/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Logo før navn på side?
Fra : erling_l
Vist : 988 gange
100 point
Dato : 28-02-07 18:45

Hvordan sætter man et logo ind før navnet på ens hjemmeside - f.eks. som spørgsmålstegnet før www.kandu.dk ???

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 110 point
Dato : 28-02-07 18:54
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-02-07 19:38

http://www.chami.com/html-kit/services/favicon/ synes den her er meget nem og let tilgængelig

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-07 03:51

Positionering er en opgave for CSS

Husk at indhold på hjemmesider beskrives med (X-)HTML.

Layout med CSS.

Dynamik med Javascript.

Indlejret (autonom) funktionalitet med Flash eller JAVA.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvorledes du placerer objekter med CSS kan du bl.a læse af dette:

http://www.w3schools.com/css/css_positioning.asp

http://www.w3.org/Style/CSS/

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har du et konkret spørgsmål? Kodeeksempel? ..så skal jeg gerne være behjælpelig med; hvordan og hvorledes

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-07 04:07

Nåeh... jeg var vist ikke rigtig vågen

Det handler jo om adresselinjen i din browser

Således:
Kode
<link rel="shortcut icon" href="favicon.ico" />

Ikoner er GIF87 filer blot med suffix *.ico i stedet for *.gif. Disse kan nemt kreeres online med dette link:

http://www.rw-designer.com/online_icon_maker.php

..og så kan miritdk få dette ovenstående link i bytte for dét, som jeg 'stjal' fra hende for nogle dage siden (..og som er gengivet i hendes kommentar tidligere i denne tråd)

Hvad si´r du miritdk? ..er mit link ik' bare endnu FEDERE?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 01-03-07 08:01

stop stop stop.....

rigtigt gode - og rigtigt lette - links.... bortset fra, at jeg simpelthen ikke kan få skidtet til at vise sig.

jeg har prøvet at bruge alle links. Og alle fungerer fint (mirits givet godtnok en 32x32 icon - det er vel for stort).

Men.... jeg har et icon liggende - 16x16 - som er uploaded på min hjemmeside. Og "icon linien" er tilføjet i indexfilen.

Begge dele er ok (skriver jeg stien og filnavn til icon'en vises det i explorer - bare ikke i adresselinien) og viser jeg kilde, er linien med.

Jeg har bookmarket siden (jeg går ud fra, at det er favorit på dansk, og lukket og startet explorer igen. Men ingenting.... hvad dælen gør jeg galt?

Siden: http://www.laursens.dk/
Icon: http://www.laursens.dk/favicon.ico

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-07 09:04

Halooooo...... erling_l

Det virker helt fint ...hos mig

Det må være din browser som gylper. Hvilken bruger du?

Den 'gamle' IE 6 havde jo problemer i den henretning ...remember?

Dengang var der kun dette at gøre ...inden de forsvant for bestandigt:

http://www.kandu.dk/Tip6342.aspx

Med IE7 er det bleven anderledes. Nu kan man slette alt i browseren og alligevel få favicon vist.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-03-07 12:09

molo - kender det

erling - hvis du bruger mit link skulle der ikke være problemer - du kan også vælge at downloade det i en zipfil og der finder du både 32 og 16

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 01-03-07 18:37

Jeg har konstateret, at det virkede på arbejde i dag, men ikke på min egen. Jeg kører explorer 7.

Nogen tips?

Kommentar
Fra : Fåreklipperen

Dato : 02-03-07 09:56

Hej Erling

Jeg kører også IE7, og havde de samme problemer med at mit favicon, heller ikke kunne vises på min egen pc, men godt på alle andre, min løsning var at jeg slettede midlertidige internetfiler og cookies, så virkede det og det gør det stadig, håber det kan hjælpe dig

Mikkel

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-07 10:01

Jeg har tøffet lidt rundt og fundet ud af, at det er et velkendt problem, men at der ikke findes nogen umiddelbar skudsikker løsning.

