/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Ældre automat firmaer
Fra : spilleautomat
Vist : 1759 gange
20 point
Dato : 09-03-07 05:44

Er der nogle der har kendskab til firmaet Hans Ziirsen, som havde med
spilleautomater i Tivoli at gøre ? Også andre ældre automat firmaer har
interesse. På forhånd tak,

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 30 point
Dato : 09-03-07 06:24

Måske kan erhversarkivet i Århus hjælpe dig.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 09-03-07 09:36
Godkendelse af svar
Fra : spilleautomat

Dato : 11-03-07 06:42

Tak for svaret Teil. Men skal jeg henvende mig personlig der, eller
kan man finde hjælp online?

Kommentar
Fra : spilleautomat

Dato : 11-03-07 06:45

Tak for linket - men du kunne jo ikke vide at det faktisk er min hjemmeside. Men tak

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 11-03-07 08:06

næææ,det har du som ret i
men min far har arbejedet ved george carlsen i mange år,men stoppe da preben rasmussen overtog firmaet pga af preben kom der i mange år før sammen med sin far og så mente min far ikke at han kunne arbejede under en han havde kendt han havde kendt siden han var en snothvalp.

så han startede sit ejet firma op i århus som hed "bingo automater"hvor han bla havde rep at diverse automater fra tivoli.

derefter blev han ansat ved preben,s samarbejdspartner erland andersen i tivoli karolinelund i ålborg som bestyrer i to spillehaller,og var der i en årrække indtil spillehallen brændte ned ved et "uheld"det var ca dengang at pengene forsvandt fra automatbrancen og man lige pludeslig skulle til at dele med skattefar.
derefter slog han sig over på en en helt ander brance,som tankbestyrer ved metax.men det er en helt anden historie.

Kommentar
Fra : spilleautomat

Dato : 11-03-07 18:50

Hej igen.
Rigtig sjov at høre lidt mere om George Carlsen - og om din far, hvad hed han om man må være så fræk at spørge? George Carlsen har jeg heller ikke kunnet finde ret mange oplysninger om. Måske du har flere, hvad lavede han før ? Og hvordan kom han ind i den branche ? Erling Andersen må være Mogens Andersen´s far. Mogens Andersen har idag det der hedder "Momark Automater". Jeg ved fra Kent Thidemann Thomsen at han og Mogens arbejdede som fejedrenge for Mogens´es far i Tivoli Karolinelund. Wolmer Lind som dengang ejede en del af Karolinelund kom også med kapital til "Jensens musikautomater", som senere kom til at hedde Dansk Grammefon Automater, og som meget senere blev overtaget af Compu Game. Ind til videre tusinde tak for din store hjælp, det er bare så spændende at høre historie om gamle dag. En af de mennesker som jeg snakker meget med er den ældre Povl Andersen fra det gamle Andersen og Langfeldt og Povl Andersen. Han fortalte at han i sin tid købte rasterne af Preben Rasmussen. Preben Rasmussen slog sig jo ind på ejendomssalg. Preben endte jo sine dage på en tragisk måde.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 11-03-07 19:50

kent thomsen kender jeg særdeles godt,min kone og jeg har arbejdet for han i ca 10 år,da han var på sit højeste med masser af grillbarer og spillehaller i det nordjyske,i dag en han lidt mattet efter told og skat han fået kik på ham.han har mest slået sig over på værtshuse,som han har en hel del at i det nordjyske,også automater i lille stil.

mogens(momark)kender jeg også særdeles godt,han er gift med søsteren til jørn cristensen som også ejer en del grillbarer i det nordjyske samt jc automater,han startede sig karierre i tivoliland hvor han var ansat ved sin far wilhelm christensen som også havde en spillehal der,wilhelms kone birthe havde et lykkehjul samt et par farvespil,som deres barnebarn jette somtider passede hvis hun ikke var i spillehallen.

jeg tror ikke at erland andersen og momark har noget med hinanden at gøre,erland kom fra århus og havde sin bror ib andersen til at hjælpe sig,hvilket viste sig at være ret katastrofalt for han da broderen brugte pengene hurtigere end de kom ind i kassen.det gik helt galdt da frank bo lind indførte spillemærker hvor der stod tivoliland på,så var det slut med det sorte nok det der fik det hele til at gå op i røg og damp...mener at erland tog udandelese som revisor mens han var på tvungen ferie i de 4 år,,,ellers har jeg ikke hørt noget til ham,ej heller broderen ib(kun løse rygter om at han skulle have drukket sig fra alt i huset i gistrup)

det var det jeg sådan lige kom på,,,,,der kommer nok mere senere ,den skal lige rotere(vi er jo ik helt unge mere)

hvad skete der lige med preben ??? det har jeg ik hørt noget om.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-03-07 06:30

Erhvervsarkivet har ikke materiale online men en stor læsesal.
Der er man velkommen til at studere.

Kommentar
Fra : spilleautomat

Dato : 21-03-07 05:20

Hej Teil.
Tak for informationen, det vil jeg da prøve hvis jeg kommer på de
kanter.

Kommentar
Fra : spilleautomat

Dato : 21-03-07 05:34

Hej BjarkeBillen.
Har lige sendt dig et personlig mail med lidt info omkring Preben Rasmussen.
Det er skam super spændende alt det du kan huske, imponerende.
Kent er jo en "gammel" dreng inden for den branche med spilleautomater. Han kom
jo også en del ved de gamle firmaer i Esbjerg: M & S m.m.
Se evt: http://www.slotmachines.dk/universal.htm

Det er nok også alle ældre spilleautomat firmaer jeg som sådan er interesseret i at
høre om. For tit og ofte er der tråde imellem dem, eller folk som har arbejdet flere af
stederne.

Hvad jeg vil med det, ja nogle af oplysningerne gemmer jeg, andre ligger jeg på min
hjemmeside. Jeg håber på en dag når jeg får bedre tid, at kunne udgive noget om den branche.
Hvis dette ikke lykkes vil jeg overgive min samling til brancheforeningen, så de har alle de
fortegnelser jeg har samlet.
Jeg har også samlet en del matrialle, brochurer, ja skam også hele automater fra en svunden
tid. Jeg har en lille drøm om at kunne fremvise det som et mini museum en dag. Min gengivelse
af branchen, vil blive på en sober måde. (Men det andet er altid sjov at vide, for at forestille sig,
hvordan det har været at leve der.)
En´ af de mennesker jeg meget gerne vil vide mere om er Leo Jensen, Mogens Bahl, fra Esbjerg Automatfabrik, EA automater, Leomat.

Tusinde tak