/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
værnepligt
Fra : ThomasEp
Vist : 2036 gange
100 point
Dato : 03-03-07 12:57

Hej.

Jeg var til session i november måned 2002 og jeg trak et "må selv vælge nummer" dengang havde jeg ikke noget at lave overhovedet, jeg besluttede mig for at tage imod deres tilbud på daværende tidspunkt.
Jeg kom på teknisk skole i januar 2003 og afsluttede det sommer 2003.
Så jeg fik en læreplads i august 2003 og fik udsat min værnepligt da jeg nu skulle i lære.
Nu er jeg ved at være færdig med min uddannelse, de vil ha at jeg skal ind d. 1 august.
Men der er jo sket mange ting siden dengang, F.eks køb af hus, små skader på mig selv som følge af mit hårde arbejde osv..

Kan man ikke be om at man skal gå sin session om igen da jeg efterhånden føler at jeg har nogle fejl i mangler. Mit syn er blevet gradvist nedsat, hvorfor ved jeg ikke!
Det er ikke den eneste grund.
jeg har ikke råd til at komme ind og springe eftersom at jeg købte mit hus sidste år.

Er der noget jeg kan gøre hvis det med at om sessioners ikke kan lade sig gøre??

Mvh Thomas Petersen

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 03-03-07 13:10

Hvis omsession ikke kan komme på tale, så snak med din læge

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-03-07 13:11

En ting, der er helt sikkert, du kan ikke blive fritaget for værnepligt, fordi du har købt hus.

Citat
Udsættelse og fritagelse
Hvis du er blevet godkendt til værnepligt, kan du få udsat aftjeningen af den første samlede tjeneste. Den kan blive udsat indtil udgangen af det år, man fylder 26 år. Der gives kun udsættelse, hvis man kan dokumentere, at det har særlig betydning for uddannelse el.lign.

Værnepligtsnævnet kan ud over denne første udsættelse give udsættelse i yderligere sammenlagt tre år (med et år ad gangen). Men kun hvis du - den værnepligtige - godtgør, at udsættelsen har væsentlig betydning for egen eller pårørendes velfærd.

Værnepligtsnævnet

men du kan jo rette henvendelse og forklare, at du på grund af dit helbred ikke mener at kunne klare værnepligten.

Så vil du sikkert igen blive undersøgt.

http://borger.dk/forside/politiet-ret-og-forsvaret/forsvar-og-beredskab/vaernepligt#værnepligten

Men der er vel et telefonnummer, som du kan ringe til. De vil sikkert kunne give dig et svar.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-03-07 13:38

Citat
Mit syn er blevet gradvist nedsat, hvorfor ved jeg ikke!

Pas nu på med dit syn. Hvis det er for dårligt, så bliver dit kørekort også taget fra dig

Citat
Det er ikke den eneste grund.
jeg har ikke råd til at komme ind og springe eftersom at jeg købte mit hus sidste år.

Det er en grund til at du ikke slipper. Du har jo vidst at du skulle ind og "springe"

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 03-03-07 15:37

jamen hvad kan lægen da gøre for mig, jeg kan forstå at lægen vil tage nogle forskellige test osv. Men tit og ofte når jeg er oppe ved lægen og siger at jeg har ondt i ryggen, så får jeg en folder hvor der er nogle ryg øvelser jeg kan øve, det har så heller ikke hjulpet noget.. Men skal jeg få min læge til at vudere mig fra top til tå?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 03-03-07 17:26

Citat
Men skal jeg få min læge til at vudere mig fra top til tå?

Ja, det er eneste chance for ikke at komme ind. Hvis du ikke får en lægeerklæring hvori står at du er uegnet, så bliver du nød til at gøre tjeneste, evt. blive kasseret at milli lægen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-03-07 17:43

Militærlægen vil helt sikkert også se på dig.

Da du var til session fejlede du jo ikke noget, men valgte selv at udsætte din militærtjeneste.

For mig at se, er dit største problem økonomien.

Og pas nu på med synet, du risikerer at miste dit kørekort.

Tag nu de måneder i militæret, du kan vel komme tilbage til dit arbejde.

Accepteret svar
Fra : MacMadsen

Modtaget 100 point
Dato : 03-03-07 20:34

Det er ikke nok at din egen læge kigger på dig.. en af Forsvarets læger skal også kigge på dig og kassere dig. Det er for at man får en helt uvildig undersøgelse, og sikre at du ikke har lavet en aftale med din læge.

Desuden vil du når møder første dag, blive undersøgt at igen, for at sikre der ikke er sket noget siden du var til session. Hvis du mener dit syn er blevet så dårligt, kan du satse på at du bliver kasseret der.

Hvad har du desuden meldt dig frivilligt til? Hvis det bare er frivillig værnepligt og ikke Livgarden eller Kongeskibet Dannebrog, så er værnepligten jo kun 4 mdr. nu skal du huske på. Så det er ikke så længe du skal være inde.

Men tag kontakt til Forsvarets Rekruttering, de kan hjælpe dig... de kan træffes på tlf. 4489 5000

Mvh
MacMadsen

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-03-07 14:01

Du skal ved første møde ved forsvaret, medbringe dine lægelige papir, som dokumenterer dine skavanker. Alle der møder samen med dig, vil blive undersøgt af den stedlige militærlæge, og der kan du så fremlægge dine lægeloge oplysninger. Militærlægen vil så overtage "sagen". Du kan eventuelt blive sendt videre til spiciallægeundersøgelse, eller du kan "risikere", at du umiddelbart, efter mødet, bliver sendt hjem igen. Den med "sociale forbier" og økonomiske lømmesmerter, er ikke noget de gør noget ved ved forsvaret.
Når man møder på session, skal man huske, at "bordet fanger". Det er svært, når der kommer til at gå år. På en enden side, så viste du jo godt, at værnepligten stod for døren, så nu er tiden kommet til at vise ansvarliged for din tidligere handling. Håbe du må få det bedst mulige ud af det. Det er trods alt lettere idag, end for bare 25 år siden, at komme uden om værnepligten.

Godkendelse af svar
Fra : ThomasEp

Dato : 04-03-07 21:06

Tak for svaret MacMadsen.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 05-03-07 08:20

Et dårligt syn og afbetaling på et hus er vel ikke det vigtigste? Det er vel mest et spørgmål om menneskesyn. Går man ind for anvendelse af vold og for de magthavendes ret, så synes jeg bestemt at nogle måneders kursus i at slå ihjel er velegnet til at fremme ens synspunkt. Har man derimod indset, at der historisk set aldrig har været nogen vindere af en voldelig konflikt (kun store tabere og større tabere), så må du bare meddele, at du desværre ikke længere kan deltage, og så tage ansvaret for dine tidligere fejltrin.