/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
gæt et fastnetnummer .....
Fra : beckski
Vist : 4194 gange
20 point
Dato : 17-05-07 10:23

HEY!
Altså findes der en nøgle til at gætte fastnet/mobilnumre ud fra start-tallene?
Der må være en del fastnet numre der er lavet om til mobilnumre, nu hvor vi alle har to eller tre mobiler...
any help ?

BECK

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-05-07 10:35

gætte hvad

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 17-05-07 10:39

gætte om et telefonnummer man modtager opkald fra eller vil ringe op er fast eller mobil ....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-05-07 10:40

Hvorfor tror du dog det????

Der er faste regler for den slags - og du kan se det på www.itst.dk

Hele listen er her i excel format:
http://itst.dk/static/nummer/Nummerliste%208-cifrede%20abonnentnumre.xls

...og så er der jo alle dem der har skiftet selskab, men beholdt nummeret.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-05-07 10:43

Det er da bare at søge efter nummerserier hos TDC.

Men nej, mobil og fastnet telefoner har IKKE samme startcifre

Så hvis man kender nummerserierne kan man altid se om det er mobil eller fastnet der ringes til/fra

Mobiler starter med 20-serie og op til 40 ( så vidt jeg husker)

Og fastnet startet vist med 70-serie

mvh dova

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 17-05-07 10:53

altså mit fastnet starter med 32 ............. sååååååååå dova, prøv igen

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 17-05-07 10:57

berpox ----- sej liste
hvor opdateret er den ?

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 17-05-07 11:42

mit mobil nummer starter så med 31 så tror ikke lige helt alt det der kan holde i byretten.

Og har også haft et mobil nummer så startede med 51!

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 20 point
Dato : 17-05-07 12:03

...listen holdes SVJV ajourført.

mht. tilbagelevering af nummerserier m.m. er der masser af info at hente her:
http://itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024565

...dette er også forklaringen på, at visse numre kan være mobilnumre, selvom serien er tilegnet fastnetnumre, eller omvendt - i alle tilfælde hvis man gider at nærlæse ændringslisterne....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-05-07 12:06

Både 31xxxxxx og 51xxxxxx er 'fortrinsvis mobiltelefoni', så der er ikke noget overraskende i det som Laika_pigen har oplevet. Begynder nummeret med 30,31, 40, 41, 42, 50, 51, 52, 60 eller 61, så er det sandsynligvis mobiltelefon.

http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024066 indeholder alt der er værd at vide om området.

Så vidt jeg forstår, så er der ikke 'nummerportabilitet' fra fastnet til mobil eller omvendt. Jeg er dog ikke sikker. Kan nogen komme med mobiltelefonnumre, der IKKE starter med et af de nævnte tal?

Godkendelse af svar
Fra : beckski

Dato : 17-05-07 12:11

Tak for svaret berpox.
det må vist accepteres!! - super godt!!!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-05-07 12:19

31xxxxxx var før i tiden fastnetnumre (det var det i alle tilfælde da jeg var bosiddende på Ama'r)

... de blev ændret til 32xxxxxx da TDC ændrede centralen fra analog til digital.

Så på denne vis blev 31xxxxxx numrene ledige, og er nu anvendt som mobilnummerserie.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-05-07 12:22

PS: Ovenstående nummerserier giver cirka 10 mill numre. Der er 4,2 mill danskere fra 7 til 65 år, så beckski behøver ikke at frygte at vi løber tør for numre før det begynder at blive hovedreglen at folk har mere end eet nummer hver.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 17-05-07 13:00

nåååå det er nu ret let at få overblik over!!!
numre startende med:

2 er mobilnummer
30-31 er mobilnummer
32-39 er fastnetnummer
40-41 er mobilnummer
421-430 er mobilnummer
431-5014 er fastnetnummer
5014-5399 er mobilnummer
5410-5999 er fastnetnummer
601-619 er mobilnummer
6210-7999 er fastnetnummer
80 er gratisnumre
821-8999 er fastnetnummer
90 er overtakserede numre - hvor modtageren af opkaldet får penge for at du ringer
96-99 er fastnetnummer

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 18-07-07 22:48

Husk nu at give point til en af dm som har givet et godt svar du har SVJKS 731 ikke godkendte spørgsmål.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-07-07 14:37

>> olarsen...det gjorde Beckski skam også.....
http://www.kandu.dk/spg104487.aspx#1166903