/ Forside/ Interesser / Rejser / Andet rejser / Spørgsmål
10  EA_HS 370
Navneændring = nyt pas ?
Fra : pytberg
Vist : 6503 gange
100 point
Dato : 01-05-07 18:20

Kære alle.

I ferien skal familien sydpå.Vi har siden sidste pasudstedelse slettet vores efternavn(jensen) og taget vores mellemnavn som efternavn. På min datters flybillet står hendes "nye" efternavn, men i hendes pas er det gamle Jensen med. Altså ikke samme efternavn på flybillet som i pas. Dog står vores "nye" efternavn jo også i passet.
SÅ.... skal hun have nyt pas, pga. navnet på flybilleten ?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-07 18:23

Jeg skulle kun have det nye navnebevis med, men prøv at ringe til kommunen, det er dem der udsteder pas idag

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 01-05-07 18:26

det tror jeg ikke...men tag for en sikkerheds skyld det nye navnebevis med....et navnebevis er mere værd end passet.
selv har jeg skiftet navn to gange på to år, men stadig hverken på sygesikring, kørekort eller pas. det skulle ikke betyde nogenting. vi har jo et personnummer, som er bevis på at det er os og så vores navneattest.
ciao miss.j

Kommentar
Fra : pytberg

Dato : 01-05-07 18:33

Tak for de hurtige svar. Men jeg er ikke helt klog på det endnu .
Altså her et eksempel :

Navn i pas : Arne Toldberg Jensen... eferfølgende er Jensen slettet.

Navn på flybillet : Arne Tolberg

Kommer jeg med på flyet eller kan de afvise pga. Jensen ikke står på flybillet ?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-07 18:41

Du tager bare det nye navnebevis med, så kan de se, at du har strittet Jensen ud..

Men ellers så ring til rejseselskabet, men jeg kan ikke se noget problem i det, mange ændrer jo navn

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 01-05-07 18:59

Har bestilt billetter til min ferie. Her står der klart og tydeligt, at navnet på billetten SKAL stemme overens med passet. Så jeg ville for en sikkerheds skyld få fat i et nyt pas. Men ellers prøv at ringe til flyselskabet. Det ville da være surt at stå tilbage i lufthavnen når flyet letter pga det.

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : pytberg

Dato : 01-05-07 19:05

Takker.

Jeg har kontaktet Flybillet.dk og de siger at der skal ændres billet ... og det tager de så lige 300kr for.Så jeg er ikke sikker på deres motiv... om det er for at score 300kr ekstra. Men et nyt børnepas koster jo kun 115kr.
Det er ikke for at spare de 115kr, men mere bare for at finde ud af om det er nødvendigt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-07 19:07

Altså nu er det jo kommet frem, at vi i hvert tilfælde er to kandu'er der har prøvet at ændre navn, og har medbragt vores nye navnebevis uden problemer, så jeg ville ikke forærer flybillet.dk de penge, de lyder grådige, for arbejdet står da ikke mål med prisen - syntes jeg -

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 01-05-07 20:12

hvis du har slettet efternavnet og der stadig står det forrige fornavn nu som efternavn, så står navnet jo stadig både i pas og på billet....hvor svært kan det være at læse....
man kan da ikke forlange, at folk der bliver gift f.exog får nyt navn kort efter de har fået nyt pas.f ex. også strax skal ha nyt pas.....tag navneattesten med.....den er det mest personlige bevis vi ejer på vores existens og bevis.....der står også vores cpr.nr......hvem kan dog være o tvivl.....en analfabet muligvis.....det er vel ikke kina du skal til....sydeuropa er og blir nu ikke et uland og vi forefinder os i eu, hvor vi har frit tilgængelige grænser.....en anden gang, så kør med tog eller i bil, så slipper man for de bureakratiske regler der er, når man vil flyve....og der er nu ikke så langt til sydeuropa.....kører selv til italien hvertår uden pas og navneproblemer......
me god tur alligevel....og forær aldrig flyselskaber flere penge end de fortjener....de har alle penge nok....
mvh....miss.j

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-05-07 00:41

Jeg har selv stået i situationen.. Flybilletten skal matche passet, ellers risikerer du at du ikke kommer med flyet

