/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Mac Os X Tiger
Fra : tabitalolholm
Vist : 1185 gange
20 point
Dato : 01-03-07 15:26

Hej alle

Jeg har lige invisteret i mac os X Tiger til min computer. Jeg sidder ved en Powermac G5.

Men da jeg skulle installere systemet meldte den at programmet ikke kunne installeres på computeren. Jeg er nu kommet frem til at det skyldes at jeg ikke har noget indbygget firewire.

Hvordan løser jeg dette, så jeg kan få installeret mit nye software..?

Kommentar
Fra : annabassand

Dato : 01-03-07 20:34

Hej

Er du 100% sikker på at du ikke har en firewire indgang? Det lyder underligt at en G5 ikke har det? Problemet kan måske skyldes noget andet?

Du kan måske finde lige præsis den model du har her og verificere at du lever op til systemkravene?
http://www.apple.com/macosx/upgrade/requirements.html

Mvh
Anna

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 02-03-07 05:31

Alle PowerMac G5 modellerne har da Firewire indbygget, så det lyder lidt mystisk.
Hvad er det for en model du har?
Hvis du er sikker på at det er en PowerMac G5, så kan det nogen gange være nødvendigt at koldstarte masiknen, for helt at genvinde kontrollen med Firewire porten, hvis porten har "hængt" sig. Et "soft" reboot er ikke altid tilstrækkeligt. Hvis du har udstyr, som f.eks. harddiske, videokamera eller lignende, tilsluttet Firewire porten, så er det nok også værd at prøve at koble det hele fra først. Læg din OS X installations disk i drevet og luk maskinen ned, vent 15 sekunder, tænd igen og hold på "C"-tasten imens maskinen starter. Virker din Firewire port stadig ikke?

Kommentar
Fra : tabitalolholm

Dato : 02-03-07 07:17

Tak for indlæggene - og ja det er en G5.

Jo jeg har måske firewire så (synes også at det virkede mærkeligt hvis ikke), men alle de andre krav der stilles er jeg nemlig sikker på at min maaskine lever op til.
Under "om denne mac" og så "Enheder" under Firewire, skriver den bare at der ikke er nogen enheder fundet...?

Efter fyraften i aften prøver jeg lige "UlrikB" løsning for jo, jeg har både printer, scanner og to eksterne HD slået til maskinen. - Så håber jeg at dette hjælper ved at genstarte maskinen.

Forløbelig tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : tabitalolholm

Dato : 02-03-07 17:50

Nej desværre... At koble alt fra og starte computeren på ny efter et stykke tid hjælper desværre heller ikke. Idet den starter op skriver maskinen godt nok at den indlæser Firewire udvidelser, men stadig under "Om denne macr" i æblemenuen skriver den stadig at der ikke er fundet nogen firewire enheder.

Andre gode forslag..?

Kommentar
Fra : tabitalolholm

Dato : 02-03-07 18:48

Kan det være fordi at hukommelsen kun er på 1,25 MB..?? og hvis ja, hvor og hvordan får jeg så lagt mere i maskinen..?

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 20 point
Dato : 03-03-07 04:28

Du har stadig ikke formået at besvarre det grundlæggende spørgsmål : Nøjagtigt hvilken model G5 er det du har? Er det en PowerMac eller en iMac? begge modeller findes jo med G5 cpu i flere udgaver.

På min PowerMac G5 (Dual 2 GHz) kan jeg med Apples OS X 10.4.8 Systemprofil under hardware se maskinens Firewire porte, også selv om intet er tilsluttet portene. F.eks. sådan her:
FireWire-bus:
Maks. hastighed:   Op til 800 MB/sek.

Hvis f.eks. en ekstern harddisk er tilsluttet ser Systemprofil Firewire porten sådan her:
FireWire-bus:

Maks. hastighed:   Op til 800 MB/sek.

TI STORAGELYNX!!:

Producent:   TX INST.
Model:   0x0
GUID:   0x800280000004EF3
Maks. hastighed:   Op til 400 MB/sek.
Forbindelseshastighed:   Op til 400 MB/sek.
Underenheder:
TI STORAGELYNX!! Unit:
Software-version på enhed:   0x10483
Enheds-id:   0x609E
Firmware-version:   0x2800
Produktrevisionsniveau:   REV1
Underenheder:
TI STORAGELYNX!! SBP-LUN:
Kapacitet:   55.89 GB
Udskiftelige medier:   Ja
BSD-navn:   disk1
Drivere til OS9:   Ja
S.M.A.R.T.-status:   Ikke understøttet
Enheder:
Pocket HD:
Kapacitet:   55.89 GB
Tilgængelig:   103.96 MB
Ikke skrivebeskyttet:   Ja
Arkivsystem:   Journaled HFS+
BSD-navn:   disk1s9
Aktiveringspunkt:   /Volumes/Pocket HD

Sker dette ikke kan det skyldes en en fejl på din hardware eller dit styresystem. Det er derfor vigtigt at du booter fra Mac OS X installations disken når du fejlsøger så du kan udelukke en systemfejl.

