/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Er du enig med ram2 (Tips & Tricks)
Fra : Franksp
Vist : 508 gange
50 point
Dato : 15-01-03 23:15

Da jeg er meget uenig med ram2's indlæg, vil jeg meget gerne høre jeres mening.

Hans indlæg kan du læse her:

http://www.kandu.dk/dk/tip/2900

Jeg er selv medlem af folkekirken, og det bliver jeg ved med at være resten af mit liv. Jeg skal indrømme, at jeg normalt kun kommer i kirken, til påske og jul. Jeg er forældre, og morfar til 2 dejlige børnebørn.
Kom med dit ærlige svar, da jeg synes det er på tide vi får en debat om emnet, da jeg er lidt bange for, at mit yngste barnebarn, eller hans barn, kommer til at opleve, at kristendommen ikke er den almindeligste religion i Danmark.
Jeg vil porientere, jeg er ikke racist.

Kom nu med nogle indlæg.

Med venlig hilsen
Franksp

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 60 point
Dato : 15-01-03 23:23

Hej Frank. ( Er du også kaldet den gl. fukdmægtig?)

Det var pænt af dig, at tage sp. op her. Jeg burde nok selv have stillet det som spørgsmål.

Mener du virkelig ikke, at forældre og bedsteforældre mv. alene bør være dem, der opdrager deres afkom i den tro de nu mener er den rigtige.

Af hvilken grund skal staten involveres i dette?

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-01-03 23:25

Arhhh - Slåfejl - Der skal stå fuldmægtig.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 15-01-03 23:28

Ingen ændringer blot for ændringens skyld

Nu har det været sådan altid - og det er fint.

- kirken skal ikke ud af staten, den er hvor den hører hjemme ( det er den meget, meget ) korte version.

Og jeg er slet ikke særligt oplagt i dag til lange bagkloge meninger - så min version er ganske - ganske kort.

( det fortryder jeg nok senere men sådan føler jeg for det lige nu, gids ikke tærske langhalm på et emne der ingen løsning er på

- men ligeså mange meninger som der er sandkorn i Sahara er der garanteret.

Jeps bare ind med Jesus og Helligånden i børnehaven, det er vi andre ikke døde af at lære. Op på reolerne sammen med Peter Pedal - ( de står der faktisk allerede ).

Nu sover jeg lige på det, og så har jeg måske nogle tilføjelser i morgen

Fnollerpige

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 16-01-03 01:23

Jeg er ikke enig med nogen af Jer, og jeg mener ikke at emnet overhovedet egner sig til dette forum.
Det er min mening.
Men andre har lov at ha' deres.
mvh. Rudolf

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 16-01-03 01:27

Hej! ( jeg prøver lige igen, da serveren gik død før!!! )

Sådan lige indledningsvis, så er jeg selv medlem af Folkekirken, og har nok et lige så afslappet forhold; som flertallet af danskere; til at komme i kirke. Ikke noget ondt ment med det, da det må være hver enkelts sag, hvordan de "dyrker" deres religion.

Sådan mere konkret omkring spørgsmålene du stiller, så kan jeg ikke se noget forkert i, at man overfor de ældre børn i børnehaven - og op igennem hele folkeskolen - lader børnere lære om vores opfattelse af religion.
I bund og grund er det en del af vores kulturelle arv, som vi skal sørge for at bevare.

Jeg er af den "klippefaste" opfattelse, at jo mere man lærer/hører om f.eks. religion jo bedre bliver man til at skelne mellem forskellige ting, og på den måde vil man også få en bedre ballast til senere hen i livet at træffe sit eget valg omkring den form for religion man vil tilhøre.

Danmark har på godt og ondt gennem de seneste 40 år blevet et land, hvor flere og flere reliøse opfattelser lever side om side. Selvfølgelig hænger religion og kultur sammen på én eller måde, og vælger man at bosætte sig i et land, mener jeg også man har en forpligtigelse til at lære om landets kultur og religion, så man derigennem får mulighed for bedre at forstå, hvorfor danskerne har en anden opfattelse end man selv har.
Skulle der være nogen der mener det er racistisk, så må det stå for deres egen regning.

Selvfølgelig er der i børnehaverne end del børn der kommer med en anden religiøs opfattelse end den danske folkekirke, men det faktum skal ikke afholde os fra at fortælle om vores måde at se religion på.
Pussigt nok, så har de fleste religioner mange fællestræk omkring deres oprindelse; så hvorfor der i himlens navn ofte er så megen ballade mellem religioner kan være svært at forstå.

Tilbage til min folkeskoletid gik jeg i klasse med børn, som kom fra Katolske hjem, Mosaiske hjem og hjem, hvor man var medlem af Jehovas vidner. Alle disse deltog på ligefod i undervisningen uden ballade fra nogen side; og jeg tror ikke nogen af dem har taget skade!