Imidlertid anbefales det at bruge denne XHTML kode i stedet for den 'vi' alle tidligere har brugt. Nemlig:
Kode
<link rel="icon" type="image/x-icon" href="favicon.ico" />
<link rel="shortcut icon" type="image/x-icon" href="favicon.ico" />

Derudover fandt jeg disse caveats som beskriver:
Citat
When found, the icon is downloaded, but it goes into the cache. If the visitor has disabled cacheing, it won't appear at all. But even if cacheing is enabled, eventually the file will be discarded, unless the user bookmarks the page again.

Another point: we're talking about Windows icon files here. So quite likely this technique will work only for Internet Explorer running on the Windows platform, although Microsoft's page doesn't specify this.

It seems that in some cases (probably dependent on server configuration) the icon isn't downloaded when "http://domain/" is bookmarked but it is, when "http://www.domain/" is bookmarked - so test what happens with your site!

I've said the file needs to be a standard Windows icon. But what if you don't have an icon editor? You can create a standard 16x16 bitmap (.bmp) with Paint for instance, and rename it with an .ico extension. Although a Windows icon file technically is not the same as a Windows bitmap file, they are similar enough that Internet Explorer will accept this. Of course, you cannot "stack" different variants of the icon in the same file this way. (Note that I've not tested this trick myself but I've heard it works. If you find it doesn't work, please let me know!)

Nogen steder fandt jeg et foreslag om at benytte en absolut sti i stedet for den relative. Altså:
Kode
<link rel="icon" type="image/x-icon" href="http://www.laursens.dk/favicon.ico" />
<link rel="shortcut icon" type="image/x-icon" href="http://www.laursens.dk/favicon.ico" />

I sedet for: <link rel="shortcut icon" href="favicon.ico">

Til slut beskriver andre hvorledes at man skal føje siden til foretrukne/Favoritter i browseren. Opdaterer siden ..og nu skulle favicon kunne vises.

Denne sidste metode VIRKER

Da jeg skulle kigge på din side netop nu ....var favicon VÆK !!!

Jeg føjede til Favoritter og HEUREKA favicon var det straks igen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 02-03-07 16:02

Prøver med glæde - men først i morgen (bryllupsdag) - fortsættelse følger... forhåbentlig afslutning

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-07 10:53

Jeg fandt også dette, som selv jeg blev meget klogere af at læse:

http://www.webtip.dk/html/favicon/html_favicon.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-03-07 18:03

Måske er jeg dum - har sat linierne ind - får stadigvæk intet. Vis kilde på www.laursens.dk

Hvad dælen gør jeg galt?

Kommentar
Fra : Fåreklipperen

Dato : 03-03-07 19:01

du er ikke dum

for jeg kan godt se "din tunge"... kører IE7

Fåreklipperen

Kommentar
Fra : Fåreklipperen

Dato : 03-03-07 19:05

har du prøvet og slette dine internet indstillinger?

hvis din side er "gemt" så det er en "gammel" version du får vist vil dit favicon jo ikke være der...

Fåreklipperen

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-03-07 19:38

Hm... ja - det har jeg faktisk.... Men må jo prøve igen

Godkendelse af svar
Fra : erling_l

Dato : 03-03-07 19:52

Tak for svaret taliskoko.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-07 22:35

Næeh... hør nu:

Dette var jeg IKKE klar over:
Citat
Når brugeren føjer din side til foretrukne skal der bruges et ikon i størrelsen 16 x 16 pixel. Hvis der føjes en genvej til din side på skrivebordet, skal der bruges et ikon i størrelsen 32 x 32 pixel.

Èt ikon indeholder begge disse størrelser.

..ej heller dette:
Citat
Derefter skal de to ikoner samles i én fil.

Simpelthen helt 'nyt' for mig ....og sikkert også for jer tossenolliker

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : spøjsen

Dato : 14-08-07 02:28

Jeg måtte også tømme catchen på IE 7 før den viste mit icon