/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
søørred-alder-størrelser
Fra : snusi
Vist : 2086 gange
200 point
Dato : 07-05-07 21:19

Hej

Søger sider om ørreder (specielt søørred). Mine spørgsmål er: Hvor gamle kan de blive, hvor store kan de blive, hvornår er de kønsmodne og mange flere spørgsmål

snusi

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-07 21:24
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 07-05-07 21:28

De voksne Søørred i Vänern, Vättern, Bolmen (efterhånden udryddet), Siljan, Storsjön (Jämtland) og Kallsjön samt i andre større søer kaldes den for; Storöring, Silverlax, Inslölax, Vätterlax, Vänerlax og Sillanslax.

I Vänern kaldes Søørreden for; Gullspängsöring, Grälax, Värlax, og Tvärstjärt. Insiölaxöring er yderligere en betegnelse. Börting kaldes opstigende individer ligesom Havørreden. I Finland kaldes Søørreden for; Bäckforell og Taimen. Saimalax er udsatte ørreder fra nævnte sø i Sverige.

Kendetegn
Alle svenske former variere meget i farve og tegning. Sikre kendetegn der adskiller sø- og havørreden kendes så vidt vides ikke. Dragtstadierne er også den samme hos begge former.
Søørredden kan blive større end havørreden, men som regel er den dog mindre. Også bækørreden kan være ganske svær at adskille fra søørreden.
Den største svenske søøredde er fra Vättern og vejede 16,4 kg. De længste er fra Jämtland på 103 cm. Andre steder kan søørreden blive 105 cm og veje 23,5 (Bodensøen, Schweiz)

Udbredelse
Øst: til det vestlige Sibirien. Syd: til alperne. Udsat i Afrika, Australien, New Zealand, Nord- og Sydamerika samt flere steder i Europa og Asien.

Udbredelse i Skandinavien: Søer med koldt og klart vand i store dele af Sverige.
Arten er mere udbredt i den nordlige del af Sverige end i Svea- og Götaland. I Blekinge findes den kun i Råslungen og Halen og ses kun sjældent i Alljungen. I Skåne forekommer den i Immeln (hvor den er fredet) og den kan også træffes i visse åer på Gotland. Søøredden findes sparsomt i Mälaren.

Miljø
Rene, iltrige søer. Opholder sig ofte i høler tæt ved bunden eller ved strandbrinken. Den går op i åer og bække for at gyde.

Vandringer
Søørredens yngel lever i rindende vandløb, ofte i søernes til- eller afløb, i 1-6 år. (Normalt 2-3) Derefter vandrer den enten med- eller modstrøms ud i søerne, hvor den fører et omflakkende liv i 1-4 år. Der findes eksempler på søørred der er fanget 6o km fra det sted de er blevet mærket. (Storsjön, Jämtland). Når den er blevet kønsmoden opsøger den igen sin barndomsbæk, hvorfor den i juni - september er på vej op eller nedstrøms i strømmen. Efter gydningen, der sker i august - november, vender den tilbage til søerne, hvor også legen kan forekomme i sjældne tilfælde.

Vaner
Lever enkeltvis og forsvarer ihærdigt et revir, selv som yngel. Om sommeren opholder den sig mest på de dybe vande, men forår og efterår trækker den ind på de lavere områder.
Den står for det meste i høler i dagtimerne og stiger derfra (ofte opstrøms) til madpladsen som er et strategisk udvalgt sted ved en sten eller andet formål der bryder strømmen og giver læ. Derfra tager den de dyr der kommer drivende med strømmen. Den tager også bytte fra bunden, vandoverfladen og fra luften.

Føde
I sørredens første leveår i bækken lever den hovedsageligt af insekter og små krebsdyr.
Efter vandringen ud i søen lever den mest af helt, heltling, smelt og elritse

Forplantning og tilvækst
Søørreden bliver kønsmoden på forskellig tid, afhængigt af leversted. Hannerne (3-5 år) før hunnerne (4-7 år) I fjeldet kan det vare op til 10 år (!) inden arten er kønsmoden.
I august - november forgår legen i relativt svag strøm over en grusbund på 0,5-1 meters dybde. Antallet af æg hos en hun på omkring 1 kg er 1000-2000 stk. Rognen klækkes om foråret.

