, selv om at det bare er et link, for det var det der gav mig flest muligheder. Tak rellom..

Og også en tak til jer andre... Måske vender jeg en dag tilbage med et andet spørgsmål.. forhåbentlig lidt mere "lige til"... som i nok kan forstå har jeg ret svært ved at formulere mig i det her emne...

-JydenFraJylland-

Kommentar
Fra : JydenFraJylland

Dato : 29-01-03 20:25

... og ja, GO DANMARK!