/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Ohms lov
Fra : jonas_999
Vist : 4598 gange
100 point
Dato : 14-05-07 21:29

Gælder Ohms lov altid, eller er der undtagelser?

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-05-07 21:34

Love gælder altid Ellers var det ikke en lov.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-05-07 21:39

Det er kun regler der har undtagelser.

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 14-05-07 21:40

Men måske er Ohms lov slet ikke en rigtig lov.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-05-07 21:41

e.c. Det var faktsik (med din oplysning) meget bevist, at jeg ikke skrev regel... men "lov".

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-05-07 21:42

ohms lov gælder altid for rene ohm'ske modstande (dog ikke i fuldt omfang på søndage).

Ved ikke ohm'ske belastninger skal man huske at medregne fasen på belastningen.

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 14-05-07 21:44

Ergo gælder Ohms lov ikke altid

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-05-07 21:47

Jo, ohms lov gælder altid.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 21:51

Ohms lov gælder altid !
Men kan ikke bruges på alle kredsløb eller på motortrafikveje.
Gambrinus

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 14-05-07 21:51

Hvad er så en omhsk modstand? Og i særdeleshed, hvad er en ikke-ohmsk modstand?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 21:54

Induktiv eller kapasitiv modstand ved vekselstrøm.
De giver en fasedrejning og Ohms lov kan ikke bruges.
Gambrinus

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 14-05-07 21:56

Okay, men lad os så bare holde os til jævnstrøm. Gælder Ohms lov så for fx en diode?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 21:56

En transformators effekt opgives jo ikke i W men i VA.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 21:58

Æææhhhh....
En diode er jo ikke en modstand.
Og den kan vendes på mange måder og bruges til mange formål.
Gambrinus

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 14-05-07 21:59

Har aldrig påstået en diode var en modstand! Men hvis Ohms lov ikke gælder for dioder, så gælder Ohms lov jo heller ikke altid.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 22:09

Nix
Den gælder for Ohmske modstande.
Øøøøhhhh......
Højre vigepligt gælder jo heller ikke på månen. (Endnu)

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-05-07 22:11

En diode har jo ikke on ohm'sk modstand, så derfor falder dioder ikke ind under ohms lov

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 14-05-07 22:14

Hvilket vel netop også er hvad jeg siger ...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 22:14

Nææææ.
Den "falder" nok ind under Newtons lov.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 22:16

Kode
Hvilket vel netop også er hvad jeg siger ...

Nix
Du blander æbler med bananer og får æsler ud af det.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 22:18

Trafikloven gælder altid !
Men ikke alle steder.

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 14-05-07 22:19

At sige Ohms lov kun gælder for Ohmske modstande er jo ret rekursivt. For hvad er så en Ohmsk modstand? En modstand er opfylder Ohms lov.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-05-07 22:28

Jo, ohms lov gælder også for dioder. Ved en given spænding vil en diode have en given modstand.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-05-07 22:31

Jeg tror ikke der er nogen her der kan beregne den ohm'ske modstand i en diode strækning, hverken silicium eller germanium, når en diode er åben skyldes det at overslagsspændingen er opnået, så er der kun det faste spændingsfald over den, f.eks. en zenerdiode forspændt i spærreretningen

http://da.wikipedia.org/wiki/Diode

- Anden

-Der har et svendebrev der står elektronikmekaniker på

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-05-07 22:31

Problemet med dioder er at deres modstand ikke er konstante, men ændrer sig som følge af spænding.

Det er derfor normalt ikke givtigt at regne på dioder med ohms lov. Det samme gælder (og i endnu højere grad) for transistorer og andre ulinære komponenter.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 22:32

Kode
For hvad er så en Ohmsk modstand? En modstand er opfylder Ohms lov.

En ohmsk modstand er en modstand, hvorpå Ohms lov kan bruges.
Jeg gi'r op.
Gambrinus
Hva' fan' betyder rekursivt ?
Kode
Et rekursivt akronym eller en selvrefererende forkortelse er et akronym eller en forkortelse, hvor en del af forkortelsen står for forkortelsen selv.

Jeg tror du bliver uvenner med den gamle Hr. Ohm, hvis du kalder ham rekursiv.
Men kan kender nok heller ikke ordet.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-05-07 22:34

Gnu er den klassiske rekursive forkortelse, det står for:
gnu not unix

Ohms lov er ikke rekursiv.

Ohms lov gælder også for ikke ohmske modstande, man skal blot medregne faser.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 22:37

Kode
man skal blot medregne faser

man skal blot medregne fasedrejningen.
Er det ikke lidt bedre ?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-05-07 22:39
Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 14-05-07 22:40

Hvis modstanden ikke er konstant (som funktion af spænding) er Ohms lov jo netop ikke opfyldt. Ohms lov siger netop at I er ligefrem proportional med U, hvilket den ikke er for en diode.

