/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Bruger en transformer el?
Fra : 3378469
Vist : 4472 gange
100 point
Dato : 29-03-07 12:49

Bruger en transformer el, hvis der er tændt på stikkontakten men den ikke er tilsluttet et apparat i den anden ende ? (f.eks. en mobiltelefon, halogenspot osv.). Jeg har jo lært at der skal være et lukket kredsløb. Hvis transformeren i sig selv er et lukket kredsløb, hvordan hænger det så sammen, og hvor meget strøm bruger den så i forhold til at den egentlige strømsluger var sat til?

Mvh Emil

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-03-07 13:06

Ja, det gør den...det kan du også mærke ved at den bliver varm hvis den sidder i kontakten, er tændt og uden den er koblet til noget.

den tager for mellem 75 og 100 kr. strøm om året, såfremt den står på den måde standby.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 60 point
Dato : 29-03-07 13:19

JA!!!!!
Tænk nu på at en transformer er to kredsløb. Den på 230 VAC(primær siden) er jo sluttet, selvom den anden side (sekundær siden) er afbrudt, feks hvis man tager mobiltlf. fra ladning.
Der er meget stor forskel på hvor meget den bruger i "tomgang". Dette er helt umuligt at sige noget generelt, og man må måle på hvert enkelt transformer/lader.
Jeg kan så oplyse om, at det er feks. ikke alle ladere der kan "lide" at køre i "tomgang". Det gælder især dem af typen switchmode. Det bliver helt galt for 50 Hz omformere, der skal køre på 60 Hz. (feks på rejser). Her er det tit set, at ladere til mobiltlf., sagtens kan oplade telefonen, men brænder af, fordi den sidder ubelastet (sekundær siden), men tilsluttet primær siden.

Håber du forstår lidt af forklaringen, ellers bare kom tilbage.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-03-07 13:25

Ja, dova.

Men det er stadigt væk, fuldstændigt umuligt, at fortælle om hvor meget de bruger. Hvad du nævner må betegnes som eksempler. (hvad betaler du feks. for 1 kWh??)

MVH

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-03-07 13:28

viskinge

Det er de ca-beløb, som forbrugerråd og energispareråd nævner, når de opfordrer folk til at lade være med at lade tingene sluge penge til standbystrøm.

mvh dova

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-03-07 14:00

Jeg har her et par målinger taget for en del år siden.
Jeg er gået ud fra en kWh pris på 1.60 kr.

Standbyforbrug   Watt   kr./år
Fjernsyn      0,7   9
Video      2,9   38
Radio      4,2   59
Forstærker    5,9    83
CD afspiller   3,7   52
Båndoptager   1,8   25
Skærm      2,1   29
HP 930C Printer   2,6   36
HP 2300C Scanner   8,8   123
Okipage 4W Printer   5,6   78
Mobil Tlf. Lader   1,9   27
Akku Lader      3,8   53
Tandbørste Lader   1,1   15
Mini Anlæg      1,4   20

Som i kan se, er mit gamle anlæg Radio, Forstærker, CD afspiller og Båndoptager fuldstændigt forkert skruet sammen. Tilslutningen var på båndoptageren og derfra så videre til de andre enheder, selvom det kun var radioen der skulle bruge strøm til at huske programme, tid, dato, alarm etc.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-03-07 14:03

Ups
Kom til at trykke på en forkert tast.

Jeg har her et par målinger taget for en del år siden.
Jeg er gået ud fra en kWh pris på 1.60 kr.

Standbyforbrug   Watt   kr./år

Fjernsyn      0,7   9
Video      2,9   38
Radio      4,2   59
Forstærker    5,9 83
CD afspiller   3,7   52
Båndoptager   1,8   25
Skærm      2,1   29
HP 930C Printer   2,6   36
HP 2300C Scanner   8,8   123
Okipage 4W Printer   5,6   78
Mobil Tlf. Lader   1,9   27
Akku Lader      3,8   53
Tandbørste Lader   1,1   15
Mini Anlæg      1,4   20

Som i kan se, er mit gamle anlæg Radio, Forstærker, CD afspiller og Båndoptager fuldstændigt forkert skruet sammen. Tilslutningen var på båndoptageren og derfra så videre til de andre enheder, selvom det kun var radioen der skulle bruge strøm til at huske programme, tid, dato, alarm etc.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-03-07 14:04

Det gjorde det ski' da ikke bedre.
Det stod så flot under hinanden, før jeg trykkede på "Send"
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-03-07 14:14

I Komandobunkeren på Als (Min PC-hule) slukker jeg alt ved kontakterne ved døren.
Det samme i stuen. Med mindre videoen er sat til optagelse.
Husk at tænke på, hvad de enkelte apparater bruger
og sørg for gode forbindelser til især de store strømslugere.
Gambrinus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-03-07 14:48

Ja, den bruger elektrisk effekt; dels til at ommagnetisere jernet 100 gange i sekundet, dels til at dække såkaldt hvirvelstrømstab, som skyldes at jernlamellerne virker som kortsluttede sekundærviklinger.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-03-07 15:00

Og hvor meget i forhold til apparatet i øvrigt afhænger uhyre meget af jernkvalitet, jerntykkelse og først og fremmest af STØRRELSEN. Sådan en mange-kiloVoltAmperesag, der står og brummer henne på transformatorstationen, der forsyner Sydsverige, når atomerne holder ferie -den taber kun kvarte procent af omsætningen, mens sådan en dum lille gravid stikprop sagtens kan ha et tab på 125 % af sit normerede output.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-03-07 09:22

Jeg syntes det er rimelig intressant, dette her. Jeg syntes altid at forbrugerråd og energispareråd, har været "dygtige" til at overdrive mht standby forbrug (måske udvælger de dårligste apparater) og siger så at resultatet er gennemsnitlig ???

Hvis man kigger på gambrinus resultater (som jeg tror man sagtens kan stole på ) får man jo følgende resultat:
Ud af de 14 nævnte apparater bruger 11 af dem under "genemsnittet", 2 af dem ligger på "genemsnittet", kun 1 bruger over "genemsnittet"
I følge " genemsnittet" skulle de 14 apparater bruge for Kr. 1050, 00 - 1400,00 om året, men de bruger altså " kun" for Kr. 647,00 om året. ( Det er også for meget, for "ingenting")

Jeg prøvede, som et check, at teste min mobillader (Sony/Ericsson) og kom til følgende resultat:
Forbrug i "tomgang" = 0,46 W
Den skal være tilsluttet 2173,91 timer, før den har brugt 1 kWh
Den vil bruge 4,029 kWh på et år.
Det vil koste Kr. 6,45 at lade den sidde i stikkontakten i et år.
Man skal altså gange med 12-16 stykker, for at nå "genemsnitlig forbrug"

Det skal lige siges, at jeg ikke lader den sidde i stikkontakten, og jeg går op i at spare på strømmen.
Det kunne da godt være at man skulle teste, nogle af de andre apparater man har stående, men jeg er næsten 100 % sikker på, at jeg aldrig vil nå op i nærheden af hvad, forbrugerråd og energispareråd påstår.

Dette var et lille "sidespring", undskyld 3378469.
Hvis vi nu tager min mobillader som eksempel, kan du få en ide om hvad den bruger i tomgang.
Ved normal ladning bruger den (på 230 VAC) siden 130 mA og i tomgang 2 mA.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : 3378469

Dato : 31-03-07 17:24

Tak for svaret viskinge.