Jeg synes vi i Danmark har alletiders løsning! Vi har en statskirke, som flertallet af befolkningen yder tilskud til via skatten, men samtidig har de mulighed for, at melde sig ud - og ikke betale kirkeskat - hvis de har en anden opfattelse.
Det er en Grundlovssikret ret - på samme måde som det er en Grundlovssikret ret at være medlem af en anden religiøs bevægelse, hvis man ønsker det. Ønsker man at være "Katolik" eller medlem af "Indre Mission" eller "Jehovas Vidne" eller medlem af "Mosaisk Trossamfund" og økonomisk støtte sin religion, så der kan opføres "Missionshuse", "Rigssale", "Synagoger" og hvad det ellers hedder, så står det en frit for.
På samme måde må det også stå vi andre frit for at undervise/fortælle om vores religion helt fra børnehaveklasse og frem.
Skulle det være "os" forbudt at fortælle børn om relion skal det måske også være forbudt at f.eks. Jehovas Vidner går rundt og taler med folk, eller står med oplysningskampagne på gaden? Der kunne de jo risikere at tale med Lille Peter.

Sådan lige for god ordens skyld, så er min bedre halvdel opvokset i et land, hvor Katolisisme er den fremherskende religion. Det giver selvfølgelig lidt forskelligheder omkring f.eks. højttider, hvor Katolikker ser mere "strengt" på hvad og hvornår der spises. Det er ikke helt i tråd med Dansk kultur; men på den anden side set så kan det også være meget oplysende at få en anden vinkel på den samme ting.

Lige en enkelt kommentar direkte til indlægget fra "RAM2". Nej det er ikke kun forældre/bedsteforældre der skal stå med ansvaret. Lad os endelig få det mere bredt, så fremtidens unge ikke kun hører om familiens religion, men også om andre religioner/trosretninger. Mere åbenhed, mere oplysning kan kun give et bedre samfund.

Så til slut for at runde op på det hele:
JA selvfølgelig skal vi fortælle om vores religion i børnehave/skole
JA selvfølgelig skal vi bevare folkekirken
NEJ det er ikke kun et privat anliggende. Her må "staten" meget gerne blande sig

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-01-03 01:56

Rfou.
Selvfølgelig må du have din egen mening, men hvorfor mener du ikke spørgsmålet egner sig til dette forum?

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 16-01-03 02:16

ram2
Fordi emnet er for stort og kompliceret, og skabt til at skabe splid mellem folk. Der er jo ikke mange der kommenterer på den slags emner, der lader sig overbevise på nogen måde.
Man argumenterer for sine egne holdninger, og tonelejet stiger ofte voldsomt uden man flytter ret meget.

Men det er kun min opfattelse. Jeg vil ikke hindre andre i at kommentere som de nu finder det rigtigt.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 16-01-03 02:23

En lille korrektion. Da jeg skrev min første kommentar hertil, var der kun franksps spørgsmål og ram2s tips at tage stilling til.
Derfor svarede jeg, at jeg ikke var enig med nogen af jer.

Men inden jeg blev færdig med at skrive og sende, var der hoppet et nyt indlæg ind, som min kommentar selvfølgelig ikke henviser til.
Sorry
Rudolf

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-01-03 03:25

Hej Smitty.
Jeg kommenterer ved * dit lange indlæg afsnit for afsnit.

Hej! ( jeg prøver lige igen, da serveren gik død før!!! )

Sådan lige indledningsvis, så er jeg selv medlem af Folkekirken, og har nok et lige så afslappet forhold; som flertallet af danskere; til at komme i kirke. Ikke noget ondt ment med det, da det må være hver enkelts sag, hvordan de "dyrker" deres religion.

*Helt enig.

......lader børnere lære om vores opfattelse af religion.
I bund og grund er det en del af vores kulturelle arv, som vi skal sørge for at bevare.

*Når du siger vores opfattelse, hvem mener du så. Du kan da ikke bare ud af luften sige vores opfattelse af religion, som om vi alle havde den opfattelse du henviser til. At religion, som det jo her drejer sig om, er en del af vores kulturarv, er da ikke forkert, men det er der jo så meget der er, som ikke fra statens side pålægges indoktrineret i børnehaven.

Jeg er af den "klippefaste" opfattelse, at jo mere man lærer/hører om f.eks. religion jo bedre bliver man til at skelne mellem forskellige ting, og på den måde vil man også få en bedre ballast til senere hen i livet at træffe sit eget valg omkring den form for religion man vil tilhøre.

*At man skulle blive bedre til at skelne mellem forskellige ting, fordi man har haft undervisning i kristendom i børnehaven, er da et postulat, der vil noget. Det har da ingen hold i virkeligheden.
At man gennem børnehavens indoktrinering i kristendommen, skulle tilegne sig en ballast, der senere skulle gøre det nemmere at vælge hvilken religion man vil bekende sig til, er da det rene nonsens.
Tværtimod – der er større sandsynlighed for, at man bliver hængende i den religion man er blevet undervist i.