Antalsmæssige små ørredstammer leger hvert år, mens de store bestande tager pauser på et eller to år. Majoriteten af eks. Vätterns Søørred forplanter sig hvert andet år. Søørreden kan også lege ved fjeldsøernes stenstrande.

Tilvæksten hos Søørreden er yderst varierende i de forskellige søer - hovedsageligt afhængigt af næringsgrundlaget. Eksempelvis er ynglen ved nedvandringen til Vättern på 20-25 cm.

Det er under selve søstadiet at tilvæksten veksler. I en del indsøer behøver Søørreden 7 - 8 år for at blive 25-30 cm lang og veje 0,5-1 kg. I andre tilfælde kan kombinationen være 8 - 10 år, 45 - 50 cm resp. 1-1,5 kg eller 8-10 år 70-80 cm resp. 5-6 kg. En 16 årig Søørred fra Tättjaure i Lappland vejede 13,5 kg, en 17 årig fra Jämtland var 90 cm lang og vejede 9,9 kg. Et andet eksempel fra Storsjön i samme område var 13 kg.

Levetid
21 år.

Udrydningstruet i Sverige. Udbredelsen mindsker på grund af miljøindgreb, vandreguleringer, forsuring og andre forureninger.

Værdsat sportsfisk. Fiskes i stor udstrækning også til hushold og spiller i visse svenske søer en stor rolle for erhversfiskeriet.

Relevante artikler
Ørred
Havørred
Bækørred

--------------------------------------------------------------------------------

herfra http://www.fluepapiret.dk/

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 07-05-07 21:41

Nordsted1 Jeg har hørt at ørred kun bliver mellem 5 og 6 år. På den side du har fundet, står der 21 år ??
Vi har lige fået sat 50 kg ørred ud i vores sø. De er to år gamle og vejer ca 150 g, derfor min interesse ang ørred

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-05-07 21:41
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-05-07 22:08

Citat
Spotted weakfish 100.0 cm TL (male/unsexed; Ref. 40637); max. published weight: 7,920 g (Ref. 40637); max. reported age: [B]18 years [/B]

citat fra det ene af Molo's links

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-05-07 22:10

Nå der fik jeg klokket i det, det var meningen af de 18 år skulle fremhæves,

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-07 22:26

Som 'gammel' lystfisker har jeg 'hørt' (veldokumenterede) historier om (sø-)ørreder i grønland som når de fanges på flue er over 10 år gamle.

..18 år lyder nu alligevel utroligt.

Jeg har ikke hørt om fisk som f.eks. alm. havørred eller laks (..via en bekendt fra fiskeri-inspektionen, som har analyseret fisk, fanget i danske farvande, ved Marinbiologisk laboratorium ) ..som havde mere en 7-8 år på bagen.

Andre fisk kan derimod blive oldgamle ...havbarsen 15 år:

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/artikler2.asp?placering=artikler&menu=Laesestof&kategori=Kystfiskeri&Id=5642

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-07 22:29

Tjaehh... du kan endda virke helt menneskelige ...taget den sidste sætning èn mente:

Citat
Man ved helt sikkert at en fuldvoksen havbars kan blive omkring 25 år gammel, og da vejer den omkring 10 kg og måler hele til 100 cm. Det er hunnerne der bliver størst.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 08-05-07 06:42

Tak for svaret Nordsted1.

Synes stadig det lyder utroligt med den levetid, selvom du har taget nogle år fra Det er en rigtig god side du henviser til.

snusi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-05-07 08:12

Selv tak, ja jeg syntes også det er en lang levetid, og studsede også over det i mit første indlæg, men da det så også stod i Molo's, så må der vel være lidt om det, men mon ikke du har spist dem inden de når at blive så gamle??

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 08-05-07 19:17

Jo det har vi sikkert. Lige nu er de jo små så vi lader dem lige vokse lidt først.

snusi