/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
sommereksem!
Fra : Sillepigen
Vist : 6999 gange
80 point
Dato : 26-01-03 14:00

Hej alle!
Er der en som kender et godt middel mod sommereksem?
Det er nu 4. sæson min hyp skal gennem med sommereksem, og i år vil jeg godt prøve noget nyt, som forhåblig virker.

Nogle som har et forslag

Kommentar
Fra : thes

Dato : 28-02-03 19:47

Nutripferd®
Forebyggelse mod allergiske reaktioner som f.eks. sommereksem (field trial)
Styrkelse af immunsystemet
Stress reduceres
Modtageligheden for sygdomme aftager
Mave-tarmfloraen aktiveres
Cellestofskifetet forbedres
Smikkere skind efter kort tids brug
kan købes her
http://www.nutripferd.de/dk/inhalt-dk.html

Kommentar
Fra : LauraSch

Dato : 24-04-03 17:58

Hejsa!

Prøv med Aleo Vera. Det har jeg gode erfaringer med. De produkter jeg bruger er af mærket
Forever Living Products, og spray´en som kan bl.a. anvendes mod sommereksem hedder
Aleo Veterinary Formula.

Mvh Laura

Kommentar
Fra : Stina_J

Dato : 26-06-03 11:21

Hej alle sammen!!
Jeg har selv en stor belgier, som lider MEGET af sommereksem, Hun har haft det i nogle år, og der er intet der har hjulpet endnu, jeg har stort set prøvet alt.. Sidste sommer fik jeg sendt blodprøver til U.S.A., og bagefter til England, for at få undersøgt om der overhovedet kunne gøres noget for min hest... Den tilbagemelding jeg fik, fra mine egne dyrlæger, og de mennesker der havde lavet undersøgelserne i udlandet var, at jeg ikke rigtig kunne gøre noget, da hun var så hårdt ramt!! Hun har næsten lige været indlagt på landbrughøjskolen, hvor de igen prøvede at finde en kur, uden held!!!! desværre!! Men jeg har hørt, at der skulle være kommet et helt nyt sommer dækken på markedet, men jeg ved ikke hvor man kan købe det ,så hvis i ved det, må i meget gerne fortælle/skrive det!!
M.V.H. Christina

Accepteret svar
Fra : Blesa

Modtaget 80 point
Dato : 07-07-03 00:30

Hej,
jeg har haft en islandsk hest med sommereksem. Og man kan købe sig meget fattig inden man finder et middel som virker på ens hest. Alle produkterne er meget dyre. Men jeg har også kun hørt godt om Aloe Vera fra Forever Living Products. Ellers er et dækken godt. Man starter i marts/april og slutter først i oktober med dækkenet. Prøv også at gå på eks. http://www.alltheweb.com/ og skriv |sommereksem| så får du en masse artikler om emnet. Og i foretninger med hesteudstyr må de også have eksemdækkener, ihvertfald hvor de sælger til islandske heste. Hvis din hest er så hårdt ramt, så er det måske bedst at tænke på hestens velfærd og aflive den? Jeg ved det er hårdt, men tænk på hvor meget din hest lider!
Med venlig hilsen Anette

Kommentar
Fra : sash

Dato : 22-07-03 10:52

Hejza...
Sommereksem er jo en slags solskoldning... Jeg har haft nogle gode oplevelser med bare at bruge creme med en høj solfaktor... Ellers er der kun den mulighed at lade den stå med dækken... Men prøv dig lidt frem, da jeg synes meget af det de andre skriver virker meget dyrt, min har hvertfald ikke soleksem efter jeg har smurt den i creme med en meget høj solcreme...
Men håber du kan bruge rådet, men prøv, det kan hjælpe...

MVH
Sash

Kommentar
Fra : Blesa

Dato : 22-07-03 21:08

Hej,
sommereksem er ikke en slags solskoldning! Sommereksem er en kløende hudlidelse, der skyldes insektstik.Det er nogle små mitter der bidder alle hestene, men ikke alle heste udvikler en alergi over for disse mitter. Og det er meget forskelligt hvad der virker på ens hest. Derfor er det en dyr omgang at finde et middel. Man må prøve sig frem! Et eksemdækken er godt, ligeså at tage hesten ind når mitterne er værst eller finde et sted hvor der er meget vind/luft og ingen vand. Men det helbreder jo ikke hesten. Held og lykke med søgningen.
Mange hilsener Anette

Kommentar
Fra : Isbuk

Dato : 26-07-03 18:45

Hej!