Danmark har på godt og ondt gennem de seneste 40 år blevet et land, hvor flere og flere reliøse opfattelser lever side om side. Selvfølgelig hænger religion og kultur sammen på én eller måde, og vælger man at bosætte sig i et land, mener jeg også man har en forpligtigelse til at lære om landets kultur og religion, så man derigennem får mulighed for bedre at forstå, hvorfor danskerne har en anden opfattelse end man selv har.
Skulle der være nogen der mener det er racistisk, så må det stå for deres egen regning.

*Det er ikke spor racistisk, men henvender sig udelukkende til indvandrere, som har en anden tro og kulturel baggrund, og som følge deraf naturligvis bør sætte sig ind i værtslandets normer. De bør selvfølgelig bibringes en forståelse for, hvad den danske folkekirke står for gennem orientering.
Men det er nok lige tidligt nok at nappe dem i børnehaven. Der må være rig mulighed for, på et tidspunkt inden de i deres integrering er nået så langt, som til at skulle have deres børn i institutioner, at orientere dem om hvad folkekirken i det daglige betyder for en indfødt. Det kan formentlig gøres på 4-6 timer.
De skal jo ikke opdrages i religionen kristendom.

Selvfølgelig er der i børnehaverne end del børn der kommer med en anden religiøs opfattelse end den danske folkekirke, men det faktum skal ikke afholde os fra at fortælle om vores måde at se religion på.
Pussigt nok, så har de fleste religioner mange fællestræk omkring deres oprindelse; så hvorfor der i himlens navn ofte er så megen ballade mellem religioner kan være svært at forstå.

*Det er da rigtigt, at der i børnehaverne som alle andre steder er forskellige religionsopfattelser.
Det ligge ligesom i sagens natur, i det disse børn jo har nogle forældre, hvis religiøse tilknytning er en afspejling af det øvrige samfund. Netop derfor er det upassende ensidigt at undervise i kristendommen.
At du påstår, at de fleste religioner har mange fællestræk i deres oprindelse, er det rene vrøvl.

Tilbage til min folkeskoletid gik jeg i klasse med børn, som kom fra Katolske hjem, Mosaiske hjem og hjem, hvor man var medlem af Jehovas vidner. Alle disse deltog på ligefod i undervisningen uden ballade fra nogen side; og jeg tror ikke nogen af dem har taget skade!

*Nu ved jeg jo ikke hvor gammel du er, men hvad der var god latin for 40-50 år siden er det ikke nødvendigvis i dag. I min skoletid havde vi elever, der var fritaget for faget kristendom, netop fordi der ensidigt blev undervist i den tro. Senere kom det til at hedde religion, hvor vi fik en svingtur gennem verdens store religioner, og der deltog alle.
At man ikke tager skade af at blive undervist i kristendom, er ikke en argumentation for at staten kan tvangsundervise i noget så privat som religion.

Jeg synes vi i Danmark har alletiders løsning! Vi har en statskirke, som flertallet af befolkningen yder tilskud til via skatten, men samtidig har de mulighed for, at melde sig ud - og ikke betale kirkeskat - hvis de har en anden opfattelse.
Det er en Grundlovssikret ret - på samme måde som det er en Grundlovssikret ret at være medlem af en anden religiøs bevægelse, hvis man ønsker det. Ønsker man at være "Katolik" eller medlem af "Indre Mission" eller "Jehovas Vidne" eller medlem af "Mosaisk Trossamfund" og økonomisk støtte sin religion, så der kan opføres "Missionshuse", "Rigssale", "Synagoger" og hvad det ellers hedder, så står det en frit for.

*At du synes vi i Danmark har en god løsning hvad folkekirken angår, er din holdning. Jeg er blot ikke enig med dig

På samme måde må det også stå vi andre frit for at undervise/fortælle om vores religion helt fra børnehaveklasse og frem.
Skulle det være "os" forbudt at fortælle børn om relion skal det måske også være forbudt at f.eks. Jehovas Vidner går rundt og taler med folk, eller står med oplysningskampagne på gaden? Der kunne de jo risikere at tale med Lille Peter.

*Du har ret i ovenstående i den udstrækning, at undervisningen retter sig mod de børn, hvis forældre bekender sig til det du kalder ”vores religion”. ”Vores religion” er jo netop ikke nødvendigvis alle andres.
Om det skal forbydes JV at missionere på gader og stræder – neeej, det skal vel ikke direkte forbydes, men de kunne godt internt ordne det sådan, at man ikke føler sig ”omklamret” af dem.

Sådan lige for god ordens skyld, så er min bedre halvdel opvokset i et land, hvor Katolisisme er den fremherskende religion. Det giver selvfølgelig lidt forskelligheder omkring f.eks. højttider, hvor Katolikker ser mere "strengt" på hvad og hvornår der spises. Det er ikke helt i tråd med Dansk kultur; men på den anden side set så kan det også være meget oplysende at få en anden vinkel på den samme ting.

