/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
co2 anlæg og omvendt osmose
Fra : aalborg_fisk
Vist : 1493 gange
20 point
Dato : 18-04-07 13:34

hej er der nogen der har en mening om co2 anlæg og omvendt osmose

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-04-07 13:55

Hvad vil du vide? Om vi er for eller imod! Hvordan forbinder du de to fænomener?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-04-07 14:59

CO2 anlæg til hvad.

De bruges til mange ting. Fadøl, brandslukning og bedøvelse af grise for eksempel.

Omvend osmose virker da fint i mange sammemhænge. Hvilken hentyder du til ???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-04-07 17:17

Co2 er jo ilt-fortrængende og kan derfor bruges til svesning.
Omvendt Osmose anlæg bruges bl.a til forbehandling af vand inden destillation (medicin)

Jeg har et Co2 svejseanlæg og det går jeg ind for til at lappe på min bil.
Jeg går også ind for mekanisk fjernelse af kalk og andre partikler i vandet som omvendt Osmose bl.a kan bruges til.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-04-07 22:21

CO2 er godt til øl... og meget andet, som omtalt
Husk lige at CO2 optages i blodet, langt lettere end ilt (ved indåndelse). CO2'en fortrænger ilten i blodet, og det tager lang tid før ilten i blodet erstatter CO2'en. Det er derfor man dør, hvis mængderne er for store.

Omvendt Osmose er i vandbehandlingsøjemed er ret dyr løsning, men den fungere da. Personligt foretrækker jeg den gode gamle ferskvandsgenerator hvor man "koger" vandet under vacuum ved +/- 40 gr. C. I begge tilfælde skal vandet behandles... inden man drikker det, da bakterier ikke "slås ihjel". http://www.hoh.dk/02_processer/omvendt_osmose.htm
men min favorit
http://www.alfalaval.com/ecoreJava/WebObjects/ecoreJava.woa/wa/showNode?siteNodeID=5717&contentID=28962&languageID=1

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 20 point
Dato : 18-04-07 22:35

Hæ, hæ... det her vækker gamle minder
- http://www.atlas-danmark.com/?pid=15&cid=273&gid=
- http://www.atlas-danmark.com/?pid=15&cid=287&gid=
Dem har jeg tilbragt mange timer sammen med

Kommentar
Fra : aalborg_fisk

Dato : 20-04-07 09:19

ja ser i nu siden det er under rubrikken fisk så kunne det måske være til akvarier..

til jer der ikke aner hvad i snakker om så lad være med at skrive ..

co2 anlæg bruges til at give planterne et ekstra boost i form af co2èn som de så omdanner til ilt og på samme tid kan man styre ens ph værdi i vandet .. og ja det er rigtigt at det kvæler ilten i vandet men hvis du kører med 1 boblel i sekundet så bliver det et led i den biologiske proces som findes i et akvarie....

omvendt osmose : bliver brugt hvis du skal have blødt vand da der er fisk som kræver rigtig blødt vand eks. discus og det er nødvendigt hvis man vil yngle... til et 250l akvarie får du 2.5 - 3 * akvariets volume som spild vand så ja det er en dyr løsning men den bedste..

men det jeg vil høre om er hvis der er nogen der har eller har haft sådan en opstilling hvad de synes om det og drift sikkerhed osv..

Godkendelse af svar
Fra : aalborg_fisk

Dato : 20-04-07 09:54

Tak for svaret CLAN.

har arbejdet med det i akvarier eller hvordan

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-04-07 11:18

Velbekomme... og takker for points
OK! Det med fiskene var jeg faktisk ikke klar over... altså, at der er fisk som kræver blødt vand
Nej! Mit kendskab til ferskvandsgeneratore stammer fra det maritime liv, som nu er afsluttet - jeg er blevet landkrabbe
På skibe og boreplatforme mv. laves alt ferskvand (potable water) via disse, og den sidste jeg havde æren af at "lege" med var en Atlas Dual Stage AFGU (nummeret kan jeg ikke huske, men vi producerede 75-100 M3/24Hrs).
Fortsat god weekend
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-04-07 11:20

NB: Vandbehandling er iøvrigt et interessant emne, og spænder vidt i forskellige opgaver bla. kedeldrift, drikkevandsbehandling osv. osv.