/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Prismekikkert
Fra : guldklumpen88
Vist : 1873 gange
20 point
Dato : 17-04-07 20:37

Hej!

Jeg har en smule problemer med et fysikprojekt, der skal afleveres fredag. Det handler om princippet i en prismekikkert, men jeg kan ikke finde ud af, hvordan linserne og prismerne er placeret i kikkerten!? Ved godt hvordan en samlelinse fungerer, og ved sådan nogenlunde hvordan en prisme fungerer.. Men jeg kan ikke finde ud af, hvordan det hele er placeret inde i kikkerten?
Er der en ekspert iblandt, som kan fortælle mig om princippet i en prismekikkert? Kan slet ikke finde noget på nettet

Håber stærkt på hjælp!

Med venlig hilsen,
Anja.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-07 20:40

Citat
Er der en ekspert iblandt, som kan fortælle mig om princippet i en prismekikkert? Kan slet ikke finde noget på nettet

Der er vel heller ingen grund til at "kigge" på nettet.....

Det står garanteret i din "lærebog" - ellers ville du ikke få opgaven.....

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 17-04-07 21:35

Et lille trik jeg bruger...

F.eks. i google kan du vælge at søge under billeder. og brug søgeord som f.kes.:
teleskop
linse
ray light lense
telescope

Her får du masser af billeder og du kan hurtigt finde noget som er brugbart!

http://www.nvg.org/org/taf/tema/teleskop.htm
http://nasaexplores.com/show_58_student_st.php?id=02122795021

Der er selvfølgelig mere at finde på engelsk, men selv på dansk findes der noget.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-04-07 21:41

"Lysets brydning" det må være der dit promlem løses Når du er igang med prismer, så ved du at "Udgangsvinklen er lig med indgangsvimkelen" Ud fra det må det være muligt at regne ud hvordam de anbringes for at billedet transformeres "ligeud"

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-04-07 00:51

linserne vil lave billedet på hovedet og højre/venstrevendt. Det ene prisme sæter op/ned på plads, og det andet sætter højre/venstre på plads. Og De skal KUN virke som vinkelspejle. Glem alt om spektre og den slags.
Og jeg gir en indsender ret: Du må kunne finde det i dine læremidler! Evt. på biblioteket, hvis du ikke søger ordentligt på google. Jeg vil endda tro, at selv msn og yahoo vil kunne finde noget for dig.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-04-07 01:44

Nettet er så fuld af forkerte forklaringer at det kræver indsigt at skille skidt fra kanel.
Enhver idiot kan jo skrive sin egen misforståede opfattelse på nettet. Se bare de tåbelige og forkerte svar der også er her på kandu.

Se i lærebøger. En prismekikkert er en almindelig astronomisk kikkert med to samlelinser hvor strålegangen er vendt med spejle, så billedet kommer til at stå retvendt. som spejle bruges totaltreflekterende prismer anbragt mellem objektivet og okularet.

Den nemmeste måde at forklre den atronomiske kikkert på er ved en linse med lang brændvidde (objektivet) som laver et billede. Det billede serman så på med en stærk lup ( objektivet.

Forstørrelsen er så objektivets brændvidde divideret med okularets.

Klargeden er okularringens areal i forhold til øjets pupil. klarheden kan højes blive 1 .

Okularringen er det billede som okularet laver af objektivåbningen, og som al lyset fra objektivet ender i.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 18-04-07 01:48

Gentaget med skrivefejl rettet

Nettet er så fuld af forkerte forklaringer at det kræver indsigt at skille skidt fra kanel.
Enhver idiot kan jo skrive sin egen misforståede opfattelse på nettet. Se bare de tåbelige og forkerte svar, der også er her på kandu.

Se i stedet i lærebøger.
En prismekikkert er en almindelig astronomisk kikkert med to samlelinser hvor strålegangen er vendt med spejle, så billedet kommer til at stå retvendt. Som spejle bruges totaltreflekterende prismer anbragt mellem objektivet og okularet.

Den nemmeste måde at forkalre den atronomiske kikkert på, er ved en linse med lang brændvidde (objektivet) som laver et billede. Det billede ser man så på med en stærk lup ( okularet).

Forstørrelsen er så objektivets brændvidde divideret med okularets.

Klarheden er okularringens areal i forhold til øjets pupil. klarheden kan højes blive 1 .

Okularringen er det billede som okularet laver af objektivåbningen, og som al lyset fra objektivet ender i.

Kommentar
Fra : pgroen

Dato : 18-04-07 07:51

Der er en glimrende tegning af princippet på

http://en.wikipedia.org/wiki/Binoculars

Godkendelse af svar
Fra : guldklumpen88

Dato : 18-04-07 13:07

Tusind tak for svaret transor!
Jeg ved godt, det er lidt svært med nettet, men de lærebøger, jeg har fået af skolen, dem står der ikke ret meget i. Det er nemlig et projekt jeg selv har valgt :)

Men tak for svaret, det hjalp mig rigtig meget!