*Det tror jeg da også.

Lige en enkelt kommentar direkte til indlægget fra "RAM2". Nej det er ikke kun forældre/bedsteforældre der skal stå med ansvaret. Lad os endelig få det mere bredt, så fremtidens unge ikke kun hører om familiens religion, men også om andre religioner/trosretninger. Mere åbenhed, mere oplysning kan kun give et bedre samfund.

*Så er vi jo fremme ved begyndelsen igen. Jeg mener, at det kun er den personkreds omkring et barn, som forældrene til barnet bemyndiger til det, der skal undervise barnet i den tro man i den familie bekender sig til. Altså – Staten skal blande sig uden om.
Kendskabet til andre trosretninger, med deraf måske mere forståelse og åbenhed, varetages fint af det eksisterende skolesystem.

Så til slut for at runde op på det hele:
JA selvfølgelig skal vi fortælle om vores religion i børnehave/skole
JA selvfølgelig skal vi bevare folkekirken
NEJ det er ikke kun et privat anliggende. Her må "staten" meget gerne blande sig

*Nej ingen kristendomsundervisning i børnehaven
Nej afskaf folkekirken
Jo det er et helt privat anliggende. Staten skal ikke blande sig.

Mvh
Ram2

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-01-03 03:43

Hej Rfou.

Jeg er enig med dig i, at det er et stort og kompliceret emne, men hvis man af "angst" for kævl og mudderkastning afholder sig fra at diskutere, får man jo aldrig flyttet nogle grænser. Selvfølgelig argumenterer man for sine egne holdninger, men om tonen hæves af den grund, vil blot tiden vise. Den behøver jo ikke blive høj.
Lad os se hvad der sker.

Mvh
Ram2

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 16-01-03 04:46

Hej ram2

Jeg vil da heller ikke kaste grus i maskineriet på nogen måde. Jeg gav bare udtryk for min mening.
Og den har selvfølgelig udspring af min naive og forenklede tro. Jeg er fra barndommen oplært med "bibelshistorie" i skolen og Konfimationsforberedelser som det man kan kalde den statsautoriserede kristendoms påvirkning jeg har fået. I et langt liv (jeg er årg. 33) undgår man desuden ikke at få kontakt til mange andre trosretninger. Især ikke når man ikke er af den type der smækker døren i for næsen af f.eks. Jehovas vidner; men inviterer dem indenfor til en snak. Jeg har aldrig været bange for at tale om religion eller min tro; men det kan være svært hvis det foregår i et tilfældigt forum, og ikke blandt gode venner, som man ved respekterer ens ord for det, det der er min mening.
Nu kunne det blive et meget langt indlæg, hvis jeg ville opremse alle de religioner eller trosretninger jeg har haft kontakt til; men det er mange.

Men uanset hvor mange er der ingen af dem der har formået, at skabe troen i mig. Det har jeg selv måttet gøre, for en tro der ikke er en tro i Dit hjerte, er ingen tro. Det nytter ikke at man siger: "Jeg bekender mig til den kristne tro" eller nogen anden tro, hvis det bare er noget Du siger.
Men ingen er vel helt fri for tvivl, og det er der alle diskussioner og forskellige trosretninger kommer ind. De kan "leve af" tvivlen, kan man sige.

Efter min mening er det så enkelt, at man kan vælge at tro eller lade være. Vælger man ikke at tro, må man til at grave i videnskaben, for at finde en forklaring på meget af det der sker og er sket af uforklarlige hændelser i tidens løb.
Når man så indser, at man ikke kan finde disse forklaringer, må man erkende at der må være noget deroppe eller derude et eller andet sted. En overmenneskelig magt, styrelse - altså én Gud
Og af alt det skriflige materiale, prædikener, missioneren, vækkelsestaler m.v. jeg er blevet fyldt med, er de 10 bud nok det mest brugbare jeg kan huske, og det er nok for mig.

Jeg skilter ikke med min tro, og tror ikke at jeg formår at agitere for den med den store ihærdighed.
Men når jeg bliver spurgt lægger jeg heller ikke skjul på den.

Fortsat god debat
mvh. Rudolf

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 16-01-03 05:35

Jeg synes at man bør undervise i alle religioner, hvis man da skal undervise, og så lade børn og godtfolk tro på det der gør dem glade at tro på.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-01-03 09:46

Rfou.
Din måde at være religiøs på, burde være et forbillede på hvordan man håndterer noget så privat som tro.

Melander.
Jeg er ganske enig med dig. Hvor staten tilbyder almen undervisning i religion, bør det være alle religioner, og ikke kun en enkelt.
Ønsker man at være sammen med ligesindede, kan man opsøge en eller flere af de forsamlinger der passer én. Det kan børnehavebørn ikke på egen hånd, og derfor vil det være naturligt, at deres specifikke religionsopdragelse varetages af forældre mv. og ikke af staten.

