/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Nybagt 'akvarist'
Fra : olarsen
Vist : 895 gange
200 point
Dato : 05-03-07 20:49

Min kone har købt et akvarie (250ltr). Nu vil vi gerne have nogle af seernes råd omkring freskvandsakvarier.
Flg. råd har vi allerede fået:
1) Brug ½g sakt pr. ltr. vand (Groft middelhavssalt) Tilsæt også denne mængde salt når man skifter de ca. 50ltr. vand 1x/md.
2) Sæt planterne i en lille klump ler iblandet en knust vitaminpille, med mineraler.
3) Læg et rustemt søm i bundsandet, det giver jern til planterne som bliver lidt mere grønne.

Så nu venter vi bare på endnu flere gode råd.

Vi har ikke bestemt os får hvilke fisk vi vil have i bassin'et, så her ønskes også noge gode råd til begyndere.
PS. Fruen har læst lidt bøger om akvarier, men lidt råd fra den 'virkelige' verden er vel ikke at kimse ad.

Accepteret svar
Fra : Cirkelinedk

Modtaget 210 point
Dato : 05-03-07 20:55

Hej og velkommen til den skønne verden der hedder akvarister *GG* Og stort tillykke med akvariet.

Jeg syntes i skulle prøve denne side www.akvariesiden.dk, det er gratis at melde sig ind ,og der er masse af debatter, for både nybegyndere og erfarende. Og alle er velkommen, og der er masser af søde mennesker der kan svare på alt hvad hjertet begærer, hvad angår akvarier og havedamme.

Og der er ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar som man plejer at sige. Jeg er osse selv medlem derinde

Mvh Cirkelinedk.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-03-07 21:17

Jeg vil på det mest bestemte, fraråde ler om planterne....det vil gøre vandet "mudderfarvet", men et tilstrækkeligt tykt bundlag som der kan dannes rødder i.

Heller ikke noget med rustne søm. da det kan afgive stoffer der er skadelige for fiskene.

Brug specielt akvariesalt i stedet for andet. Akvariesalt fås hos akvariebutikker.

Lidt flere råd:

Når akvariet er monteret med bundlag, planter, filter, lys og evt. varmelegeme, så lad det stå i 14 dage og køre, inden der puttes fisk i.
Evt. tilsæt noget akvariestart som hjælper til at klare vandet og oprette det rigtige vandmiljø.

Lad være at blande for mange fiskearter, og start hellere med få fisk end for mange.
Sæt jer godt ind i hvilke arter der er egnede til at gå sammen.....en god butik kan råde jer der...temperaturforskelle, foder, hvilke fisk der trives bedst med beplantning og hvilke der vil ødelægge planter og bedst trives i stensætninger...temperament o.s.v, nogen fisk er meget agressive, nogen er meget sarte over for sygdomme.
Alle nystartede akvarister oplever at der dør fisk, selvfølgelig afhængig af arter o.s.v.

Pas på ikke at overfodre, fiskene kan ikke tåle det, og affaldsstofferne og uspist foder kan lynhurtigt danne giftstoffer i vandet.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-03-07 23:17

Salt er overflødigt i et fersvandakvarium. Nogle fisk og planter er nok ligeglade med så lidt som 1g /l men det gør heller ingen gavn.
Man skal også være varsom med ler i bundlaget. Det bliver hurtigt til for meget plummer og fremmer algevækst.
Stil ikke akvariet for lyst, så kan det være svært at styre algevæksten.

Køb hellere fisk hos en privat avler end fra en smart forretning med friskimporterde fisk.
De bliver smittet undervejs og behandles med stærke svamp og bakteriedræbende kemikalier, som skader fiskenes organer.

Selv har jeg haft meget glæde af at bruge regnvand i akvariet. Det paser også til tropefisk, som naturligt lever i regnskovens bløde og let sure vand, praktisk taget fri for mineralsalte. Planter skal helst være fra samme miljø som fiskene.

Ellers er en vigtig regel, at jo mindre fiskemængde i forhold til vandmængde, jo nemmere er det at holde akvarium .

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 06-03-07 07:50

Glem det dyre special salt fra forhandleren, det indeholder helt alm. fint bord salt.

Jeg igennem de sidste 17 år haft Cichlider, når jeg skifter vand, ca 40% med 1-1½ mdr. mellemrum) tilsætter jeg en lille håndfuld af den billigste bordsalt til vandet.

Salten sørger for at holde parasitter og anden "utøj" i ave.

Hele hemmeligheden ved at have et flot akvarium uden for meegt arbejder er at investere i en "for stor" udvendig pumpe, men nogle gode filtre.

Når i har vand o planter i så lad endelig akvariet køre i nogle uegr inden i hælder fisk i. I kan også skaffe et beskidt filter fra en pumpe i et allerede eksisterende akvarie, så får vandet den rigtige flora, meget hurtigt.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-03-07 22:52

Det ser ud til at der er lidt blandede meninger omkring salt. Dem vi købte akvariet af kom også salt i vandet p.gr.a. parasitter, ud over saltet kommer der jo også jod i vandet.
Jod kan vel dybest set også købes på apoteket, hvis det er til gavn?
Hvor tykt et bundlag er tilstrækkeligt tykt?
Jeg afventer lige om der er flere gode råd, men ellers ser det ud til at det link som Cirkelinedk kom med, er noget brugbart.

vh ol

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 08-03-07 22:04

Tak for svaret Cirkeline dk.
Vi har kigget på siden og kan godt se at der er en masse nyttig information.
Også tak til jer andre som gad at give nogle meninger til kende.

mvh ol