/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
koder til frameset
Fra : Anli
Vist : 685 gange
300 point
Dato : 09-04-07 11:20

Jeg skal oprette et frameset til en hjemmeside i frontpage 2000, hvor den øverste række dækker hele bredden på siden og nedenunder 3 kolonner med samme bredde.
Håber jeg har gjort mig forståelig.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-04-07 11:31

Ligger det ikke i selve programmet.
Prøv at søg efter TABEL LAY OUT

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-04-07 11:33

<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>Ny side 1</title>
</head>

<body>

<p>&nbsp;</p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="800" height="531">
   <!-- MSTableType="layout" -->
   <tr>
      <td valign="top" colspan="3" height="73">
      <!-- MSCellType="ContentHead" -->
      &nbsp;</td>
   </tr>
   <tr>
      <td valign="top" width="266">
      <!-- MSCellType="NavBody" -->
      &nbsp;</td>
      <td valign="top" width="266">
      <!-- MSCellType="ContentBody" -->
      &nbsp;</td>
      <td valign="top" height="410" width="268">
      <!-- MSCellType="NavBody2" -->
      &nbsp;</td>
   </tr>
   <tr>
      <td valign="top" colspan="3" height="48">
      <!-- MSCellType="ContentFoot" -->
      &nbsp;</td>
   </tr>
</table>

</body>

</html>

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-04-07 11:35

Den virkede da vist IKKE.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-04-07 11:37

Laver du det i FrontPage.
FrontPage kan jo selv lave det du vil.
Først skal du loge lave et websted på din egen computer.
og så en ny side og kig på skabelonerne hvor der er flere udgaver med rammer.

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 09-04-07 11:40

Hej "Disk"
I frontpage 2000 ligger der en rammeside men kun med 2 kolonner, jeg skal bruge 3 kolonner.
Koden du har sendt kan jeg ikke tyde?

Kommentar
Fra : docjacobsen

Dato : 09-04-07 11:47

Hmm, det kan jeg vist godt løse, giv mig lige 30 min.
Hilsen Ojac

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-04-07 11:50

Som jeg husker det:
Stil dig i en af kolonnerne > h-klik > opdel

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-04-07 11:50

Bruger 2003, men mener at kunne huske, der var mulighed for at
lave, det du ønsker i FP 2000.
Kan det passe der er noget, der Webskabeloner, der kan lave det.?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-04-07 11:52

Citat
Som jeg husker det:
Stil dig i en af kolonnerne > h-klik > opdel

Bliver det så IKKE en vandret linie...
Har ikke prøvet, om den kan dele lodret.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-04-07 11:55

Jeg har ikke FP på denne comp.......... DW mx2004 så jeg kan ikke teste.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-04-07 12:01

Denne er fra MX

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<frameset rows="80,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
<frame src="file:///C|/Program%20Files/Macromedia/Dreamweaver%20MX/UntitledFrame-11" name="topFrame" scrolling="NO" noresize >
<frameset rows="*" cols="240,*" framespacing="0" frameborder="NO" border="0">
<frame src="file:///C|/Program%20Files/Macromedia/Dreamweaver%20MX/UntitledFrame-12" name="leftFrame" scrolling="NO" noresize>
<frameset rows="*" cols="317,*" framespacing="0" frameborder="NO" border="0">
<frame src="file:///C|/Program%20Files/Macromedia/Dreamweaver%20MX/UntitledFrame-13" name="leftFrame1" scrolling="NO" noresize>
<frame src="file:///C|/Program%20Files/Macromedia/Dreamweaver%20MX/Untitled-2" name="mainFrame">
</frameset>
<noframes><body>

</body></noframes>
</html>

Kommentar
Fra : docjacobsen

Dato : 09-04-07 12:13

Hi Anli,
Hmm så skulle det være løst, men..
Hele kunsten ligger i at index er en overordnet fil som du skal gemme i til sidst.
Dine underordnede filer kan så være f.eks. menu, main, right (bestemmer du selv)
så når du har gemt dem, så gem index bagefter.
Se evt. http://www.fanfyn.dk
Du kan så vælge synlige eller usynlige rammer.
Hilsen Ojac

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 300 point
Dato : 09-04-07 12:50

Glem Frontpage!
Brug istedet en smule tid på at sætte dig ind i hvorledes frameset virker ..FØR du begynder at implementere 'noget', som du åbentbart ikke har forstand på. Hvorfor? Fordi det al sandsynlighed derefter bliver næsten umuligt, både for dig selv og for andre, efterfølgende at rette evt. fejl !!!