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 02-05-07 06:58

I disse tider med meget terror m.m. kan hun komme i klemme et eller andet sted.
Få passet fornyet så navnet bliver det rigtige, så er hun på den sikker side. Det med flere attester kan give problemer. Så kommer du til et land som ikke kender den type attest og så er der lukket.
Bid det sure æble, betalt for et nyt pas. Så får du ingen problemer.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 02-05-07 10:35

er det ikke bare et land i EU du skal til.....det er vel ikke et ukendt land på den anden side af jordkloden......vi befinder os i et EU land og vi har frie grænser......men der jo stadig visse folk der tror at f.ex. Italien er et uland....!!!
navneattesten er vores primære og ultimative bevis på hvem vi er...og har du skiftet navn fornylig kan du bevise det....og det navn der er ikke er slettet, står jo stadig på billetten.....hvis de ikke godtager dette, så ville jeg ikke bruge det selskab....alt andet er pengepugeri......og ydermere paranoiari........
mit nye slægtsnavn og ændret fornavn har endnu ikke skabt nogen problemer nogen steder.....jeg har ikke engang et sygesikringsbevis med mine nye navne på.....nye navne blir registreret.
miss.j

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-07 11:04

Nu ved jeg ikke hvor du skal flyve hen. Det kan være det går godt i den danske lufthavn med navnebeviset. Men mange udenlandske lufthavne er meget strikse, og kan ikke læse dansk. Så det kan være i må efterlade barnet !!!!.

Jeg har set problemer bare fordi passet var skrevet med for stort mellemrum i et dobbeltnavn,
Lise lotte i stedet for Lisselotte. Jeg har også haft vrøvl i Frankrig fordi de ikke lige kunne finde ud af et forlænget pas, hvor den fransksprogede del af stemplet ikke var letlæselig.

Hvis jeg var dig, ville jeg skynde mig at få nyt pas til barnet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-07 11:07

Det kan godt være man ikke behøver nyt pas ved navneændring. Men flybilletter skal passe med navnet på passet. Hvis der står "forkert" på passet skal der også stå forker på biletten.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 02-05-07 12:17

nevnet passer jo også....det ene er bare slettet....men det andet står der jo endnu, sådan som jeg har forstået....er det ikke kun det sidste navn der er slettet, men det mellemste er bevaret...så e rdet der jo også...alle nu om dage skifter jo navn i tide og utide...
hvor svært kan det v ære for rejseselskabet at ændre på billetten...det koster ikke 300 kr. så er de ikke værd at handle med, hvis de skal ha dette beløb...efter min vurdereing
mvh..miss.j

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 02-05-07 17:55

Hmm

Navnet i dit pas SKAL være nøjagtigt det samme som på flybilletten.

Var i USA i sommers og da vi i mellemtiden var blevet gift, SKULLE jeg have nyt pas.

Derfor skal du ikke have navnet ændret hos rejseselskabet men hos paskontoret (kommunen). Tingene følges ad og det koster desværre penge at ændre sit navn - også selvom passet stadig er gyldigt.

Ligesom sygesikringsbevis skal have samme navn (du får automatisk nyt sygesikringskort tilsendt i forbindelse med navneændring)

Kommentar
Fra : pytberg

Dato : 02-05-07 18:03

Kære Alle...

Tak for de mange svar. Har idag været i kontakt med Billund Lufthavn og jeg skal IKKE have nyt pas til min datter, så længe det ikke er til USA. Vores mellemnavn som er
blevet til vores efternavn giver ingen problemer.Fordi det jo allerede står i vores pas !

Vh

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-07 20:25

Så var det slet ikke så tosset en ide, det med at ringe til lufthavnen.

