/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Spole tykkelse
Fra : CiaoStyrer
Vist : 1479 gange
100 point
Dato : 26-04-07 10:20

I et skoleprojekt skal jeg lave min egen pickup til en elguitar. Pickupen består af en magnet med en spole omkring. Når stålstrengen så bevæger sig i magnetfeltet indukseres der en støm i spolen som en forstærker så forstærker til elguitar lyden.

På en hjemmeside, der beskriver hvordan man laver en pickup, står der man bl.a. skal bruge:

Wire thickness for the coils: #42

Magnet type: Bar Magnet, Alnico #5

Nogle der ved hvad det betyder? Hvor tyk skal kobbertråden være, og hvor kan det købes? Nogle der ved hvad nummeret efter magnet typen betyder?

Se evt:
http://galileo.spaceports.com/~fishbake/buck/humbuck.htm

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-07 10:32

Nummeret (#) for tråden er AWG = American Wire Gauge, og du kan google dig til det, men tag bare så tynd tråd som du kan få fat i. Der skal jo ikke løbe strøm af en arms tykkelse i det. Og magneten: Hvis du kender én, der har splittet et kasseret CDROMdrev ad, så tig eller stjæl læsehovedet fra den. Der sidder 1, 2 eller 4 små magneter i størrelsesordenen 4*4*1½ mm i materialet NeBFe, som er et meget stærkere magnetmateriale end AlNiCo.
Og så husk lige, at den pickup vil være døv og blind for strenge, der ikke indeholder jern eller nikkel
mvh
pbp

PS: Jeg er kvalificeret til at skrive det om betydningen af trådtykkelsen. De, jeg underviser lige nu, skal bruge ca. 1½ mm tråd til deres spoler.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-07 10:35

Ups! Du skriver det, men det passer ikke. Det, der induceres i spolen er en SPÆNDING. Når du så belaster med en forstærkerindgang, vil der løbe en ekstremt lille strøm (mikroAmperestørrelse).
Og hvis din fysiklærer ikke tror på det, så henvis ham til mig.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 26-04-07 10:42

SWG standard wire gauge er et hottentotmål fra gamle dage, som amerikanerne har svært ved at forlade, selv om de officielt er overgået til metersystemet for mange år siden.
nr 42 har en diameter på 0,102 mm . Brug bare 0,1 mm tråd lakisoleret tråd.

Øv dig først på at afisolere og lodde enderne.

Den kan godt være svær at vikle uden at knække så tynd en tråd. Brug evt en tykkere. Det er vindingsantallet og ikke tykkelsen det kommer an på. Med tykkere tråd får du ikke plads til så mange viklinger. Det betyder bare et mere lavimpedanset signal. Det kan klares med en egnet forforstærker eller en transformator.
Anilco er et fabrikat. Se om du kan finde deres produkter på nettet, så du kan se målene. Du kan sagtens bruge en anden magnet.
Efter sigende kan man finde kraftige magneter ved art slagte et gammelt diskdrev.

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 26-04-07 11:33

Har virkeligt svært ved at finde en butik i danmark der sælger det kobber tråd, på http://www.vejle-rc.dk har jeg fundet noget 0,1mm tråd men der er kun 100meter i rullerne, ved ikke om man kan lodde tråden sammen, hvis der ikke er nok? Det er trods alt 5000 vendinger, kender i en dansk side hvor man kan købe sådan noget tråd?

http://galileo.spaceports.com/~fishbake/buck/humbuck2.htm er der vist, hvordan magneten skal se ud. Sådanne magner er også næsten umullige at få fat i. Kigger lige lidt på de neodymium magner når jeg kommer hjem.

Magnet styrken, tråd tykkelsen, spolens højde har betydning for lyden. En neodymium magnet er muligvis for stærk.

- Martin

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-07 11:52

Hej Martin: Der er nok snarere 100 GRAM kobbertråd i rullen, så der skulle være rigeligt til mange spoler.
Det er muligt, Anilco er et fabrikat, men AlNiCo er et materiale, der som står i navnet er legeret af Al(uminium), Ni(kkel) og Co(bolt).
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-07 11:54

Kan iøvrigt sagtens være, at nogen har indregistreret det som varemærke!
Lissom Hoover blev et varemærke

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-07 13:43

Alnico 5 Sintered and Cut Rods Dimensions in Inches
Item# Diameter Length
40D0023 0.060" 0.305"
41D0009 0.125" 0.500"
40D0270 0.187" 0.625"
40D0263 0.187" 1.000"
40D0145 0.250" 1.500"
40D0271 0.375" 1.500"
40D0158 0.500" 2.000"
40D0185 0.125" 0.750"
41D0024 0.187" 0.625"
41D0043 0.250" 0.750"
41D0045 0.250" 1.000"
40D0257 0.312" 0.750"
40D0160 0.312" 1.500"

Som du kan se af tabellen er din brugsanvisning skrevet af en amatør, som ikke helt ved hviordan man entydigt beskriver tingene. Anilco 5 fås i forskellige størrelser.

Det med at lydens karakter skulle afhænge af spolen er svært at forstå. Jeg tror at det er fordi de forskellige spoler giver forskellig spænf´ding ud og at han så overstyrer forforstærkeren med forskellig grad af forvrængning til følge. Forvrængning me overtoner giver lyden mere karakter, og kan i musiksammenhæng være ønskellig.

Spolerne vil også have en vis grad af elektrisk kapacitet som sammen med induktans og forstærker kan give en filtervirkning, der formentlig især dæmper de høje toner.

Godkendelse af svar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 26-04-07 16:40

Ja, så har man det sædvanelige problem, med hvem man skal give pointene til, når man har fået hjælp af flere. Jeg synes især oversættelsen fra SWG til mm, var nyttig.

Tak for svaret til både transor og til pbp_et.

ps. Hvad er forskellen egentligt på SWG og AWG..?

- Martin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-07 18:08

AWG 42 fallder udenfor de fleste tabller fordi den er ekstremt tynd , kun omkring 0,05 mm diameter .

Derfor gik jeg ud fra at det er SWG 42 der menes.

Den slags mål er noget rod. Det er ligesom at angive afstand i mil . Det kan betyde alt fra 1/1000 tomme til 10 km.