/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Kan Jeg Framelde mig kirkeskat
Fra : Jerod
Vist : 4171 gange
50 point
Dato : 02-07-07 10:47

Hej Alle

Kan Jeg Framelde mig kirkeskat online.

således som skat / netborger , at jeg kan gå ind og framelde mig folkekirken og dets skat på ca. 2%

Hilsen
Jerod

Kommentar
Fra : me67

Dato : 02-07-07 10:48

Mener du skal ned til kordegnen på kirkekontoret og udmelde dig.

Venlig´st ME67

Kommentar
Fra : Jerod

Dato : 02-07-07 10:50

Kan jeg ikke gøre det online ?

Hilsen
Jerod

Kommentar
Fra : me67

Dato : 02-07-07 10:51

Tror det ikke - har i hvert fald aldrig hørt om det.

Venligst ME67

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 02-07-07 10:57
Kommentar
Fra : me67

Dato : 02-07-07 10:59

Citat
Ønsker du at melde dig ud af folkekirken, skal du blot ringe eller skrive til det lokale kirkekontor og anmode om en udmeldelsesblanket. Når du har udfyldt og indsendt den sammen med din dåbsattest, er du uden videre udmeldt - og skattevæsenet får automatisk besked om, at du ikke længere skal betale kirkeskat.

Citat fra http://www.familieadvokaten.dk/Emner/673.html

Venligst ME67

Kommentar
Fra : pewpewlaz0rz

Dato : 02-07-07 11:20

men du ved vel godt at du ikke kan giftes i kirken osv nu? :)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-07-07 11:46

pewpewlaz0rz

Det er ikke korrekt det du skriver

Citat
Kan man blive gift i en kirke, hvis man ikke er døbt?
Vielse i en kirke kræver, at mindst en af brudeparret er døbt og medlem af folkekirken.

http://www.roskilde.folkekirken.dk/I%20Kirken/Daab/D%C3%A5b%20-%20og%20svar.aspx

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-07-07 11:46

Citat
men du ved vel godt at du ikke kan giftes i kirken osv nu? :)

du kan melde dig ind senere. http://www.folkekirken.dk/hvad-goer-jeg-ved/indmeldelse.html eller du kan finde et folkekirkemedlem at gifte dig med (det er nok at den ene part er medlem af folkekirken http://www.km.dk/vielse.html) - men iøvrigt er udmeldelse et udtryk for (udover det med kirkeskatten) at man finder det med kirken lidt overflødigt.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-07-07 15:31

skriv til din kordegn, og meld dig ud, brug digital signatur, ved ikke om alle sogne er tilsluttet.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-07-07 16:32

Og så, - hvordan vil din samvittighed så have det bagefter. Jeg ville føle mig lidt som en snylter, - men de findes jo også af samfundet.
Så skal man udmelde sig for ikke at vil have det mindste med kirken at gøre, dog vil jeg håbe at nogen vil begrave dig til den tid.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-07-07 16:51

Hvis man melder sig ud af folkekirken og slipper for den skat.
Det er nej tak til kirkens tjenester og nej tak til regningen.
Det er vel ligetil og har ikke noget med snylter at gøre.
Samvittighed har ikke med sagen at gøre.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-07-07 16:58
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-07-07 17:00

I nogle lande kan man som ikke skattebetaler til kirken
bruge deres tjenester og betale hvad det koster ved
lejligheden, bryllup begravelse m.m.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-07-07 17:23

Teil, jeg bryder mig ikke om tonen. Hvis den ene part at et forhold vedbliver at betale kirkeskat, -- Hvad så,- så har man fuld adgang til kirken. og når jeg skriver som jeg gjorde, så syntes jeg du skulle kunne ane ironien.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-07-07 17:28

stilkene skrev
Citat
dog vil jeg håbe at nogen vil begrave dig til den tid.
Du lyder som en forstokket hypokrit. Hvis man ikke er på linje med en klubs holdning, så melder man sig da ud af klubben, uden hensyntagen til at kirken historisk har til-ranet sig nogle magtbeføjelser til rent sekulære foreteelser som navngivning, begravelsespladser og tidligere også vielse og selve begravelseshandlingen.

