/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Borrig i Synnejylland
Fra : præceptor
Vist : 1727 gange
50 point
Dato : 08-03-07 14:08

I forbindelse med Brede Sogn i Tønder Amt, nævnes der i 1800 årene en lokalitet ved navn Borrig, som tilsyneladende ikke findes længere.

Selvom jeg formentlig vil kunne finde lokaliteten i en gammel post og adressebog, vil jeg prøve om nogen her med kendskab til Synnejyske forhold kan afklare, om fortidens Borrig måske svarer til nutidens Borg i samme sogn.

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 08-03-07 15:13

Det er næppe den samme lokalitet!
Trap Danmark 4. udgave 1930 skriver følgende: Borg (1365 Burg) med skole (opf. 1909), 2 kbmdsforretn., Gæstgiveri.... 14 grd. og 28 huse.
Borrig findes ikke noteret i denne udgave af Trap.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 08-03-07 15:53

Da jeg ikke kunne finde Borrig på kortet, overvejede jeg om det kunne være Borris, men jeg kan heller ikke finde noget Borris i Tønder Amt, hvorfor jeg istedet overvejede om det kunne være Borg.

Ja, Trap vejer unægtelig tungt, men jeg må nok lige tjekke den gamle postadressebog først, da jeg flere gange tidligere har fundet stednavne i den, som ikke fandtes i Trap. Så, jeg holder lige spørgsmålet åbent lidt endnu og ihvertfald indtil jeg har fået tjekket postadressebogen.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 08-03-07 16:02

Tilføjelse: I FT 1921 for Brede Sogn i Tønder Amt, angives en Hermann Thøstesen at være født den 18/3-1876 i Borrig [eller Borris] i Brede sogn.

Og ved opslag i kirkebogen finder jeg da også:

Født Marts 18, Døbt April 15 1876
Eli Hermann Tøstesen ægte Søn af Indsidder Christian Tøstesen & Hustr. Anne Kjerstine f. BroerDatter Borrig, 33 Aar.
fad. Cathrine Clausen, Borrig
Christian Muurmann Brede
Peter Bleeg Muller, Borrig

Så, der skulle gerne findes et eller andet i Brede Sogn der, som ihvertfald på et tidspunkt har heddet Borrig eller Borris

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 50 point
Dato : 08-03-07 16:02

Jeg tror du rammer rigtigt med Borg:

Lbnr. 354
Dansk: Borg
Deutsch: Borrig
Boeck1953: Borg
Sydsl-1933: Borg
Rosendal1918: Borrig
Sogn: Brede
Kommune: Bredebro
Amt: Tønder
Sønderjyllands Amt / Nordslesvig
Tidl./Früher: Tønder Amt

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 08-03-07 16:11

Undskyld præceptor, denne skulle have været med:

http://www.rostra.dk/scripts/suche.php?detail=354

/ Steen

Godkendelse af svar
Fra : præceptor

Dato : 08-03-07 16:35

Tak for svaret Stouenberg. Uden dermed at ville forringe din indsats fandt jeg også det link, som rammer 100% i prik, og da jeg så ville fortælle om det, så jeg at du havde slået mig på opløbsstregen Godt gået, og tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-07 17:32

Supplerende kan jeg tilføje at Borg på sønderjysk udtales nærmest Borrie eller Borrig.

Jeg er ikke Sønderjyde, men bor i Sønderborre...
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-07 21:04

Uden for spørgsmålet præceptor; i sidste uge prøvede vi at hjælpe Jytte her:
Hun læste et besønderligt Års/Aars i en kirkebog mellem navnene på to nygifte...
"
...på hans Vielseattest År 1796 Børglum Hjørring opslag 212 står der Aars hvad det betyder ved jeg ikke... venlig hilsen JytteW.
... senere forklaret drejer det sig om: Børglum-Vejby-Furreby 1720-1804 opslag 212

Og så lukkede Jytte spørgsmålet, før nogen så min amatør forklaring: Her:
"
Det med Aars eller snarere Aaes eller mit bud Aaos
står det ikke melllem Ungkarl Niels Jensen og Jomfrue Maren Pedersdatter
altså hvor man forventer et "og"

Og går startstregen i det store bogstav fra teksten i midten ikke ind i det sidste s,
uden dette kunne det måske være et g ?

Så måske:
Ungkarl Niels Jensen Aaog
Jomfrue Maren Pedersdatter

Så mangler vi lige at forklare Niels Jensen Aa...
men mange steder på den å (vandløb) og ål (fisk) rige egn begynder med Aa.

Hvor er de skriftkloge, Svend
"

Jeg er specialist i noget helt andet, mere teknisk; jeg simulerer i stedet for at arbejde.
Mens du præceptor tilsyneladende læser håndskrift, også Gotisk, helt uden problemer...
(og du havde naturligvis ret med Ane, ikke Ane Marie, Olsdatter, her var jeg igen for nævenyttig)

Men, vil du ikke nok checke den gamle kirkebog Nordenfjords??

Iøvrigt ud fra dit Synnejylland tror jeg vi har en del tilfælles, spiller du golf?
Jeg er medlem af Alssund Golfklub og vil gerne udfordre dig, Svend

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 09-03-07 02:03

Citat
Iøvrigt ud fra dit Synnejylland tror jeg vi har en del tilfælles, spiller du golf?
Jeg er medlem af Alssund Golfklub og vil gerne udfordre dig, Svend

Tak for udforderingen, men tvunget af nøden på flere fronter må jeg takke nej:

Dels har jeg ikke noget direkte med Synnejylland at gøre, selvom nogle få af mine aner kommer der fra - jeg bor i hovedstaden, men har jo hørt det Synnejyske sprog, og syntes det er lidt hyggeligt at bruge sådanne dialektiske udtryk, selvom jeg ikke i egentlig forstand er berettiget til at bruge sådanne udtryk

Og Golf, eller sport i det hele taget, har jeg ingen erfaringer med. I skoletiden var jeg ham der stod tilbage som sidste mand, når alle andre var udtaget: Altså den fødte center bagstopper

Til gengæld tog jeg så revance i klasseværelset, hvor jeg sædvanligvis var nummer et. Og det ikke fordi jeg var bedre eller flittigere end de andre, men fordi jeg havde en pokkers god hukommelse og fordi min underbevidsthed var god til at servere grydeklare svar til mig, som jeg ikke engang selv var klar over at jeg kendte.

Citat
Jeg er specialist i noget helt andet, mere teknisk; jeg simulerer i stedet for at arbejde.

Mit handle er vildledende i forhold til min beskæftigelse. Jeg er fagligt uddannet indenfor det tekniske område, men beskæftiger mig hovedsageligt med data og computere idag. Ja, egentlig tog jeg mine første computercertificeringer indenfor programmering (COBOL og RPG) i 1968, men besluttede dengang, at det med computere var for uinteressant for mig, hvorfor vi skulle frem til firserne og fremkomsten af mikroprocessorerne, før jeg hoppede med på vognen.

Citat
Mens du præceptor tilsyneladende læser håndskrift, også Gotisk, helt uden problemer...

Nej, tingene er ikke altid hvad de kan se ud til at være. Jeg kan selvfølgelig læse håndskrift og herunder også Gotisk håndskrift fra forskellige perioder. Men, slet ikke helt uden problemer.

De skrifter vi her på det seneste er blevet præsenteret for, bevæger sig jo indenfor et relativ snævert og ritualiseret spekter. Vi ved således på forhånd, hvad det er der beskrives, og hvilke formuleringer der - indenfor et snævert variationsområde - sædvanligvis bruges. Samtidig har alle skrifterne været fra storbyen eller købstæder, i Domkirker osv., og har handlet om det bedre og besiddende borgerskab. Præsterne har været Magistre, Doctor Theol'er osv., altså folk med store uddannelser bag sig, og evnen til at kunne skrive klare og tydelige skrifter. Endelig har kirkebøgerne været forvaret på en bedre måde end der hvor fugt, vand og flammer har haft lettere spil. Og derfor har det været usædvanlig let at læse.

Det er altså ikke mig der er god til at læse det, for det er jeg nemlig ikke. Det har derimod været tydelige og letlæselige skrifter.

Citat
Så måske:
Ungkarl Niels Jensen Aaog
Jomfrue Maren Pedersdatter

Det er til gengæld et eksempel på noget gnidderværk, hvor en læsning fra microfichen nok vil kunne vise mere end tilfældet er med AO scanningerne, men jeg er ihvertfald enig med dig i, at der står
Ungkarl Niels Jensen Aa jeg er også enig i, at der skal stå og kan stå og, men det du har som et o ligner nu mere et e, og på den tid ville man vel også skrive Aae og så er spørgsmålet vel om ikke det sidste gnidder kan være et & - så meningen tyder vi ens.

Citat
(og du havde naturligvis ret med Ane, ikke Ane Marie, Olsdatter, her var jeg igen for nævenyttig)

Nej, det er jo forskellige måder at arbejde på, hvor jeg som udgangspunkt holder mig til de oplysninger der gives, men hvor det måske senere viser sig at paletten skal udvides for at kunne finde den rette.

Jeg mener også man skal være lidt forsigtig med at proppe for meget ned i halsen på en gang, på folk der måske ikke kan tygge og sluge så meget ad gangen, som man selv kan.

Og endelig skal vi også huske på, at selvom FamilySearch har rigtig mange navne i basen, så mangler de altså også rigtig mange navne, som jo slet ikke kommer med i overvejelserne, hvis man holder sig til FamilySearch.

Iøvrigt mener jeg heller ikke at enkeltopslag i kirkebogen som det nævnte er særlig pålideligt. Men, det var jo betingelserne vi arbejdede under

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-03-07 23:30

Min far var født i:

Borg [Borrig] (DK) Brede Sogn, Tønder, Højer og Lø Herred, Tønder Amt

Men Borrig er mest brugt i helt gammel tid, samt i den tyske tid (1864-1920)

Der er ganske mange stednavne som har gamle betegnelser, og i en del tilfælde også brugt i den tyske tid:

Eksempelvis var min mor født i:

Mjolden, Sogn [Medolden] (DK) Mjolden Sogn, Tønder, Højer Og Lø Herred, Tønder Amt

Men er der noget du er i tvivl om, så blot send mig en mail:

Ejvind@Varla.dk

Med venlig hilsen

Ejvind A. Christensen

Kommentar
Fra : mikakandu

Dato : 16-09-11 12:24

Vedrørende landsbyen Borg 6261 Bredebro,kan jeg oplyse at det er en meget gammel landsby
Den bliver første gang nævnt omkring år 1200 med Burger,Burg,og Burgermark senere Borg,
Borrig og igen Borg .Borg Mark findes stadig med skiltning.Den blev i gammel tid kaldt,Æ vas.
Omkring år 1900 var Borg større end Brede og Bredebro.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 16-09-11 23:32

Min senest reviderede stednavnefortegnelse - i EXCEL format - kan downloades på dette link

http://www.varla.dk/Danmark%20Sognefind.zip

se eksempelvis
Borg, Brede Sogn (DK) Brede, Lø, Tønder

Der har min fars slægt boet i ca 150 år

Med venlig hilsen
Ejvind A. Christensen

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 16-09-11 23:36

Jeg har faktisk en del registreret om Eli Hermann Tøstesen og hans forfædre og efterkommere, samt lidt om hustruens forfædre.
Har det interesse, så send en mail:
Ejvind@Varla.dk