/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
overarbejde grundlovsdag
Fra : jlbendtsen
Vist : 906 gange
100 point
Dato : 05-06-07 10:09

Står i forbindelse med strejke og skal indarbejde 16 timer blev så bedt om at møde idag (grundlovsdag) for at tage nogle af dem.. spørgsmålet er så:
Gælder det for alm timer når det er indarbejdning eller hvordan er reglerne??

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 05-06-07 10:14

Du arbejder til almindelig løn.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-06-07 10:20

Ind til kl. 12 er alm. arbejdsdag.
Hk's medlemmer har hele dagen fri, og skal have helligdagsbetaling for hele dagen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-06-07 10:30

Uklart er om du skylder firmaet 16 timer.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 05-06-07 10:36

Historien er at jeg i uge 21 blev spurgt (med kort varsel) om jeg kunne køre eftermiddagstur uge 22 det var jeg ikke meget for men for at vise lidt "goodwill" sagde jeg ja og tog tirsdag aften 10 timer næste dag bliver jeg så ringet op af en kollega der fortæller mig at de er gået hjem men at jeg skal møde for at snakke med tillidsmanden og vi andre på eftermiddagstur bliver så nødt til at være solidariske. så nu bliver jeg bonnet for eftermiddagstur og endda at skulle arbejde på en ellers påregnet fridag efter ellers at have været fleksibel og sagt ja til at køre det skift.
Synes bare et eller andet sted at det er lidt uretfærdigt når det er dem på dagtur der besluttede at der skulle strejkes

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 05-06-07 10:37

desuden står jeg også til at skulle betale bod da at vi var blevet dømt til at arbejde fra torsdag kl 14 hvor dem på dagtur havde fri og om fredagen gik de sørme igang med at arbejde igen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-06-07 11:15

Som grundregel er det arbejdsgiveren (lederen) der tilrettelægger og bestemmer hvornår du skal arbejde.

Dog skal gældende regler selvfølgelig overholdes (køre-hviletid osv.)

At du bliver bedt om at køre for en anden er jo DIN EGEN beslutning (bliver det ikke værdsat holder man op med det).

Strejkesituationen er en HELT anden....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-06-07 11:19

Hvis du personlig er blevet pålagt en bod for ikke at arbejde på et tidspunkt hvor du havde fri - så er der noget galt.
Men hvis du bare er blevet pålagt din del af en kollektiv bod, tror jeg nok der er ok. Men snak med fagforeningen, ikke bare den lokale tillidsmand om det.
Hvis man har aftalt en konkret arbejdstid på en bestemt dag, så er det en aftale, som binder. Hvis man bliver væk, uden lovlig forfald, så kan man godt skulle yde erstatning. "skyldige timer" er en mild afgørelse, men ikke usædvanlig , hvis det er i forbindelse med en overenstkomststridig arbejdsnedlæggelse. Det som ofte kaldes ulovlig strejke.

De kan godt være du synes det er uretfærdigt, når det kun var for din imødekommenligheds skyld du påtog dig de ekstra timer. Men set fra arbejdsgiverens synspunkt er det snyd, når folk ikke møder, når man regner med det.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-06-07 13:47

Citat
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-06-07 10:20

--------------------------------------------------------------------------------
Ind til kl. 12 er alm. arbejdsdag.
Hk's medlemmer har hele dagen fri, og skal have helligdagsbetaling for hele dagen.

jeg har ikke fri, sidder på revisor kontor og fedter regnskaber igennem. Jeg har fået oplyst idag ikke er en fridag.. skoood

Godkendelse af svar
Fra : jlbendtsen

Dato : 06-06-07 06:19

Tak for svaret Teil.