/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
matematik..
Fra : mr-question
Vist : 1068 gange
50 point
Dato : 08-03-07 19:17

I et rør med en indvendig diameter lig med 10 cm skal indlægges 3 lige store rør, således at de netop rører hinanden indbyrdes samtidig med , at hver af de tre rør også rører indersiden af det store rør.

Du skal bestemme yderdiameteren på de tre rør??

Kan man regne sådan en opgave eller skal man tegne den for at kunne lave den??

Kommentar
Fra : wattamamma

Dato : 08-03-07 19:18

2.
regne.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 08-03-07 19:33

Hej mr-question,

cirkler og trekanter..

MVH MIchael

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-03-07 20:23

fupopgave det kan gøres med enhver rørdiameter, som er mindre end eller lig 10 cm .

de mindre rør kommer så kun til at røre det store i en linie, men mere kræves ikke.

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 50 point
Dato : 09-03-07 00:55

transor TAGER FEJL
michaelholm HAR RET

Tegn cirklens omskrevne ligesidede trekant
Del den i tre trekanter ud fra cirklens centrum
Tegn vinkelhalveringslinierne i hver af trekanterne
Så har du centrene for dine tre cirkler

Kommentar
Fra : mr-question

Dato : 09-03-07 10:19

hjkofoed fatter ikke det du siger,,, har prøvet og følge din vejledning men kan ikke få det til at passe...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-03-07 01:38

Så tager vi den fra bunden

Marker centrum midt på en a4-side

sæt din passer på 5 cm og tegn cirklen

brug passeren til at dele cirklen i 6 dele (ligesom når børn tegner blomster)

tegn linier fra centrum ud til cirklen (hver andenskal lidt længere ud)

med din tegnetrekant tegner du tangenten til cirklen i hver af de tre korte

så skulle du få en trekant med spidser i de lange, og hver af trekantens sider rører cirklen i de korte, det er den omskrevne trekant

tegn trekanten og de lange op, så stregerne bliver lidt tykkere.

svar hvor langt du kunne følge dette inden jeg fortsætter

Godkendelse af svar
Fra : mr-question

Dato : 10-03-07 01:48

Tak for svaret hjkofoed. Forstod det ikke lige først, men har den nu

Kommentar
Fra : mr-question

Dato : 10-03-07 01:49

Nåh havde ikke set du skrev igen,,,, men forstår godt det første du skrev, efter jeg har siddet med den i et stykke tid..

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-03-07 14:28

fint nok