/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
musvit i brændeovn
Fra : timeglas
Vist : 797 gange
100 point
Dato : 07-06-07 17:00

hej med jer.

Har lige opdaget en lille musvit unge i min brændeovn. Har skyllet den nogenlunde ren i lunkent vand, da den var kulsort. Må være faldet ned igennem skorstenen. Nu har jeg puttet den i en lille skotøjsæske med et håndklæde i og lagt lidt fuglefrø samt vand ned til den. Helt ung kan den vel ikke være da den har alle fjer. Spørgsmålet er hvad gør jeg nu? Hvad spiser sådan en lille fyr?
Tror ikke den kan flyve endnu.

mvh timeglas

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 07-06-07 17:20

Den grove - Spar på kattemaden.....

Den mindre grove - Et hurtigt vrid......

Den ville ikke have kunnet leve alligevel hvis det var sket ude....

Selvom du får den til at overleve til den kan flyve vil den ikke overleve i naturen....

Så spar dig selv en masse arbejde....

Kommentar
Fra : Spuky

Dato : 07-06-07 18:01

Hej,

Når sådan en lille fyr forvilder sig ned gennem skorstenen og ind i din brændeovn, så bør du givet overveje, at få et fuglegitter sat op på toppen af din skorsten. Ja, det koster nogle kr. jeg tror faktisk, at det kostede kr. 700,00, men det er altså det, der skal til! Og kan du så gøre det for mindre, ja så er du jo en sand handelsmand!

Valget er dit!

Venlig hilsen
Spuky

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 07-06-07 18:45

Åhåhhhh nu er bæstet rendt væk fra den kasse jeg har lavet. Har en fugleklat ovre ved computeren, så nu lyder spørgsmålet, hvordan finder man undvegen ung musvit unge? Nej spøg til side, ved godt at det nok er bedst at den lader livet, men tror jeg hellere vil sætte den ud, så må naturen klarer ærterne, jeg har ikke lyst.

mvh timeglas

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-06-07 18:49

Citat
hvordan finder man undvegen ung musvit unge

Slukker for alle lyde og lytter

Om en uges tid kan du sikkert "lugte" den.....

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 07-06-07 19:02

halloooo det var ikke sødt sagt

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-06-07 19:33

det er da heller ikke sjovt at lade naturen klare den. Så er det bedre at finde en der kan gøre det for dig. Jeg tror heller ikke at jeg kunne - eller jo måske. Giv den et ordentlig dask med noget tunt , så er den klaret . ved det ikke

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 07-06-07 19:41

Nåh har ringet til vildtservice center og de anbefaler at jeg fodre den med honning vand og lader den blive inde i nat. Den kan godt flyve, så jeg slipper den fri i morgen, så skulle den klare det.

mvh timeglas

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-06-07 19:56

I skulle lige vide hvor mange fugleunger katte/naturen klarer netop i de her dage. Jeg har set hvor travlt kattene har ved hækkene nu. Musvitter bygger gerne i hule træer. Det har den nok anset skorstenen for at være, så redem er måske bygget i et trækrør tin brændeovnen.
http://www.nestbox.dk/galleri/

Kommentar
Fra : disken

Dato : 07-06-07 20:15

Citat
Den grove - Spar på kattemaden.....
Den mindre grove - Et hurtigt vrid......

Tror ? katten leger med DYR.
Men er IKKE sikker
Så bare åben for varmen_ naturligt HEDESLAG.

Så en AND for et dage siden, der ikke kunne
følge med`? og JEG kunne ikke stope trafikken,
eller er det som !!! regel banke hovedet mod noget hårdtm
og ellers ryste den en tur i halsen, så ryger ''forbindelsen''
til VITALE nerver ?

Havde det været en ELEFANT....
Spørg hjemmeværnet...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-06-07 20:22

Musvitter er så vidt jeg ved ikke frøspisere. så fin noget med mere guf i . blød kattemad fra dåse kan måske bruges. Ellers må den selv ud og finde nogle insektor.
Jeg tror også at resten af familien bor / har boet i skorstenen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-06-07 20:24

Undskyld de mange slå og stavefejl. Ærgerligt at man ikke kan rette.

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 07-06-07 20:27

Tak for de mange svar. Den ene mere gruopvækkende end den anden så jeg kan jo ligeså godt finde en der er dyrekender og elsker de små kræ Refi

Godkendelse af svar
Fra : timeglas

Dato : 07-06-07 20:27

Tak for svaret refi. Du er den heldige.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 07-06-07 20:32

Citat
Den mindre grove - Et hurtigt vrid......

Opdrættede katte engang. De fik ofte daggamle kyllinger (hannerne - dem var der ikke så meget brug for), men da der var langt til Tybjerg Kontrolhønseri, så søgte vi efter alternative leverandører. Lavede en aftale på Amager. Da vi kom løb de små pippende gule klumper stadig rundt. Ejeren samlede dem op en efter en og hev med et tag hovedet af. Da vi åbenbart havde set lidt betænkelige ud beroligede han os: "I får da hovederne med"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-06-07 20:34

Selv tak....

PS:

Det var skam ikke sagt i nogen OND mening

Men det er vitterligt det bedste den lader livet....