/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
SVAR PÅ VÆDDEMÅL... BEOSTÆREN
Fra : DCH
Vist : 1660 gange
325 point
Dato : 03-03-07 17:00

HEJ ALLE...

JEG HØRER NORMALT TIL UNDER HUNDE-KATEGORIEN, MEN SIDDER MED ET BLAD HVORI DER ER ET SPØRGSMÅL OM BEOSTÆRENS OPRINDELSESLAND. MIN KÆRESTE OG JEG HAR VÆDDET OG JEG VIL DERFOR HØRER OM NOGLE AF JER HERINDE KUNNE HJÆLPE. HAR SØGT PÅ NETTET, MEN HAR IKKE KUNNE FINDE NOGET OM HVOR DEN STAMMER FRA.

VORES 3 MULIGHEDER ER:
KINA
INDIEN
MEXICO

PÅ FORHÅND MANGE TAK FOR HJÆLPEN.

DCH

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-03-07 17:03

Kina ............................

Kommentar
Fra : disken

Dato : 03-03-07 17:13

Indien,

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-03-07 17:15

Når jeg søger på Nudansk Leksikon, så får jeg følgende

Citat
beostær [ —be‹o- ] subst. -en, -e, -ene
1. en sort stær som lever i området fra Taiwan til Indonesien, og som ofte holdes som burfugl. Kan efterligne lyde og mennesketale. Latinsk navn Gracula religiosa. ! af malajisk beo 'beostær'

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-03-07 17:20

Taiwan er også Kina ............... iflg. Kineserne selv.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-03-07 17:31

Så står der også at det er et latinsk navn

Citat
Latinsk navn Gracula religiosa. ! af malajisk beo 'beostær'

så går jeg lidt videre, hvad er malajisk

Citat
malajisk [ ma—lŒj’isk ] adj. - , -e
1. som har at gøre med el. stammer fra halvøen Malaja i Sydøstasien. · (subst.: et) et sprog inden for den malajiske sproggruppe som igen tilhører den austronesiske sprogfamilie. Officielt sprog i Malaysia og Singapore under navnet malaysisk (bahasa malaysia) og i Indonesien under navnet indonesisk (bahasa indonesia). Udbredt kommunikationssprog siden 1500-tallet i det område der i dag svarer til Indonesien og Malaysia. Skrives nu med latinsk alfabet.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-03-07 17:53

Ifølge denne tyske side kommer den fra Indonesien:

http://www.der-beo.de/mainsite/main.htm

Og navnet betyder noget i stil "sludre-mule"...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-03-07 18:32

Citat
Beostæren kommer oprindeligt fra indien og sydøst-asien.

http://www.oasenblomster.dk/pages/pageview.asp?TID=3 nede af siden

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-07 18:42

Hvornår har en fugl hørt om / respekteret grænser
Kald det vædemål uafgjort... bortset fra Mexico - med mindre fuglen er fløjet forkert

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-03-07 18:48

Jammen Clan det gør beostæren. Når den ikke forstår sproget vender den om.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 325 point
Dato : 03-03-07 19:17

Jeg har haft beostær, og sidder lige med bogen om samme.

Beostæren stammer oprindeligt fra Indien og har så senere bredt sig til Burma, Himalaya og andre nærliggende stater.

Den blev i Indien tidligere anset for at være en hellig fugl, hvor man troede, at afdøde forfædre "boede" i fuglene, det er også derfor dens latinske navn er Gracula religiosa

mvh dova

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-07 19:48
Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-03-07 19:51

Jep, de har en beostær nede i vores Oase(n)!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-07 19:55

Lidt statistik at kigge på... største eksportør = Vietnam
Her er faktisk en hel del omkring kræ'et

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-07 19:55

Nå ja... så skal man jo også liiiiige huske at vedhæfte linket (jeg er nok ved at få stær)
http://www.cites.org/eng/com/AC/22/E22-10-2-A3.pdf

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 04-03-07 09:43

Tak for alle de gode indlæg, jeg vil altså ikke kalde det uafgjort, men hæve armene og sige INDIA!!!! Kan I alle have en rigtig fantastisk søndag. Giver lige point til en Selv om jeg helst ville give til jer alle for jeres fantastiske kommentarer og store viden.

VH DCH

Godkendelse af svar
Fra : DCH

Dato : 04-03-07 09:45

en kender! Mange tak for svaret dova. Jeg sætter min lid til dig og selvfølgelig de andre men idet du selv har haft en af slagsen kender du den jo ud og ind. Mange tusind tak.

DCH