Ram2

Kommentar
Fra : summer

Dato : 16-01-03 10:25

Jeg synes det er en ørkesløs diskussion, om kristendomsundervisning skal være obligatorisk eller helt forbydes. Der vil aldrig komme et endegyldigt svar ud af det.
[citat]
ram2 skriver Nej ingen kristendomsundervisning i børnehaven
Nej afskaf folkekirken
Jo det er et helt privat anliggende. Staten skal ikke blande sig. [/code]
Selvfølgelig skal børn undervises i vores sumfunds kristne fundament. Så må de senere forkaste det eller ej.
Jeg ser gerne en uafhængig Folkekirke, hvor de enkelte kirker selv bestemmer over indholdet og hvor Kirken financeres af brugerne på ligefod med de forskellige kristne frikirker.

I Danmark har vi heldigvis religions og ytringsfrihed. Alle afarter af religion er tilladt, ligesom enhver har lov at have en holdning til hvad som helst, og offentliggøre den. Derfor har ram2 lov at skrive alt hans propeganda mod kristendom - Derfor har jeg og andre ret til at være uenige med ham, og skrive det i fuld offentlighed.

Jeg tror det er et fåtal der hader religion så meget som ram2. Derfor er det Gud ske tak og lov ikke ham der kommer til at bestemme, om der skal undervises i kristendom. Hvis det skulle forbydes, så skulle ram2 samtidig have et bredt stærkt stykke tape sat over sin mund, og hans hænder bindes, så han ikke kan skrive. Det er jo det ram2 i en nøddeskal vil: Forbyde al religion, og samtidig skal han selv og hans lige have så meget opmærksomhed som mulig.

Gud bevare Danmark og heldigvis ikke ram2

En god dag til alle, hvad I så end tror på
summer

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 16-01-03 11:13

Goddag igen allesammen.

Sådan lige en kommentar til Ram2 om hans svar på mit indlæg.

Når jeg i mit indlæg skriver "vores tro" mener jeg utvetydigt Den danske Folkekirke, da flertallet af danskere bekender sig denne version af kristendommen. Altså vores tro som synonym for dansk version af kristendom.

Du nævner på et tidspunkt, at du er uenig med i at jo bredere viden man får om religioner jo bedre er man til senere i livet at træffe et valg om en evt. reliøs tilslutning.
Måske opstår "uenigheden" ved at du ser på børnehaven isoleret, hvorimod jeg taler om et uddannelsforløb fra sidst i børnehaven og gennem hele folkeskolen. Jeg vil ikke have noget som helst imod at man underviser - og ikke indoktrinerer - i såvel dansk kristendom, som Katolsk tro, Mosaisk tro, Islamisk tro, osv. osv.
Lad endelig ungdommen stifte bekendtskab med de forskellige trosretninger.

Ligeledes er du uenig med mig i, at flere trosretninger har et fællesudspring.
Det er helt fint med mig, at du er uenig; men vil du så ikke godt forklare mig, hvorfor der er så stor uenighed omkring f.eks. Jerusalem som religiøs hovedsæde? Både kristendommen der er grundlag for vores folkekirke, som Mosaisk tro som Islamisk tro vedkender sig alle at have et religiøs grundfæste netop i denne by.
Grundstenen er de enkelte religioner er faktisk ikke langt fra hinanden!

Jeg tror også du har overset pointen, når jeg skriver at jeg synes vi i Danmark har alle tiders løsning.
Jeg skriver, at vi har et frit religiøst samfund, hvor den enkelte frit kan vælge sin religion - og om han/hun vil yde økonomisk støtte til denne religion.
Det er da "alletiders system", hvor man ikke er tvunget til at skulle være medlem af én bestemt trosretning og tvungent yde støtte til denne, hvis man ikke er enig. Man har det 100% frie valg, hvis man ønsker det. Alletiders løsning.

Undskyld mange gange, men når du bruger ordet indvandrer så "skurer" det fælt i mine ører! Beklageligvis er dette ord for mange blev synonym med folk med en arabisk kulturel baggrund; selvom det i sin egentlige betydning henviser til alle der kommer fra et andet land. Jeg vil gerne pointere, at jeg ikke i mit indlæg på nogen måde fokucerer mod folk der kommer fra lande, hvor Islamisk religion og kultur er fremhævende.
I princippet er jeg nok selv 4. generations indvandrer, da mine aner stammer fra England; men det forhindrer ikke mig i at føle jeg er "pære dansk". Som jeg også skrev, så er min "bedre halvdel" 1. generations indvandrer fra et katolsk funderet land; så vi er faktisk helt internationel herhjemme!