Den ikke-troende der udadtil forbliver i folkekirken og skjuler sin holdning i bekvemmelighedens 'jeg er som de andre' opfører sig da mere kritisabelt.

Det er godt at vi har kirkeskatten som yderligere tilskyndelse og det er forkert at antage at folk melder sig ud af klubben alene af den grund.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-07-07 17:29

Jeg kender et par personligt.
Den ene er ikke medlem af folkekirken.
De er blevet gift af en præst i en kirke.
Og deres fælle børn er døbt og konfirmeret i samme kirke.
Det var/er en gestus til partneren at bruge disse kirkelige handlinger.

Nej det er ikke mig selv.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-07-07 17:33

Citat
Teil, jeg bryder mig ikke om tonen. Hvis den ene part at et forhold vedbliver at betale kirkeskat,

At du ikke bryder dig om tonen rager mig en papand.
Desuden taler jerod om at udmelse sig af folkekirken.
Andre personer i familien er ikke med i spørgsmålet.
Derfor kan vi ikke begynde at fantasere om oldemor
kusiner og fætre og hvor de skal begraves.
Hold dig til spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-07-07 20:13

Citat
Jeg mener ikke du er berettiget til at nedkule andre i en andens indlæg, lad dog selv vedkommende gøre det. Jeg har derfor udelukket dig fra at kommentere i mine eventuelle debatter en stund. Og jeg holder øje med dig, om du blander dig utidig.

Så fik jeg den af en eller anden idiot.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-07-07 20:18

Tilbage til studiet:

Citat
Kan Jeg Framelde mig kirkeskat online.

Nej - det skal gøres skriftligt.

Citat
således som skat / netborger , at jeg kan gå ind og framelde mig folkekirken og dets skat på ca. 2%

Nej - men du kan få ændret dit skattekort når du er meldt ud - og dermed ikke betale de 2% eller hvor meget det nu er.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-07-07 20:34

Du skal jo sende eller aflevere din dåbsattest, det kan du ikke gøre online (endnu)

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 03-07-07 01:21

Hej,

som de andre skriver så kan du godt.
Jeg har meldt mig ud og jeg hentede blot en blanktet der blev udfyldt og underskrevet og derefter afleveret i postkassen ved kirkekontoret.

Men ja dåbsattest skal du lige have da du skal overføre nogle oplysninger.

Kommentar
Fra : Jerod

Dato : 03-07-07 09:47

Hej Alle

Tak for alle de besvarelser jeg har fået , vælger den der syntes og jeg menes bedst...

men jeg hader ikke folkekirken og vil ikke nasse af den . jeg bruger den ikke og jeg kommer ikke il at bruge den. jeg har tænkt på om jeg skal giftes, muligvis. men med gud som vidne ...er han ikke det altid. men min største frygt er at falde i søvn til sørgemarchen af salmer,, de kunne godt trænge til nogle mere rytme........

min mening om biblen er at den er for lang og har været igemmen for mange hænder, der er behov for 1 bud. elsk din næste .... han forlanger ingen penge, ingen slaver og ingen ofring, det eneste du skal er at give dig til gud og udbrede hans ord..... eller er det andres ord,

Hilsen jerod

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 03-07-07 11:10

Citat
falde i søvn til sørgemarchen af salmer,, de kunne godt trænge til nogle mere rytme
Tom Lehrer har udgivet "The Vatican Rag" http://www.turoks.net/Cabana/VaticanRag.htm

Godkendelse af svar
Fra : Jerod

Dato : 03-07-07 12:50

Tak for svaret Teil.
og linket.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-07-07 13:31

Velbekomme