/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Stikpropper
Fra : jonas_999
Vist : 749 gange
100 point
Dato : 04-05-07 23:45

Nogle stikpropper har 2 ben og andre har 3. Hvad nytte gør det trejde ben?

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 04-05-07 23:53

Hvis installationen kræver jordforbindelse anvendes det 3. ben

http://sikkerhed.biologi.sdu.dk/el_sikkerhed%20(2)/stikprop.htm

Ziggy99

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 110 point
Dato : 04-05-07 23:55

Citat
En gammel lov om elektricitet siger at al den strøm, som løber ind i et kredsløb også kommer ud igen.
Derfor skal der altid to ledere til at forsyne os med strøm: En "varm" forsynings-leder og en "kold" returleder, akkurat som dem du finder i en normal 230-volts stikkontakt.

Når man ofte bruger en ekstra jord-leder til computere, er det det fordi det er en effektiv sikkerhedsforanstaltning, dels fordi den dæmper støj: Jordforbindelsen forhindrer skadende læk-strømme og statisk elektricitet i at nå ind i computerens skrøbelige processorer.
Men hifi-anlægget har ingen jord. Det tilsluttes normalt kun til en to-polet stikkontakt akkurat som en ordinær elektrisk pære. Hvorfor ikke yde anlægget mere respekt? Forklaringen er, at man tager udgangspunkt i en ideel situation, der ikke har meget med virkeligheden at gøre: Når hvert af stereoanlæggets strømforbrugende apparater er forbundet til samme 230-volts forsyning og 0-leder, burde der ikke løbe andre strømme mellem apparaterne end de ønskede signaler, der som bekendt passerer ud igennem signalkablernes plusleder og retur gennem skærmlaget. Men det er lige præcis hvad der gør

Lidt forklaring

Ziggy99

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-05-07 13:08

Hvilken plusleder?????
HiFI signalerne er da vekselstrøm.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-05-07 19:17

Det ene ben er til Fasen
Det andet ben er til Nulederen
Det tredie ben er til fejlstrøm / overgang / stelsikring / jordforbindelse.

Et tobenet stik med et hul i stedet for det tredie ben er også til jord (ekstra beskyttelse),
men i Danmark skal det såkalte shucostik udskiftes med et alm. 3 benet stik.

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 07-05-07 22:08

Okay ... men ... Hvortil er det 3. ben helt konkret forbundet? Til jord? Betyder det at det helt bogstaveligt at forbundet til en pæl i jorden?!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-05-07 23:13

Nogle steder er det en fysisk jordforbindelse til et galvaniseret rør banket i jorden. Normalt er det en forbindelse til elforsyningens nul.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-05-07 23:55

Det 3. ben er forbundet to steder.
Aparatets stel i den ene ende.
Til et jordspyd i nærheden af måleren eller til forsyningsnettets jordledning. (nulleder)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-05-07 08:26

Hvad nytte gør det tredie ben: Det sørger for, at strømmen løber til jord/nul, hvis der kommer overgang i en isolationsstrækning i apparatet. Apparater, som er dobbeltisolerede og ikke forventes brugt i farlige lokaler med sten- eller betongulv, bliver til brug her i landet forsynet med tobenede stik. At de er dobbeltisolerede betyder at ødelæggelse af én isolationsstrækning ikke gør apparatet berøringsfarligt. Da alle nye installationer her i landet skal være beskyttet af HPFI-relæer, er vi ikke så strikse her som i mange andre lande med hensyn til jordforbindelse.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-05-07 08:27

typiske er det apparater med metalhylster, som har jordforbundet stikprop.

Godkendelse af svar
Fra : jonas_999

Dato : 11-05-07 19:24

Tak for svaret ziggy99.