Måske vi taler forbi hinanden, når vi diskuterer om staten må/skal blande sig i religionsundervisning.
Jeg siger Ja - og du siger Nej.
Alligevel synes du at folkeskolen klarer den brede orientering udemærket! Er folkeskolen da ikke en del af staten?
Selvfølgelig skal der være en indblanding, så vi sikrer at unge ikke kun bliver ensidigt indoktrineret. Indoktrinering og deraf følgende snæversyn har så vidt mig bekendt aldrig ført noget positivt med sig!

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-01-03 14:19

Gaaaaaaaaaab summer. Hvis du har en hjernerest, kan du så ikke bruge den når du går på nettet, og ellers holde dig til dine bibelbavlende kammersjukker

Kommentar
Fra : summer

Dato : 16-01-03 16:11

ram2 din dejlige dengse
Franksp, efterlyser i sit spm. nogen der er uenige med dig, og det har han sandelig ikke svært ved at finde
Det er da pragtfuldt at høre fra dig, at jeg måske har en lille hjernerest. Denne lille rest anvender jeg på fuld styrke. Vi kan jo ikke alle være udstyret med en "proffessorhjerne" som dig men ser du, det er bedre at bruge den lille hjerne man har, end at lukke op for dit store græskar, som afslører din totale mangel på indsigt og forståelse for mennesker, der er troende. Det er en kamp du aldrig vil vinde

Franksp, jeg er fuldstændig enig med dig. Den eneste måde at bekæmpe frygten for islam, er at styrke vor kristne rødder. Den undervisning kan ikke starte tidligt nok. At ram2 uden tvivl har haft nogle meget dårlige oplevelser med troen, og er blevet gudsfornægter uden sidestykke, det synes jeg er synd for ham.

mvh
summer

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 16-01-03 18:50

Tak til summer og alle jer andre for jeres indlæg, positive som negative.
Måske er jeg for, at bevare folkekirken i Danmark som den er nu, fordi min kone er lærer på en folkeskole, hvor 100% af eleverne er af en anden etnisk herkomst end dansk. Altså ingen danske børn. Vi har en del kontakt med elever og forældre, også uden for skolen, men i forbindelse med skolen. Engang imellem er det skræmmende, at opleve hvor meget "mennesker" kan lade sig styre af en trosretning.

For at glæde nogen og skuffe andre, kan jeg meddele at jeg lukker spørgmålet i aften ca. kl. 22 - hvis ikke serveren går ned/lukker ligesom i går aftes.
Også på grund af Rfou's evindelige negative, bestemmende og dømmende kommentarer. Den slags kan være med til at skræmme nye kandu brugere væk

M.v.h. Franksp

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-01-03 19:37

Citat summer:
At ram2 uden tvivl har haft nogle meget dårlige oplevelser med troen......
----------------------------
Ja - Du er en af dem. Din sleske facon er ulidelig. Dit misbrug er åbenlyst.
Så luk du bare Franksp, med summer som sidebavler går det alligevel op i l....
Ram2

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 16-01-03 21:12

Jamen, så goddag igen da!

FrankSP: Jeg forstår godt at du vælger at lukke spørgsmålet inden det udvikler sig en verbal svinesti. Det er bare en
skam, at man ikke kan diskutere emnet på en mere sober og fordomsfri måde.

Ram2: Du er i din gode ret til at have din mening om tingene; herunder religion. Dog finder jeg det utiltalende når du kommer med kommentarer som ovenfor til Summer. At Summer åbenlyst er en religiøs person bør man både respektere og acceptere; men ikke nødvendigvis være enig med holdningerne. Efter min bedste overbevisning har du trukket tingene ned på et usagligt niveau. Hvorfor ved jeg ikke; men måske fordi du fik modstand i forhold til dit tip!

Det undrer mig bare Ram2, at du ikke "svarer igen" overfor mit andet indlæg. Måske er der dele af begge indlæg, hvor du alligevel er enig; selvom du i kommentaren forsøger at argumentere imod?

Er det svært at acceptere, at nogle synes at friheden til selv at vælge er et af de bedste principper der findes? Er det svært for dig, at accepter at bl.a. jeg uden problemer accepterer og respekterer din holdning; men samtidig argumenter imod dig fordi vi ikke er enige? Hvad vil du helst; diktatur uden individuel frihed - eller vores danske system?

Summer: Selvom man ind i mellem bliver stødt; og endda meget hårdt på noget man holder af; så var det måske en god kristen attitude at vende den anden kind til. Det kunne du have gjort ved at ignorere angrebet og have svaret igen på en sober måde. Desværre valgte du den anden metode - at bevæge dig ned på samme usaglige niveau. Beklageligt.

Måske bliver dette min sidste kommentar til indlægget; måske ikke!

