/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Vektorer
Fra : mr-question
Vist : 2093 gange
50 point
Dato : 04-03-07 20:13

Hvis man har 2 vektorer allerede..
Hvordan kan man så finde den tredjes størelse og retning..

Har allerede: a = 4 og 3.... b = 6 og 1

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 04-03-07 20:18
Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 05-03-07 00:18

Jeg gætter ud fra dine oplysninger på at:

a = (4 , 3)
og
resultanten, r = (6 , 1)
det må give: b = r - a
altså: (6 , 1) - (4 , 3) = (2 , -2)

Kommentar
Fra : mr-question

Dato : 05-03-07 02:06

hjkofoed
nej har lvektorerne a og b
a = (4 og 3)
b = ( 6 og 1)

skal nu finde størrelse og retning på længden c så den kan holde ligevægt med summa af vektor a og vektor b..

svaret er
c = (-10 og -4)
længden på c = 10,77

så er mit spørgsmål hvordan kan det lade sig gøre??

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 50 point
Dato : 05-03-07 07:02

Når man har to vektorer kan man gøre hvad som helst ved dem - bl.a. putte dem skråt op.

Forstår ikke hvorfor du først nu fremkommer med "skal nu finde størrelse og retning på længden c så den kan holde ligevægt med summa af vektor a og vektor b.. " ? Du har ikke fattet meget af hvad vektorer er eller kan bruges til, vel?

OK - opgaveteksten siger at du først skal lægge dem sammen. Det gør du ved at lægge x-kompenten sammen 4+6 er 10 og så y: 3+1=4. Summen af vektor a og b er altså c = (10,4)
Så siger opgaveteksten at du skal finde den vektor der 'holder ligevægt'. Det er jo et begreb fra fysikken. Fra fysik ved du, at hvis de samlede kræfter der påvirker et legeme er nul, så bliver det liggende stille. Det kaldes ligevægt. Du skal have fat på en vektor der sammen med (10.4) giver (0,0). Det er (-10, -4).

Længden af denne vektor (Fysik: Størrelsen af den kraft vektoren repræsenterer) regnes ud med formlen for siderne i en retvinklet trekant. a^2 + b^2 = c^2.
Altså: Længden er kvadratroden af (-10)^2 + (-4)^2 = kvadratroden af (100+16) = 10,77

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-03-07 08:43

henrikkrebs - jeg er ærlig imponeret over dit svar!

Ikke fordi jeg har et klap forstand på sagerne (forstod ikke engang spørgsmålet...), men nu lysner det selv for mig.

Det burde udløse flere point, hvis man skal gå ud fra point-systemet. Det var "Dagens rose".

Godkendelse af svar
Fra : mr-question

Dato : 05-03-07 10:24

Tak for svaret henrikkrebs.