Jeg har selv en islænder dog danskfødt og uden eksem!

Men jeg kender flere heste med eksem.. dog er det af en mildere grad så de smører de aktuelle steder ind i hvidløgspulver, giver dem det i maden både som pulver og hele! derudover skyller de dem hverdag og så er det vigtig at den har et skur at gå ind i når den er på fold for at beskytte sig mod solen, men det ved du vel godt!

Hvis det er kraftig eksem er man jo nødt til at bruge dækken, men jeg har dårlige erfaringer med at benene sidder fast osv.

Knus fra Helene

Kommentar
Fra : TomWaits

Dato : 31-07-03 12:23

hvidløg hvidløg hvidløg!!! Ind i stald morgen og aften. Evt. eksem - dækken. Aloe vera forever living products. Sørg for NØJAGTIG vitamin og mineral - tilskud. Eller; køb din Islandske hest i Danmark!!!
Og afliv din hest, hvis den lider.

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 13-08-03 13:50

Hej alle.
Tak for svarene. Jeg ved endnu ikke hvad jeg vil bruge, men håber at finde ud af det inden næste sæson med sommereksem.
Så jeg vil stadig gerne modtage nye ideer.

TomWaits: Det er en haflinger, som er født, opvokset og købt i Danmark.

Mvh Kathrine

Kommentar
Fra : Blesa

Dato : 15-08-03 08:48

Hej,
Der er rigelig af muligheder for at prøve noget, og ens pengepung bliver tømt godt og grundigt! Og du har muligvis ikke fundet noget der virker.
Prøv Aloe Vera fra FLP. Er du ikke tilfreds med virkningen, kan du afleverer tom emballage og bon tilbage inden for 90 dage og få dine penge retur. Så det koster dig ikke noget hvis du ikke er tilfreds. Herligt, ikke?
Mange hilsener Anette

Kommentar
Fra : sina_fina

Dato : 21-08-03 16:50

Boett-eksemdækkenet bruges af mange islænderfolk, der har eksemplagede heste. Det kan købes hos Hyldahl Rideudstyr, Potterhusvej 6, Kliplev, 6200 Aabenraa. Åbningstider: Hverdage: 10.00 - 18.00. Lørdage: 09.00 - 13.00. Telefonnummer: 74 68 77 16.

Ellers forhandler dyrlæge Katrine Langvad et (dyrt) produkt, Ökozon, der virker på en del heste. Katrine Langvad kan kontaktes på telefonnummer 48 48 50 40 eller e-mail katrine.langvad@get2net.dk

Pøj pøj med det! Og der er altså behandlingsmuligheder. Aloe Vera vil jeg ikke anbefale, selvom det måske virker på nogen, da der kan komme allergiske reaktioner (kontaktallergi) både hos heste og mennesker.

Kommentar
Fra : chimel

Dato : 02-09-03 20:27

Hejsa

Jeg har en islænderhoppe på to år som pludselig har tabt sin man og der er mange sår langs manen. Hendes hale er også mere eller mindre hårløs ved haleroden. Jeg har endnu ikke haft dyrlæge, så jeg ville lige høre om der var nogle der havde oplevet lignende symptomer og fået anden diagnose end sommmereksem? Som plag, første sommer oplevede jeg overhovedet ikke noget som helst med hårtab, så jeg håber selvfølgelig ikke, det er sommereksem, men det bliver jo vel værre med årene. Er der nogen der ved hvor man kan skaffe sådan et dækken?

Kommentar
Fra : mirell

Dato : 07-10-03 19:19

Hej sillepigen - jeg har læst noget om en ganske ordinær blanding som du sprøjter på hesten. Det skulle efter sigende lugte af pommern til, men være meget effektivt - jeg skal prøve at finde artiklen frem. Du kan maile til mig på christiansminde@sol.dk, hvis jeg ikke er hurtig nok.