Om man synes kandu.dk egner sig til denne typer af debat eller ikke står den enkelte frit for. Jeg synes bare, at man burde kunne diskutere alle emner, som kommer op - også et stort og svært emne som religion. Der er vel ingen af os på kandu.dk der er "for fine" til at tage en god konstruktiv diskution om andet end EBD? Skulle der være en enkelt eller 2; så kan de trods alt lade være med at blande sig i f.eks. et spørgsmål som dette.

"Godt gået" FrankSP, at du i det hele taget turde stille spørgsmålet. Godt at flertallet forsøgte at holde den "pæne linie" i indlæggene. Måske kom der trods alt lidt ud af det. Om ikke andet så fik man et indblik; på godt og ondt; i de forskellige der har brugt tiden på at kommentere.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-01-03 21:25

Hej Smitty.

Jeg brugte faktisk en del tid, i et forsøg på at være seriøs i forhold til dit indlæg, og Franks spørgsmål. (Det håber jeg da også det bærer præg af). Du skulle også i aften have haft en duplik til dit andet indlæg, men da religionens ansigt dukkede op forklædt som summer, var jeg klar over at det ville gå op i hat og briller.

Den form for religiøs fundamentalisme/fanatisme er ulidelig, og han vil hurtigt præge debatten med sit floromvundne vrøvl om mirakler som beviser - henvisninger til skriftsteder - sløjfekørende billedtale, og åbenlyse løgne.

Det er synd for Franksp, som har stillet et reelt spørgsmål, og fortjener en redelig debat.

Så der bliver ikke mere ud af det fra min side.

Mvh.
Ram2

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 16-01-03 21:41

for dælen da, i er jo ved at starte en religionskrig herinde, chill lige lidt af.

Jeg er ateist, det indrømmer jeg blank, det hænger sammen med at ingen endnu har kunne bevise deres religion over for mig, for min skyld kunne "gud" , " allah" eller hvad de nu hedder alle sammen, lige så godt bo i en bakke med medister nede i brugsen, eller i et rådent æble.
Jeg har alt respekt for folk der "tror", for det holder dem igang, de har således noget de forholder sig til, hvilket de i deres liv har brug for. Hvad de så tror på er mig ligegyldigt, om det er gud, allah, eller julemanden eller den nordiske mytologi, det betyder noget for dem og det er det vigtigste.

Der hvor jeg er modstander af religionsundervisningen, er at vi altid himler op om hvor indsnævret alle andre er, men af en eller anden grund må der kun undervises i kristendom i folkeskolen, da jeg får mange år siden spurgte til islam, blev jeg smidt ud af timen, og fik en seddel med hjem, hvor man formanede min far, til at indgyde mig i kristendom, sikke noget p.. og min far flippede helt, og jeg var nær ikke blevet konfirmeret, hvilket jeg kun blev for gaverne og festen.
Hvorfor kan folkeskolen ikke undervise i alle religioner og trosretninger, så har børnene en mulighed for selv at vælge.

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 16-01-03 22:20

Tak for svaret ram2.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 16-01-03 22:25

Hej Franksp
Det kan da godt være, at jeg i andre tråde har været irriterende. Men i denne tråd mener jeg at have svaret sobert og vedkommende på Dit spørgsmål. Senere fik jeg et direkte spørgsmål fra ram2, som jeg svarede på, og har ellers holdt min mund. Jeg beklager hvis Du har opfattet det anderledes.
venlig hilsen
Rudolf

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 16-01-03 22:28

Til Rfou

Det er OK
Godnat, jeg skal tidligt op i morgen.

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 16-01-03 22:58

.... en lille afsluttende kommentar; specielt til Ram2.

JO! du var meget konstruktiv i din replik til mit første indlæg. Ingen diskution om den sag. Det var konstruktivt i forhold til spørgsmålet, som FrankSP stillede.

Mit indlæg nr. 2 var mere ment som en uddybning, da jeg; udfra dit svar; mente at du var oplagt til en seriøs debat.
Jeg tror ikke vi var blevet meget mere enige; men måske var det alligevel endt med at vi havde nærmet os hinanden.

Det er både synd og skam, at debatten pludselig "løb af sporet", så det hele gik op i "Hat og briller" og "klaphat".

Ellers tak for en; desværre alt for kort; god debateren.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-01-03 23:03

Smitty.Tak i lige måde.

Men - Tjae - Sån er det, når det blir' summer om vinteren. Jeg har set det før, og slipper desværre nok ikke for at se det igen.

