/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Lakering af fingermaleri
Fra : Pigen2
Vist : 799 gange
50 point
Dato : 02-04-07 09:00

Jeg har i samarbejde med mine unger, et par lærreder og en tube fingermaling, lavet hånd- og fodaftryk af ungerne.
Nu skal de jo så op og hænge, men de er jo ikke særlig beskyttede og sikkert heller ikke superholdbare, så jeg ville gerne give dem en gang lak. Men hvad kan fingermaling egentlig tåle? Vil jo nødig opløse det hele...

Håber nogle ved det...

Ann

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 02-04-07 09:52

Fingermaling til børn - det lyder som om, det er vandbaseret. Mon ikke det virker som en slags akrylmaling.
Du kan købe en speciel vandbaseret akrylfernis - det er dyrt. Man kan også købe vandbaseret gulvlak hos farvehandleren.
Men hvis jeg var dig, ville jeg på et stykke papir male et kryds med fingermaling og så give det en gang hårspray. Hvis ikke det bliver opløst, kan du jo bare give kunstværket hårlak.
Det virker i hvert fald glimrende andre steder, for eksempel udskrifter fra blækprintere, der ellers har en tilbøjelighed til at løbe ud, hvis de bliver fugtige.
Men uanset hvad du vil bruge, er det altid en god idé at prøve på noget "ligegyldigt" først, så man ikke ødelægger det, der skal bevares.

Accepteret svar
Fra : tararam

Modtaget 50 point
Dato : 02-04-07 12:29

Hvis der er vandbaseret kan du overmale med næsten alle typer klarlak med måde.
Sprøjt et tyndt lag på og vent 20 min, så endnu et tyndt med samme ventetid, og så et lidt fyldigere til sidst. Det vil aldrig hæfte 100% forstået på den måde at det ikke holder til vind og vejr, men skal det bare hænge indenfor, er der ingen problemer.
1k acryl klarlak er at foretrække.

Godkendelse af svar
Fra : Pigen2

Dato : 02-04-07 12:32

Tak for svaret tararam.