Medbring for en sikkerheds skyld en kopi af jeres navneattester

Rigtig god ferie

Accepteret svar
Fra : missjosephine

Modtaget 100 point
Dato : 02-05-07 20:33

der kan du bare se...havde jeg ret eller hvad ?.....no problem med navnet...passet og billetten. vi befinder os jo i eu området....og ikke i et uland eller den anden side af jorden....
det er altså ikke korrekt, at man automatisk får nyt sygesikringsbevis ved navneændring....
jeg tilføjede mit slægtsnavn i dec. 05 intet nyt bevis. i dec 06 ændrede jeg mit fornavn....intet nyt bevis....men begge navne er registreret alle steder.....og andre steder ber jeg bare om at få det ændret....
hvor skal i egentlig hen.......?????????????
god aften miss.j

Kommentar
Fra : pytberg

Dato : 02-05-07 20:47

Vi skal til syd Frankrig, 14 dage i et hus beliggende i Théoule Sur Mer, lige midt mellem Cannes og Nice. Det bliver dejligt, men jeg er af den rødhårede og ikke "solvenlige" krop "slægt"..... så det kan godt blive lidt for meget... men så må jeg jo gå i skyggen med en sjus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-07 20:52

Ååh hvor det for sommerminderne frem, vi var i sydfrankring sidste år, tæt på Montpeillier (eller hvordan det nu staves)

I år skal vi til Gardasøen, der har vi ikke været før, men jeg har bare hørt så meget godt om stedet, så nu skal vi bare ned og se om rygterne taler sandt

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 02-05-07 21:27

jeg kørte gennem tyskland til alsace ind til moulouse i frankrig og ned gennem alsace til sydfrankrig sidste sommer. kørte til avignon og til cannes og monaco.....der er rigitg dejligt mellem cannes og nise...boede på en campingplads udenfor cannes mellem sant tropes og cannes.dejligt...cannes er ret flot men dælme edder dyr.....

til nordsted....det er jo italien...og alle steder dernede er vidunderlige....hvor ved gardasøen....
jeg kommer ofte i det nordlige ved torbole.....har sejlet lidt på søen...prøv det det skønt....sejl til limone, hvis ikke det er der i skal hen.....flot tur ind med alle citrontræerne på skråningen.
tag til den flotte by malcesini oppe på skråningen med middelalderslottet og mange dejlige kunsbutikker...

der er smukt ved gardasøen....men koldt om aftenen....så husk en varm trøje og myggebalsam masser af myggebalsam......de elsker danskere...myggene altså...
i byen limone og riva, er der butikker hvor de taler halvdansk/svensk......pga alle de mange turister der altid er kommet der i årenes løb.
ellers er de vilde med at snakke tysk til en.....mange butikker og restauranter tror vist, at alle turister er tyskere......

er det nordpå i skal og er i mobile, så tag en tur op ad skråningen til den gamle borgruin i ARCO lige nord for torbole....der er en dejlig gangsti hele vejen op og det er en rigtig smuk tur med en fantastisk udsigt......

nå....jeg ku blive ved med at fortælle om italien......mit hjertebarn...........mit elskede land....
ciao fra miss.j

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-07 21:35

Vi skal hertil

http://www.pianidiclodia.it/da/piani_di_clodia/pr%E6sentation/ mest pga teen-agersønne, der skal jo også være noget som han syntes om

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-07 21:36

Undskyld Pytberg, jeg kom til at smalsnakke i din tråd, jeg smutter ud igen

Godkendelse af svar
Fra : pytberg

Dato : 03-05-07 07:37

Tak for svaret missjosephine.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-05-07 16:22

tak for det......det var godt i kunne bruge det...

til den italiensfarende.......kender ikke den by, men har kørt forbi......vil nok synes, at i skulle dreje fra noget før allerede oppe norpå gardasøen og så ta turen ned langs kysten, der er rigtig smadder flor at køre langs kysten.
lidt langsommere, men smukt..,...man kan dreje fra og køre mod RIVA.....der er en flot udsigt ned over søen deroppefra..en skøn måde at komme til gardasøen på....
hvis ikke i har bogen, så få fat i rejsen går til norditalien....der står der bl.a. om et folkder bor oppe i bjergene ikke så langt derfra...kimbrene...hedder de og de stammer fra nordjylland og taler deres eget sprog og er en del mere rødhårede end italienere ellers er....
vil du ha flere oplysninger, så skriv endelig......jeg vil gerne være behjælpelig ud i det italienske....
er dog ikke tilgængelig i næste uge, pga operation nyt knæ......
ciao og god weekend.
miss.j