Mvh
Ram2

Kommentar
Fra : summer

Dato : 16-01-03 23:51

På falderebet. At ram2 ser rødt, når jeg er på banen forstår jeg godt. Han har den måske lidt uheldige egenskab, at han farer i flindt, når nogen går direkte imod hvad han siger. Han både lyver og blander ting ind i dette spm. som er sagen uvedkommende.
[citat]
Lækkerier fra ram2 til mig: Gaaaaaaaaaab summer. Hvis du har en hjernerest, kan du så ikke bruge den når du går på nettet, og ellers holde dig til dine bibelbavlende kammersjukker. - Ja - Du er en af dem. Din sleske facon er ulidelig. Dit misbrug er åbenlyst.
Så luk du bare Franksp, med summer som sidebavler går det alligevel op i l.... Ram2 - ....men da religionens ansigt dukkede op forklædt som summer, var jeg klar over at det ville gå op i hat og briller. - Men - Tjae - Sån er det, når det blir' summer om vinteren. Jeg har set det før, og slipper desværre nok ikke for at se det igen.
[/code]
Sådan er ram2's personangreb hver gang, jeg som kristen markerer mig i Religion. Ydermere skal jeg lyves noget på som jeg aldrig har sagt i dette spm.
[citat]
ram2: Den form for religiøs fundamentalisme/fanatisme er ulidelig, og han vil hurtigt præge debatten med sit floromvundne vrøvl om mirakler som beviser - henvisninger til skriftsteder - sløjfekørende billedtale, og åbenlyse løgne
[/code]

Dette sidste citat fra ram2 fortæller mere om hans useriøsitet og blanden gamle spm. ind i dette, end nogen forklaring fra mig.

Smitty, jeg har også fortrudt, at jeg har yaget til genmæle over for ram2, som du er ked af.
[citat]
Summer: Selvom man ind i mellem bliver stødt; og endda meget hårdt på noget man holder af; så var det måske en god kristen attitude at vende den anden kind til. Det kunne du have gjort ved at ignorere angrebet og have svaret igen på en sober måde. Desværre valgte du den anden metode - at bevæge dig ned på samme usaglige niveau. Beklageligt
[/code]
Desværre lod jeg mig igen provokere over evne af ram2.

Godnat
summer

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 17-01-03 00:35

Godaften Summer;

Ikke at vi skal tærske langhalm på noget af det; men hvad der er skrevet er sket; og når det også er sendt - så er det for sent.

Når jeg efterfølgende læser, hvad jeg skrev kan det godt virke som om, at jeg ville være "dommer" over jeres indlæg.
Dette var på ingen måde meningen - og jeg beklager, hvis nogen har opfattet det på den måde - men det ærger mig, når et ellers seriøst spørgsmål pludselig går op i person fikseret galde. Det fortjener et sådant spørgsmål ikke.

Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg heller ikke at Du og Jeg vil være helt enige på alle punkter omkring vores opfattelse af religion; og den åbenhed jeg ønsker.
[Citat]
Franksp, jeg er fuldstændig enig med dig. Den eneste måde at bekæmpe frygten for islam, er at styrke vor kristne rødder.
[/Code]
Når jeg læser sådan en sætning, så dukker der billeder op i hovedet om tilstandene i Tyskland i 30erne og 40erne, Sovjet-blokken i hele dens periode; og såmænd også vores dage med Nord/Syd Irland - eller nogle arabisk lande.

Undskyld! Det var en meget grov sammenligning, men jeg tror vi skal fortælle bredt om religion - og ikke mindst om deres fællesrødder - og den vej igennem åbne folks øjne for en mere demokratisk religiøs linie.

Personlig ser jeg gerne en modernisering af vores Danske Folkekirke. F.eks. kan jeg ikke se noget galt i, hvis man kiggede lidt mod USA og primært kirkesamfund, hvor sorte frekventerer kirken. Når de med Gospel rytmer lovpriser Gud, så synes jeg, at der er langt mere glæde end i vores Gudstjenester. Det er vel ikke galt at påstå, at vores kirkegang på nogle punkter virker lidt mere "forstokket", "gammeldags" end den anden.

Jeg har ikke det fjereste mod at diskutere videre med dig om holdninger; men jeg synes vi skal slutte i denne tråd og tage det op et andet sted, hvis du har lyst til debatten.

Afslutningsvis vil jeg gerne pointere, at jeg både respekterer og accepterer at du er aktiv kristen.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 17-01-03 02:56

Citat summer:
Desværre lod jeg mig igen provokere over evne af ram2
----------------------------
Jamen de er jo heller ikke store.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-01-03 01:00

Melander

Det er der en simpel grund til. I Danmark er hovedreligionen kristendom, da Danmark er er kristent samfund.

Dette betyder at man i folkeskolen skal undervises i dette, som du jo er blevet. Og der er intet forkert, i det du forarges over.

Det der er problemet, er når andre religioner påberåber sig retten til det ene og det andet UDEN at respektere, at de faktisk er et mindretal og dermed er heldige at havde visse rettigheder, som et andet trossamfund.

Og der hvor debatten mange går hen, er f.eks. når muslimer, vil have at staten skal punge ud med x antal millioner, så de kan få en måske.

Men hvorfor skal staten det ? Alle mennesker af folkekirken, har selv betalt via deres kirkeskat og det burde muslimer også gøre. Selv samle ind og betale for en moske, det tror jeg ingen folk har noget imod.