/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ford Escort bliver varm
Fra : bite
Vist : 1461 gange
100 point
Dato : 21-03-07 21:26

Jeg har en Ford Escort 1,8 stationcar fra 1998 med aircondition.
Den har altid hold temperaturen meget fint, nålen i temperaturmåleren har altid præcis stoppet i starten af "N" i teksten "Normal". Men jeg har på det sidste lagt mærke til at den stiger en del når jeg f.eks holder i kø, hvilket den aldrig har gjort før.
Den stiger over til starten af "M" men når jeg så tænder for airconditionen går den tilbage til normalen og ligger lige i starten af "N".

Der er noget som siger mig, at det er termostaten som hænger lidt og trænger til at blive skiftet, eller er jeg helt galt på den ?

 
 
Kommentar
Fra : missjosephine


Dato : 21-03-07 21:43

noget lignende oplevede jeg i sommer på min ferie i italien og pludeselig var det alvor......batteriet var brændt sammen og stank som bare f..... og det osede fra motorrummet...føj for en øvver....
for at holde på det hele, skulle vi kører med lys og blæsere og det hele tændt, for at lave overforbrug, ellers gik det hele i stå og kunne ikke genstartes...ret frustrerende på en ferie.
tjek dit batteri, måske det bare er det der skal udskiftes...
de kan altså ikke li at holde i kø de der biler.....slet ikke om sommeren åp de tyske autostradaer....
mvh....miss.j.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 21-03-07 21:53

Da du oplever problemet ved køkørsel kan det også være ventilatoren der ikke kører når den bliver varm.

Missjosephine, du har vist haft en defekt spændingsregulator på generatoren ellers er der ikke grund til at overbelaste el systemet og fejlen handler næppe om kølesystemet selv om man kan have glæde af at starte vermeapparat og blæser da det nedsætter kølingen.

Kommentar
Fra : bite


Dato : 21-03-07 22:17

Tænkte det samme, men hvordan kan man tjekke om det er blæseren eller termostaten.
Men hvordan kan det så være at temperaturen faldt, da jeg tændte Airconditonen ? Troede at det gjorde at temostaten åbnende, eller starter den for blæseren ?
Har haft en del problemer med ir så jeg har renset kontakt fladerne på f.eks blinklyset

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 21-03-07 22:23

Aircon starter varmeapparatets blæser.

Ventilatoren tjekkes nemmest af dig ved at lade motoren gå i tomgang, gerne efter en længere tur og så skulle den store ventilator bag køleren starte af sig selv.

En thermostat der hænger laver samme symptomer med temp. stigning, men tjek ventilator der er beregnet på tomgang og langsom kørsel, før du skifter thermostaten, som dog er den mest almindelige fejl.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 21-03-07 22:25

Citat
Aircon starter varmeapparatets blæser.
..ikke helt rigtigt da aircon normalt ikke virker før blæseren er tændt. UPS!

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 21-03-07 22:30

Så lige det med ir. En ekstra grund til at tjekke dine forbindelser og om motoren over hovedet bliver varmere da en dårlig forbindelse på temperatur føleren kan ændre visningen hvis batterispændingen falder på grund af lavere omdrejninger (mindre ladning).
Hvis du ikke falder over fejlen bør du få hjælp af en fagmand der kan udmåle temperatur mv..

Man kan ofte se om thermostaten virker (nogenlunde) ved at holde hånden på øverste kølerslange mens motoren går - hvis varmen kommer jævnt kan thermostaten hænge, men går der lang tid og varmen kommer pludseligt virker thermostaten

Kommentar
Fra : bite


Dato : 21-03-07 22:33

Spændende, det vil jeg prøve også vende tilbage.
Men starter Airconditionen også blæseren nede ved køleren siden den hviver varmen ud af systemet ?
Motoren bliver jo faktisk koldt når jeg sætter aircon til at køle kabinen, lidt mystisk for mig

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 21-03-07 22:39

Aircon er opbygget forsskelligt, men forklaringen må være at vandet i varmeapp. nedkøles af aircon som ikke skal have indflydelse på motorens kølefunktioner bortset fra det sekundære med varmeapparatet.