Læs, lyt og lær...

1.) http://www.w3schools.com/html/html_frames.asp
2.) http://www.htmlgoodies.com/tutorials/frames/
3.) http://www.html.dk/artikler/00047/

..osv.

Der er mange gode grunde til IKKE at benytte frames, da man dels får problemer med søgemaskine ranking og indexering, dels findes der ikke noget der kan laves med frames, som ikke lige så godt kunne implementres i CSS:

1.) http://www.netsteder.dk/artikler/frames/index.html
2.) http://www.metamaten.dk/faq.shtm#4
3.) http://www.useit.com/alertbox/styles_vs_frames.html
4.) http://webdesign.about.com/od/frames/f/blfaqframesvcss.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 09-04-07 14:40

Jeg takker for de mange forslag og ja Molokyle du har nok ret i at jeg må se at komme i gang med CSS.
Jeg sender koden fra frontpage 2000 som jeg skal have udvidet med endnu en kolonne og håber for velvillig hjælp alligevel.

-----------------------------------------------------------------------------
<frameset rows="64,*">
<frame name="banner" scrolling="no" noresize target="indhold">
<frameset cols="150,*">
<frame name="indhold" target="hovedramme">
<frame name="hovedramme">
</frameset>
<noframes>
<body>

<p>Denne Web-side bruger rammer, og din browser understøtter ikke rammer.</p>

</body>
</noframes>
</frameset>
--------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-04-07 17:11

Hvorfor læser du ikke bare eksemplerne i mit allerførste link?

1.) Vandret frame ...den du vil have øverst: http://www.w3schools.com/html/tryit.asp?filename=tryhtml_frame_rows

2.) Tre lodrette frames som du vil have nedenunder den lodrette: http://www.w3schools.com/html/tryit.asp?filename=tryhtml_frame_cols

Som du vil bemærke kan man i disse eksempler selv 'lege' med koden, blande dem efter for godt befindende og derefter trykke på:

[Edit the text and click me] for at se resultatet, blot skal du beholde de samme filnavne for aktuelle *.html sider som er selve indholdet i de forslellige frames:

a.) frame_a.htm
b.) frame_b.htm
c.) frame_c.htm

Du kan sagtens genbruge filnavnene om så du vil lave 50 frames

Når du har opnået ønskede resultat, så er det bare at mærke af og kopiere koden ind på din egen side.

Vi skal vel ikke lave alt arbejdet for dig? Så lærer du ingenting og er ligevidt. Du kan vel heller ikke forlange, at vi f.eks. skal lære dig at læse? Dét bliver nemlig svært, hvis ikke du selv gider at åbne bogen

Hvad er problemet ved denne metode? Det tog mig 30 sekunder:
Kode
<html>

<frameset rows="25%,75%">

<frame src="frame_a.htm">

<frameset cols="33%,33%,33%">
<frame src="frame_b.htm">
<frame src="frame_c.htm">
</frameset>

</html>

Prøv selv at indsætte denne kode i : http://www.w3schools.com/html/tryit.asp?filename=tryhtml_frame_mix

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 09-04-07 19:31

Molokyle jeg "takker" for svaret og din pæne måde at udtrykke dig på. Det var nok ikke sådan jeg ville have udtrykt mig, selvom spørgeren måske fortjener det?
Hav det godt fremover og jeg håber at vi kan "mødes" igen her på siderne.

Godkendelse af svar
Fra : Anli

Dato : 11-04-07 10:23

Tak for svaret molokyle.