Rekursivt betyder noget der viser tilbage til sig selv - det behøver ikke være en forkortelse.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 22:41

http://en.wikipedia.org/wiki/Ohm_(unit)
http://en.wikipedia.org/wiki/Georg_Ohm
Georg Ohm anvendte slet ikke vekselstrøm til sine eksperimenter vedr. Ohms lov.
NU stopper jeg.
Jeg er som Georg praktiker, ikke teoretiker.
Gambrinuws

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-05-07 22:42

Ohm.... jeg tror jeg smutter

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 22:43

Han havde heller ikke nogle dioder på lager.
De har nok været i restordre.
Gambrinus

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 14-05-07 22:44

Og lige præcis derfor fik Ohms lov sit navn

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-05-07 22:46

Hvis du har et kredsløb med en spændingsgiver en almindelig modstand og en diode i serie, vil du kunne måle spændingen over dioden og strømmen igennem den, og derved, vha. ohms lov, beregne den modstand som dioden svarer til.
Her vil dioden optræde som en ren ohmsk modstand.

Men som nævnt er ohms lov ikke specielt velegnet til at regne på ulinære komponenter som dioder.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-05-07 22:46

.

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 14-05-07 22:50

Ja, man kunne bestemme en modstand for dioden, men den ville afhænge af spændingsforskellen over den. I modsætning hertil ville en modstand (resistor) have en konstant modstand (resistans) (uafhængig af spændingsforskel). Modstanden opfylder Ohms lov, dioden gør ikke.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-05-07 22:53

Facit er stadig at ohms lov altid gælder.

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 14-05-07 22:54

Ja, for visse komponenter (resistorer).

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-05-07 22:56

Ohms lov gælder altid for alle regulære modsande, ret ohmske såvel som ikke ohmske, men den forudsætter at komponenterne er linære.

Ohmslov gælder f.eks. ikke for en dynamo.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-05-07 22:57

Jeg tror vi bevæger os ud i ren ordkløveri.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-05-07 22:57

Arg, jeg troede, at jeg var fri....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-05-07 23:17

Ohms lov må gælde for alle de elektriske kredsløb hvor betingelserne for at benytte Ohms lov er tilstede.

På samme måde som alle andre fysiske love gælder, hvor betingelserne er tilstede....
...det giver jo f.eks. ikke mening at måle vindmodstand, eller dugpunkt i et lufttomt rum.....(100% vakuum)

Ohms lov lyder:
Citat
Strømstyrken I i en leder er til ethvert tidspunkt proportional med den øjeblikkelige spænding U over lederen; U=R·I, hvor proportionalitetsfaktoren R er resistansen. Loven forudsætter at lederstykket er uden induktans og kapacitet

Bemærk, at der refereres til definitionen "leder". Dvs. der skal være tale om ladningstransport enten i form af elektroner uden binding til en bestemt atomkerne (metal), eller ioner i en elektrolytisk opløsning.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-05-07 23:25

.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-05-07 23:29

Citat
Ohms lov må gælde for alle de elektriske kredsløb hvor betingelserne for at benytte Ohms lov er tilstede.

Det gælder vel generelt:
Murphys lov gælder for alle de tilfælde hvor betingelserne for Murphys lov er tilstede.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-05-07 23:37

...præcis - derfor giver det heller ikke mening at stille spørgsmålstegn ved om Ohm's lov altid gælder - for det gør den, når betingelserne for loven er tilstede som beskrevet. Er betingelserne ikke opfyldt, så gælder loven ikke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-05-07 00:54

Sikke meget der er skrevet her.

Ohms lov er ikke en naturlov. Den gælder hovedsageligt kun for metalliske ledere og ikke for for store strømstyrker.
Ekssempler på hvor den slet ikke gælder er lysbuer og halvlederdioder.

Det er ligesom med Hookes lov. Det er regler som gælder for de hyppigst anvendte materialer men slet ikke for alle.

Man kan udvide ohms lov så den skrives på en form,som også gælder for både kapacitanser og induktanser. Det behøver ikke engang at være sinusforløb af spænding og strøm hvis man benytter pascaltransformation.

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 100 point
Dato : 15-05-07 08:23

Det er en almindelig misforståelse, at Ohms lov har generel gyldighed. Dette er ikke tilfældet, som forklaret i indledningen. De generelle kredsløbsudtryk er Kirchhoffs love. I visse fysiklærebøger for gymnasiet omtales noget, der kaldes Ohms 2. lov, Ohms udvidede lov o.l. Disse udtryk anvendes ikke i standardværker om fysik og elektrisk kredsløbslære, da de primært har historisk interesse. Elektriske spændingskilder, herunder batterier, beskrives fuldt ud ved Ohms lov og Kirchhoffs love.

Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Ohms_lov

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 15-05-07 15:27

O.k.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-05-07 15:38

Det er da ikke utænkeligt, at der er en almindelig misforståelse omkring Ohms lov's generelle gyldighed. Men det ændrer jo ikke på det faktum, at Ohms lov er møntet på ledere uden kapacitet og induktans.

Hvor disse betingeler er tilstede (også jf. Kirchoff's love) gælder Ohms lov.