/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
gravide fisk
Fra : Fnukkii
Vist : 2468 gange
40 point
Dato : 17-06-07 23:04

Hej..

Jeg har et akvarie med nogle forskellige fisk, men er ikke sikker på, hvordan jeg skal forholde mig til det, hvis de er gravide og jeg ved heller ikke hvordan man kan se det..

Her er en liste over de fisk jeg har:

6 stk. platy ( 3 hunner..)
6 stk. ballonmolly (3 hunner)
15 stk. røde neon

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 17-06-07 23:15

Neon kan du ikke se det på. kun på opførelsen; men unger af neon er kun for eksperter. De lægger æg, som der efter nogen tid udklægges mikroskopiske unger fra. Dem er det svært at opfodre, og de vil, hvis det nogensinde kommer så langt, forsvinde som fiskemad med de arter du har gående.

De andre føder levende unger, som man siger. I virkeligheden er det som æg der klægges i gydeøjeblikket. De gravide er hunnet med stor opspilet bug, hvor du næsten kan se ungerne indeni.

De fleste unger bliver ædt indenfor 2 sekunder, men nogle stykker plejer at undslippe og klarer skærene, især hvis man har en tæt beplantning. Man kan få fødekasser,hvor ungerne reddes, og så man i løbet af et års tid kan have en "million" fisk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-06-07 23:16

Du får selvfølgelig ingen gravide hunner, uden der også er mindst en han til stede af samme art.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-06-07 23:35

Som transor siger--glem alt om neon--det er kun for eksperter.
De andre får opspilet bug, og bliver som regel meget mørke omkring gattet.
Vil du redde alle ungerne skal hunnerne flyttes til et andet akvarie inden fødslen.
Nu er der ingen af de fisk du omtaler, der er særligt hårde ved yngel, hvis du bare sørger for at fodre godt, men ikke for meget, så en del af yngelen vil overleve og i løbet af ganske kort tid har de lært at skjule sig.
Sørg for at de har lidt flydeplanter at gemme sig i.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Fnukkii

Dato : 17-06-07 23:41

Tak for hjælpen.. Der er bare et problem.. mine 2 ballonmollyer er sorte, så hvordan skal jeg se om de er gravide?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-06-07 23:53

Kun på at de bliver tykke lige foran gattet

Kommentar
Fra : Fnukkii

Dato : 17-06-07 23:58

okay.. et andet problem er at der er en af mine ballonmollyer, som hele tiden snapper efter de andre fisk.. er det noget jeg skal være opmærksom på eller er det bare leg..

Godkendelse af svar
Fra : Fnukkii

Dato : 18-06-07 15:30

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : Anne120

Dato : 20-03-10 15:27

Jeg har lige købt gubbier hos dyerhandlen. men den ene gubbi hun er stører og meget tykkere end de andre gubbi hunnder, kan det måske værer at den er gravid?

Tak på forhånd. Anne (P.S er ny-begynner)

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-03-10 16:17

Velkommen på kandu.
Det er tydeligt at du er ny, for dette spørgsmål er 2 år gammelt.

Ja, den er sikkert med unger.

Oppe i venstre side er der en rubrik der hedder brugerservice--klik på "Stil et spørgsmål" vælg katagori f.eks. fisk og stil dit spørgsmål der (hvis du har andet at spørge om).
Så er du godt i gang på kandu.
Mvh
dabj