Men i øvrigt lyder det også lidt underligt med kun "1,25 MB" ram. På en PowerMac G5 skal ram altid installeres i sæt af identiske ram-klods par. Så vidt jeg ved findes ram-klodser til disse maskiner ikke på mindre end 256MB så der må jo nøvendigvis være mindst 512MB installeret. Så hvis systemet kun kan se 1,25MB er der jo tydeligvis noget galt. Tjek evt. med Systemprofil om systemet kan se alle de ram-klodser du har monteret. Og at deres status er "OK" Hos mig ser det sådan her ud (med 2 GB monteret i to sæt af 2 X 512MB):
DIMM0/J11:

Str.:   512 MB
Type:   DDR SDRAM
Hastighed:   PC3200U-30330
Status:   OK

DIMM1/J12:

Str.:   512 MB
Type:   DDR SDRAM
Hastighed:   PC3200U-30330
Status:   OK

DIMM2/J13:

Str.:   512 MB
Type:   DDR SDRAM
Hastighed:   PC3200U-30330
Status:   OK

DIMM3/J14:

Str.:   512 MB
Type:   DDR SDRAM
Hastighed:   PC3200U-30330
Status:   OK

DIMM4/J41:

Str.:   Tom
Type:   Tom
Hastighed:   Tom
Status:   Tom

DIMM5/J42:

Str.:   Tom
Type:   Tom
Hastighed:   Tom
Status:   Tom

DIMM6/J43:

Str.:   Tom
Type:   Tom
Hastighed:   Tom
Status:   Tom

DIMM7/J44:

Str.:   Tom
Type:   Tom
Hastighed:   Tom
Status:   Tom
Som du kan se er der otte pladser ialt. Du skal have mindst to pladser i brug.

Kommentar
Fra : tabitalolholm

Dato : 03-03-07 09:12

Undre mig stadig over hvad det er der går ind og driller så jeg ikke kan installere det.

Læste følgende på apple.dk: "Sørg for, at din hardware kan afvikle Mac OS X version 10.4 Tiger.

Mac OS X version 10.4 kræver en Macintosh med:

* PowerPC G3-, G4- eller G5-processor
* Indbygget FireWire
* Mindst 256 MB fysisk RAM
* En indbygget skærm eller en skærm sluttet til et Apple-leveret skærmkort, der understøttes af computeren
* Mindst 3,0 GB disponibel plads på harddisken; 4 GB diskplads, hvis du installerer XCode 2-udviklerværktøjer
* DVD-drev til installation (bestil Mac OS X Tiger v10.4 på cd mod betaling af et fragt- og administrationsgebyr på 139 kr.)"

Det der står mht. skærm - Kan det at jeg ikke har en apple skærm men en Philips 190 V, som sikkert ikke understøtter mac om det er dette der gør jeg ikke kan installere programmet..?

Godkendelse af svar
Fra : tabitalolholm

Dato : 03-03-07 15:42

Tak for svaret UlrikB.

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 05-03-07 00:40

Kravet om "... en skærm sluttet til et Apple-leveret skærmkort,..." betyder ikke at skærmen selv skal være fra Apple, det er kun skærmkortet inden i computeren der stilles krav til, ikke selve skærmen. Som skærm kan du i princippet bruge din mormors gamle sort-hvid TV hvis ellers du kan finde ud af at tilslutte det. Mac OS X er ligeglad, så længe skærmen blot er tilsluttet "et Apple-leveret skærmkort". Dog må der siges at være visse klare fordele ved at benytte en af Apples egne skærme. Dels er de fremstillet i en, for skærme til hjemme-brug, usædvanlig høj kvalitet, dels er Apples skærm design noget af det flotteste der fås i øjeblikket men måske aller vigtigst så er de 100% kompatible med Apples software, også når det kommer til prof. farvekalibrering og den slags. Til gengæld kan de ikke siges at være lige just billige.