/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
dåb af båd.
Fra : tpjevser
Vist : 6923 gange
100 point
Dato : 19-06-07 07:29

hejsa.
er der nogle traditioner/regler for døbning af både?
hilsen tpjevser.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-06-07 07:56

Hvis det er en lystbåd, plejer man at smide vand på dækket, og drikke champagnen selv.

MVH

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-06-07 08:10

Kommer an på hvad det er for en båd

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 19-06-07 08:33

det er en motorbåd. lille.....

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-06-07 08:40
Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-06-07 08:53

Så er der ingen faste traditioner.
For ca. 1000 år siden brugte man ofring (menneskeblod), da dette blev for groft gik man over til rødvin. Dette gik godt i mange år, indtil kirken blandede sig og forbød det med begrundelsen at det var kristi blod, siden har man brugt champagne.
Du kan jo altid improvisere, giv hende en sjat champagne og ønsk hende, og de som skal sejle med hende, held og lykke på deres færd.
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 19-06-07 08:54

Der er ingen faste regler, men det er meget almindeligt at navngive en fritidsbåd efter en person eller en 'ting', som står eller har stået indehaveren meget nær. Ofte et mande-/kvindenavn, navnet på et (kæle-)dyr, en lokation (stednavn) ...eller som sagt en 'ting' eller et 'udtryk' (Eks. Spar2, Vandalen, Ombord, Week-End el. lign.)

Kommercielle skibe bliver som regel navngivet i relation til ejerens/firmaets forhold.

'Vores' motorbåd, en ældre 21 fods, 26 hk's, kravelbygget norsk fjordbåd, er døbt: Cerutten

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-06-07 10:36

Man skal da have en gudmor, og hun skal have et kostbart skykke som tak.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-06-07 10:36

smykke . Skulle der stå.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-06-07 14:12

Hvis du er lidt overtroisk, - så må du ikke omdøbe en båd til andet navn. - (bringer uheld)
Jeg har sejlet i mange år, og været klubmedlem, og har aldrig været udsat for en dåb på lystbåd, det er da kun hvad man syntes man vil gøre ud af det. Og hvis både har fået andet navn er det ofte i sæsonen de ligger på land. Hvordan det så er fejret med familie og venner, det er vel et selvvalg.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-06-07 14:22

Nu har du forlængst fået de råd du har brug for - så jeg vil nøjes med en lille vits: Det drejer sig om den skipper der sejlede galeasen Andrea, han yndede at sige: "den er opkaldt efter min kone - det gale asen":

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-06-07 16:36

Guuud Molo....er du osse skibsreder?

Citat
'Vores' motorbåd,

Godkendelse af svar
Fra : tpjevser

Dato : 20-06-07 06:01

Tak for svaret molokyle.