Kommentar
Fra : mirell

Dato : 07-10-03 19:19

Hej sillepigen - jeg har læst noget om en ganske ordinær blanding som du sprøjter på hesten. Det skulle efter sigende lugte af pommern til, men være meget effektivt - jeg skal prøve at finde artiklen frem. Du kan maile til mig på christiansminde@sol.dk, hvis jeg ikke er hurtig nok.

Kommentar
Fra : mirell

Dato : 07-10-03 19:20

Hej sillepigen - jeg har læst noget om en ganske ordinær blanding som du sprøjter på hesten. Det skulle efter sigende lugte af pommern til, men være meget effektivt - jeg skal prøve at finde artiklen frem. Du kan maile til mig på christiansminde@sol.dk, hvis jeg ikke er hurtig nok.

Kommentar
Fra : mirell

Dato : 07-10-03 19:20

Hej sillepigen - jeg har læst noget om en ganske ordinær blanding som du sprøjter på hesten. Det skulle efter sigende lugte af pommern til, men være meget effektivt - jeg skal prøve at finde artiklen frem. Du kan maile til mig på christiansminde@sol.dk, hvis jeg ikke er hurtig nok.

Kommentar
Fra : jannie73

Dato : 26-02-04 02:09

Hej...
Jeg ved at Aloe Vera fraFLP virker på din hest,
der er en dyrlæge tilknyttet FLP som godkender og tester alle produkter der kan bruges til dyr...
Og som der tidligere stod kan du få pengene tilbage inden 90 dage.
Jeg håber at du vil gibe det en chance.... også for at undgå at få en nathest.. som ellers er den bedste muglighed,
altså at lukke den ud en time efter solnedgang og ind en time før solopgang.
hvis du vil vide mere om FLP så skriv til Jannie73_hotmail.com
og jeg skal gerne hjælpe dig!
hilsen jannie

Kommentar
Fra : nelly87

Dato : 20-03-04 14:32

inden sommerferien sidste sommer havde jeg halvpart på en pony som også havde eksem...

og ejeren havde købt noget Elisabeth Arden 8 hour creme og det virker abre rigtig godt... allerede når det du kan se det starter på smør det på... Det avr rigtig godt og forsvandt meget hurtigt :)

Med Venlig Hilsen Nanna :)

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 07-11-05 17:39

Tak for svaret Blesa. Undskyld at jeg var så langsom. Jeg har de sidste par år brugt Horsol fra dyrlægen, og det virker rimeligt.
Mvh Kathrine

Kommentar
Fra : Frejaq3

Dato : 02-03-08 22:35

Hejsa.
Du kan lige tro jeg har det samme problem som dig. Min pony igennem 12 år har udviklet sommereksem ovr de seneste 3 år. Det var så slemt sidste sommer at jeg ikke kunne omgåes hende på forsvarlig vis. Ligeså snart hun så mig, overfaldt hu mig nærmest, fordi det bare kløedehelt ekstremt. Jeg tror der gik uger mellem hun sov... Det var ganske synd for hende.
Da dyrlægen tilså hende, fik jeg den besked at hun skulle på fast prednisoon behandling (normalt er det en kur) Dette var jeg uenig i, da jegg er sygeplejerske og behandler mennesker med dette og derfor d at det ikke er godt i længden. Jeg trapped hende ud igen her i vinter perioden og pt. klør hun ikke.
Jeg fandt et produkt som jeg ikke lige kan huske hvad hedder, men det finder jeg ud af og sender til dig når jeg har set efter. Det koster ca. 300 kr. og der er til lang tid i den. Det hjalp på min pony rigtig hurtigt. Dog kun i en perioe, så blev hun imun overfor det...
Her inden så længe,vil jeg give hende et insekt dækken på og det håber jeg virker. Det har jeg hørt godt om.

Jeg skriver igen når jeg lige har fundet ud af hvad det hedder

Mvh Camilla

Kommentar
Fra : Carina76

Dato : 06-07-10 20:11

Min islænder har også sommereksem og tidligere ejer brugte alm. oliven olie og puttede det i maden ..
Jeg gør ikk noget ved det, da jeg ikke synes hun er så hårdt ramt i år ..