/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
matematik
Fra : lillemig
Vist : 557 gange
50 point
Dato : 22-01-03 14:55

Jeg har jo set nogle "bare" kan det der!
Jeg skriver sætningen:
Definationen på normalobjektiv er, at brændvidden svarer til diam. på negativet.
Et negativ, som er 24x36 mm har en diam på 43 mm (Pytagoras).
På et digitalt camera skal du kende chippen størrelse... som angives at være 1/1,8 dette er diameteren i tommer. Omregnet til mm er det 1/1,8x2,54=14,1 mm ???
Med eller unden pytagoras...
Hvordan kommer man frem til det resultat, muligvis læser (forstår jeg) størrelse 1/1,8 forkert. Har prøvet at dividere i stedet for at gange osv.

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 60 point
Dato : 22-01-03 15:12

Når man ganger et tal med en brøk så ganges tæller(over stregen) med tallet og resultatet divideres med nævner (under stregen)

Rækkefølge af gange og divider er underordnet, så det korrekte svar er 1,4111 mm. (Du har en kommafejl)

Dit kamera har normalobjektiv, hvis åbningen i "lukkeren" er på 1,411 mm.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 22-01-03 15:23

Hvis du nogen sinder bliver i tvivl igen skal du tænke på hver en brøk som en division.
Brøkken 1/1,8 betyder 1 divideret med 1,8 ligsom brøkken " en kvart" 1/4 betyder 1 divideret med 4

---

Pytagoras komme ind i billedet fordi negativet (eller lyschippen) ikke er rundt og derfor ingen diameter. Man gør i praksis det at den lys kegle der kommer ind gennem den runde lense, skal overlappe hele negativet. Det kræver en cirkel der er lige så bred som diagonalen på negativet.

Med pytagoras kan man finde diagonalen af en firkant.
Pytagoras formel siger noget om forholdet mellem siderne på en trekant der har en retvinkel (90 graders hjørne)

For en rektangel bliver diagonalens længde fundet som kvardratroden af summen af sidernes kvardrater.
Altså :
højde gange med sig selv
plus
bredde gange med sig selv
giver
diagonalen ganget med sig selv.

Godkendelse af svar
Fra : lillemig

Dato : 22-01-03 16:16

>> OK mok... som jeg har set du ofte "skæres ned til", vel dovenskab
Ja jeg kender udmærket "pytagoras" og da jeg jo altså åbenbart har fået det der 1/1,8 forkert i halsen 1"/1,8"... begyndte jeg at rode med "ham" osv.
men en tomme er jo 25,4 mm og 1/1,8 x 25,4 så kan jo godt (nu) se den er hjemme.
Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 22-01-03 16:26

1/1,8 må lyde bedre end 0,56

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 22-01-03 16:43

mok er også fint

De er uforståeligt at amerikanerne ikke vil give slip på deres tommer.