/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
eksponentialfunktionen
Fra : asdfasdfasdfasd
Vist : 1648 gange
30 point
Dato : 10-05-07 17:49

om g gælder at g(-2) = 1/3.. Angiv en regneforskrift for g og desuden dens grundtal!!!!!!

En der kan hjælpe ?? hvad skal jeg gøre??

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-05-07 18:18

Du skal bruge din formelsamling......og regnereglerne for eksponential og logaritmefunktioner.

g(x)=a^x er formen for en eksponentialfunktion, hvor a er grundtallet.

Jeg kalder nu y=g(x)

y=a^(x)

ln(y)=ln(a^x)

ln(y)=x·ln(a)

ln(y)/x=ln(a)

Indsæt tal, og find a

Og post så resultatet her

Kommentar
Fra : asdfasdfasdfasd

Dato : 10-05-07 18:39

jeg får det til kvd(3)... men så er der jo både positiv og negativ.. hvilken er rigtigt??

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 30 point
Dato : 10-05-07 19:20

Yes sir: a=3^(1/2)

Så sætter vi det ind i formlen:

g(x)=a^x = (3^(1/2))^x

... som du ser, så er der to potenser... så igen skal vi bruge lidt regneregler:

vi kalder (1/2)=r

Så står der: g(x)=3^r^x .... regnereglen er så, at potenserne ganges sammen:

g(x)=3^(r·x)

g(x)=3^(x/2)

Indsætter x=-2

g(-2)=3^(-2/2)=3^(-1)=1/3 .... altså er a=3^(1/2) korrekt.

... nu kan vi jo så lige prøve med a=-3^(1/2)

g(x)=-3^(x/2)

Indsætter x=-2

g(-2)=-3^(-2/2)=-3^(-1)=-1/3 .... altså er a=-3^(1/2) ikke korrekt.

Godkendelse af svar
Fra : asdfasdfasdfasd

Dato : 10-05-07 19:38

Tusind Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-05-07 20:24

Velbekomme ... med ønsket om, at du nu føler dig bedre rustet til at gennemskue den slags opgaver