Nu skal du være klar over at det kun er fingerpeg da den eneste effektive måde at kontrollere thermostaten er en kogetest (kræver afmontering) eller bare udskiftning.

Hvis du prøver det med med at holde på slangen skal du være klar over at når den bliver pludseligt varm, skal temperaturen falde igen efterhånden som det varme vand har været en tur omkring køleren.

Kommentar
Fra : bite


Dato : 21-03-07 22:42

Ok tak for det, prøver først at tjekke blæseren.

Kommentar
Fra : bite


Dato : 21-03-07 22:42

Har måske en lille mistanke om at det er ir på kontaktfladerne ved blæseren, men jeg skriver tilbage

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 21-03-07 22:49

Bare følg dine fornemmelser og så er rensning af forbindelser på en Escort ingen skade til

Kommentar
Fra : thulin


Dato : 22-03-07 08:14

Det er ialletilfælde ikke din termostatkontakt. Den er lavet modsat på en Escort, går den i stykekr kører blæseren hele tiden og bilen bliver aldrig rigtig varm.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 22-03-07 09:33

...men derfor kan ventilatoren godt have problemer med at køre på grund af dårlige elektriske forbindelser.

Kommentar
Fra : bite


Dato : 25-03-07 14:52

Ok nu bliver det spændende

Jeg har prøvet at køre den varm, og det er rigtig nok blæseren som ikke starter, MEN det er ikke IR, for når jeg starer Airconditionen starter blæseren også og der er ingen problemer og temperaturen falder til det normale. Jeg kan også se at termostaten er åbnet for vandet løber igennem,

Hmm nogen forslag ??

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 25-03-07 16:21

Mit kendskab til Ford rækker ikke til det der, sim umiddelbart får mig til at tænke på en elektronisk felj, der får tingene til at virke forkert, men som sagt kender jeg ikke Ford godt nok så se om der kommer et godt forslag her eller søg hjælp på værksted.

Kommentar
Fra : bite


Dato : 25-03-07 16:37

Er i sikker på at det ikke kan være Thermostatkontakten, er det altid at den virker omvendt eller kan der være undtagelser ?

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 25-03-07 16:51

Det elektriske system kan lave ting som er retuforudsigelige blandt andet på grund af at karosseriet er den ene leder (-) og så den fugt som kan forårsage ir og kan lede strømmen i forkert retning da strømmen altid vil søge korteste vej, altså - vil finde igenem korteste vej hvilket kan gå igennem andre strømforbrugere.

Kommentar
Fra : bite


Dato : 25-03-07 17:07

Men det jeg har næsten altid har oplevet med ir fejl, er at det ikke er konstant, f.eks når blinklyset blinker for hurtigt

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 25-03-07 17:14

Blinklyset kræver ikke mange amp. og det kan også have betydning, men noget tyder på at du ikke selv kan finde fejlen og når de tkommer til elektriske fejl kan det være svært at pejle sig ind på dem når man ikke selv har fat i det fordi fejlen kan have mange årsager.

Selve det at finde årsager til for varm motor er enklere fordi man kan bruge sin erfaring og teoretiske viden (hvis man har nogen) til at finde en sammenhæng mellem årsag og virkning.




Kommentar
Fra : bite


Dato : 25-03-07 17:15

Du har ret, men håber at det er så simpelt at det er thermostat kontakten

Kommentar
Fra : bite


Dato : 26-03-07 15:54

Skiftede thermokontakten, og så var det problem løst

Godkendelse af svar
Fra : bite


Dato : 26-03-07 15:54

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 26-03-07 16:00

Håbet er lysegrønt og denne gang lykkedes det. Tillykke med det.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177349
Tips : 31960
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407371
Brugere : 218867

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste