/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Niels Jensen Års
Fra : jyttew
Vist : 1250 gange
100 point
Dato : 06-03-07 11:42

Hejsa
Jeg søger Niels Jensen Års, han blev gift med Maren Pedersda d 29-10 år 1796 i Børgelum Hjørring
Kirkebog 1720-1804 Opslag 212

Jeg har alle folketællinger på dem,men jeg ikke finde ham eller hende som barn ?
hvor kom de fra ?

Niels Jensen Åes Døde 26-12 år 1838 kirkebogen Vadum Kær Ålborg 1831-1841 opslag 336
er der nogen.der kan se ,om der står 72 eller 78 år gammel
tak JytteW.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-03-07 12:29

[B]Niels Jensen Åes Døde 26-12 år 1838 kirkebogen Vadum Kær Ålborg 1831-1841 opslag 336
er der nogen.der kan se ,om der står 72 eller 78 år gammel
der står 78 år
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-03-07 12:35

er det din
senta
Niels Jensen Tækkermand 73 Enkemand Huusfaders Fader, der af ham forsørges

Samtlige personer i husstanden

aalborg, Hornum, Budolfi Landsogn, Sophiendahl Bye, En Gaard, 70, FT-1834, C3695
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Nielsen Tækkermand 36 Gift Gaardmand
Inger Jensdatter 35 Gift Hans Kone
Niels Christen Larsen 19 Ugift Tjenestefolk
Maren Pedersdatter 23 Ugift Tjenestefolk
Anders Nielsen 16 Ugift Tjenestefolk
Niels Jensen Tækkermand 73 Enkemand Huusfaders Fader, der af ham forsørges

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-03-07 12:38

beklager det er ikke den rigtige Niels Jensen Tækkermand 73 Enkemand Huusfaders Fader, der af ham forsørges

senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-07 16:52

Er han 78 år i 1838 er han jo født ca 1760:
men er det Niels Jensen (dem er der jo mange af) Aars, Aaes eller...
hvad med bare Als?
"
JENSEN, Niels   Christening Date:   30 Mar 1760   Recorded in:   Als, Aalborg,
   Father:   Jens NIELSEN
   Mother:   Anne ANDERSDR
"
Svend der selv bor på Als, dog lidt sydligere...

Kommentar
Fra : jyttew

Dato : 06-03-07 18:14

hej Svendgiversen
ved Niels Jensen død 1838 Vadum kær Ålborg opslag 336 jeg kan ikke se om der skal stå 72-78år ?
det passet mig godt med 72 år men sådan skal det ikke værer

på hans Vielseattest År 1796 Børglum Hjørring opslag 212 står der Aars hvad det betyder ved jeg ikke.jeg håber du kan finde noget til mig.
venlig hilsen JytteW.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-07 19:04

Godt Jytte:
>>>Jeg har alle folketællinger på dem, men jeg kan ikke finde ham eller hende som barn...
>>senta:...beklager det er ikke den rigtige Niels Jensen..
>på hans Vielseattest År 1796 Børglum Hjørring opslag 212 står der Aars.

Aars er en temmelig stor by i Himmerland, og der findes flere (mange) Niels Jensen (fra) Aars.

Når du har alle folketællinger med Niels og Maren...
senta, der ellers finder alt, har ikke kunnet finde dem, og jeg heller ikke...

Så, hvis vi skal hjælpe dig videre, vil du så ikke nok fortælle:
hvor: Amt Herred Sogn, hvor du har fundet dem?
og hvornår: i 1787, 1801, 1834 ...

Når jeg nævnte Als, det er jo også et sogn tæt ved Ålborg/Aalborg,
og du skriver jo: Niels Jensen Åes Døde 26-12 år 1838...

Iøvrigt:

Pas på med Å contra Aa når du søger og spørger,
og hvis det drejer sig om håndskrevne kirkebøger,
så må du have hjælp af andre eksperter her i kandu...

Den aller skrappeste kom jeg desværre vist til at fornærme,
ham kunne du godt have brug for nu, hilsen Svend

Kommentar
Fra : jyttew

Dato : 06-03-07 19:23

hej svend
Folketælling Aalborg ,Kær,Vadum Østerhalne Bye,1801-1834- det er hvad jeg har

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-07 20:33

Er det ham her? er han jo ikke født ca 1860, men ca 1865...og Maren ca 1868,
"
aalborg, Kær, Vadum, Østerhalne Bye, ingen, Familie 25, FT-1801

Niels Jensen 36 Gift mand huusmand med jord
Maren Pedersdatter 33 Gift hans kone
Jens Nielsen 4 Ugift deres barn
Hans Nielsen 3 Ugift deres barn
Christen Nielsen 2 Ugift deres barn
"

33 år efter må han jo så være ca 69 år,
han her er jo endnu yngre og forkert kone:
"
aalborg, Kær, Vadum, Hallagger, et hus, 19, FT-1834,

Niels Jensen 66 Gift Husmand.
Karen Nielsdatter 66 Gift hans kone.
"

endnu yngre er:
"
aalborg, Kær, Vadum, Vadum, et hus, 34, FT-1834,

Niels Jensen 62 Gift Husmand.
Mariane Andersdatter 37 Gift hans kone.
Else Marie Nielsdatter 12 Ugift deres barn.
Anne Sicillie Nielsdatter 10 Ugift deres barn.
Anders Chrestian Nielsen 8 Ugift deres barn.
Jens Nielsen 5 Ugift deres barn.
"
er det ham, så med ny kone?

Og intet sted er nævnt noget med Aars, Åes eller Als.

Hvem er de to ægtefæller du har fundet i 1801 og i 1834,
hvor gamle var de, og hvilke evt. børn havde de, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-07 21:26

En mulig Maren?
"
PEDERSDATTER, Maren   Christening Date:   25 Mar 1766   Recorded in:   Brovst, Hjorring,
   Father:   Peder JACOBSEN
   Mother:   Karen JENSDR
"
Men Børglum er længere nordpå, og Vadum mere mod øst, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-07 23:20

Og Niels Jensens mystiske tilnavn:
Der var jo langt til Års på den tid og gift i Børglum...

hvad med nabobyen Tårs?, Børglum herred, Hjørring amt;
kan der være røget et T, Svend

Kommentar
Fra : kirstenkingo

Dato : 07-03-07 09:34

Hej Jytte

Jeg har været inde og kigge på de opslag du gav.

jeg vil lige høre om det er den her du mener Børglum-Vejby-Furreby 1720-1804 opslag 212 for den kan jeg ikke få til at passe med en giftemål? (det kan være mig der ikke kan læse) for mig ser det ud til at være et barn de får døbt.

Den anden Vadum Kær-Ålborg 1831-1841 opslagnr.336 nr.12 læser jeg følgene

død 26 dec 1838 - beg.1 januar 1839 - Niels Jensen - Gårdmand i ........holm - 78 år.

jeg kan ikke læse hvilken holm det skal være og det der aars eller års kan jeg ikke se nogle steder.

Vh. Kirsten

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-03-07 09:51

Børglum-Vejby-Furreby 1720-1804 opslag 212
vielsen står i venstre side
senta

Kommentar
Fra : jyttew

Dato : 07-03-07 10:04

hejsa Svendg
vi skal nok finde ud af, om han er død 72 -78 gammel, med lidt god vilje kan det godt være 72 år
jeg fandt en Års ved Ålborg kan det hjælpe.

og den rigtige Niels Jensen er den første, her har du nogle af børnene.

Jens Peter Nielsen født 20-4 år 1798 i Vrendsted Børglum Hjørring
Christen Nielsen født 13-8 år 1799 i Børglum Hjørring
Niels Jensen Født 15-07 år 1814 Vadum Kær Ålborg
de andre børn er fra det samme sted Vadum Ålborg
Hej Jyttew

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-03-07 10:35

fra DDA 1801 ålborg
senta
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

aalborg, Kær, Vadum, Østerhalne Bye, ingen, Familie 25, FT-1801, B2294
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Jensen 36 Gift mand huusmand med jord
Maren Pedersdatter 33 Gift hans kone
Jens Nielsen 4 Ugift deres barn
Hans Nielsen 3 Ugift deres barn
Christen Nielsen 2 Ugift deres barn

Kommentar
Fra : jyttew

Dato : 07-03-07 10:39

Hej Kirsten
det er mig der ikke har skrevet det rigtig,
det er rigtig at han døde i år 1838 Vadum Østerhalne Ålborg det var Østerhalne jeg have
glemt han står som no 2 ? det er meget svært at se navnet Niels og jeg kan ikke se om der står 72-78 år prøv at se på de 2 tal længer nede

hv jyttew

Kommentar
Fra : kirstenkingo

Dato : 07-03-07 12:20

Hej igen.

Fandt vielsen Senta( havde glem mine briller)

Men Jytte jeg kan ikke finde Vadum Østerhalne Ålborg på AO.

Vh. Kirsten

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-03-07 13:01

fra dda 1834 ? er det de samme eller ????
senta
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

aalborg, Slet, Farstrup, Kjølby, en Gaard, 9, FT-1834, B4964
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Jensen 60 Gift Gaardmand
Maren Pedersdatter 60 Gift hans Kone
Christen Christensen 22 Ugift deres Barn
Jens Nielsen 20 Ugift deres Barn
Dorthe Nielsdatter 17 Ugift

Kommentar
Fra : jyttew

Dato : 07-03-07 13:17

Hej kirsten du skal barer gå ind på Vadum Kær Ålborg der er Niel Jensen død 1839 år
kirkebogen 1831-1841 opslag 336 der står at han var huusmand i Østerhalne 72-78 årdet er no 12
vh Jyttew

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-07 16:33

>om han er død 72 -78 gammel, med lidt god vilje kan det godt være 72 år
72 år i 1938 så kan han godt være 36 år i 1801, og Maren er 3 år yngre...
(altså heller ikke de jævnaldrene fra Slet).

Jeg finder ingen Maren Pedersdatter i Vadum 1834,
døde hun først? selv om hun er yngre end Niels??

>jeg fandt en Års ved Ålborg kan det hjælpe.
Jeg kender godt Aars; nord for Aalestrup hvor min mors familie stammer fra,
men står der stadig Aars nogen steder?

Ikke ifølge Kirsten:
>>og det der aars eller års kan jeg ikke se nogle steder.
Hilsen igen Svend

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 07-03-07 16:47

Ser vi bort fra det tvivlsomme Aars, og er han født i 1765
er her mit bedste bud på ham, hans søskende og forældre, Svend
"
hjoerring, Børglum, Børglum, Børglum Sogn, Steenberggaard en eneste Gaard, 38, FT-1787,
Jens Nielsen 57 Gift Hosbonde Gaardbeboer
Margretha Jacobsdatter 54 Gift Madmoder
Niels Jensen 22 Ugift Deres Børn
Mette Jensdatter 18 Ugift Deres Børn
Maren Jensdatter 14 Ugift Deres Børn
"

Kommentar
Fra : kirstenkingo

Dato : 07-03-07 17:53

Hej.

Efter som jeg fandt vielsen med hjelp fra Senta kan jeg se at der står noget med års men hvilken sammen hæng det har med Niels Jensen ved jeg ikke for det nævnt ved hans død.

Den som jeg skrev i den første kommentar.

Vh. Kirsten

Kommentar
Fra : kirstenkingo

Dato : 07-03-07 17:58

Hej
lige en rettelse der skal står at års ikke nævnt ved hans død.

vh. Kirsten

Godkendelse af svar
Fra : jyttew

Dato : 07-03-07 18:47

Tak for svaret svendgiversen.
vh jyttew

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-07 19:08

Det med Aars eller snarere Aaes eller mit bud Aaos
står det ikke melllem Ungkarl Niels Jensen og Jomfrue Maren Pedersdatter
altså hvor man forventer et "og"

Og går startstregen i det store bogstav fra teksten i midten ikke ind i det sidste s,
uden dette kunne det måske være et g ?

Så måske:
Ungkarl Niels Jensen Aaog
Jomfrue Maren Pedersdatter

Så mangler vi lige at forklare Niels Jensen Aa...
men mange steder på den å (vandløb) og ål (fisk) rige egn begynder med Aa.

Hvor er de skriftkloge, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-07 19:11

Tak Jytte,

men du må da ikke lukke nu, Svend
PS: jeg har også en tolkning af 72 år i stedet for 78 år

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-07 19:22

Synd de andre ikke kan se dette og evt. modsige mig:

Jeg læste også straks, ligesom senta, Niels Jensen død 78 år gammel,

men kom så til at se et 8 tal i 81 ængere nede,
her er øverste o meget mindre end nederste O

og sammenligner vi med det tydelige 2 tal i 20 lige under,
her skal underste bue og op streg bare flyttes lidt til venstre
og vi har Niels Jensen død 72 år gammel...

Så nok Niels der er født 1765 med kone Maren født ca 1768, Svend

Kommentar
Fra : jyttew

Dato : 07-03-07 19:51

hej Svendg
jeg har gjort noget kedeligt, jeg ved ikke vor de 400 point er blevet af, dem skal du have
men hvordan gøre man det,? jeg har trykket på acceptere, men jeg har lige mange point
og mange tak for dit store stykke arbejde, du har lavet for mig.

mvh Jyttew

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-07 21:20

Jytte du har stillet et spørgsmål til 100 points,

så har du akcepteret mit svar,
(med en mulig 22 årig Niels Jensen i 1787, men der er andre...)

og jeg har så fået de 100 points,
(som du allerede havde disponeret med da du spurgte, på det tidspunkt blev du trukket 100 points).

Hvis andre nu vil se hvad der sker videre i spørgsmålet koster det dem 10 points.

Og som du ser har jeg points nok, ved ikke hvad jeg skal bruge dem til...

Jeg gør kun det her for sjov, som et pudslespil på nettet,
og for at hjælpe andre; points er underordnet, Svend

Kommentar
Fra : Wodschow

Dato : 06-01-11 22:17

Hey Jytte og Svendgiversen og I andre
Er I siden kommet videre med Niels Jensen og MP
Nu er jeg stødt ind i jeres dialog og er ved selvsyn overbevist om at der står Aaes.
Aaes, Tårs sogn, Børglum Herred, Hjørring Amt. NJ er en ane til mine børn. Har I fundet noget på MP?
Kan hun være død og begravet i Vrensted 10. juni 1798 hvorefter NJhar giftet sig igen og er flyttet væk fra egnen?

Nils Wodschow