/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Navn på fugl?
Fra : acilia
Vist : 802 gange
50 point
Dato : 26-02-07 14:16

Jeg har lige set en fugl ude ved mit fuglefodder og da jeg er en stor fugleamatør tænkte jeg at een herinde var ekspert..
Den var meget flot - sort og hvid ca. samme størrelse som en solsort. Og så havde den en rød halefjer - men også en sort forekom det mig.

Hvad er det for en fugl?

kh
Acilia

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 60 point
Dato : 26-02-07 14:37

Jeg tror du har set en flagspætte

Vaxen - der lige finder et billede af den...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-02-07 14:38

http://www.fugle-net.dk/spaettefugle/storflagset.htm

En flot fugl, der nogengange viser sig ved foderbrættet....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-07 14:46

http://www.jellesen.dk/fugle/153-1.htm enig vaxen - der er ret mange af dem pt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-02-07 15:10

Jaha... Sådan en får jeg osse besøg af.
Den kan godt lide fedt med korn.
Jeg tager nogle gange en stor grankogle og gnider fedt og korn ind mellem skællene. Så binder jeg den fast på en gren. Det er mums for min ven flagspætten.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 26-02-07 15:17

Ih hvor er I kloge.. Jamen det ER jo en flagspætte - hvor er den sød.

Jeg er helt ny i det her fuglefodring for jeg har næsten lige købt mit hus men det ligger i et stort naturområde så mon ikke jeg skulle købe mig en fuglebog og så holde lidt øje.
Det er godtnok hyggeligt.

Jeg har en lille sort, glubsk mis der sidder i vinduet og kommer med kampråb og en hale der vifter løs når hun kigger på alle fuglene.

Det er meget underholdende at bo på landet.

Kommentar
Fra : Miglos

Dato : 26-02-07 15:17

Jeg tror godt det kunne være en høne...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-02-07 15:36

Acilia, lad mig anbefale dig at købe dit fuglefoder hos en foderstofsforhandler eller finde en dyrehandler med egen blanding.
Det, man kan købe i supermarkederne har så meget korn i, at ikke tiltrækker så mange forskellige arter.

Angående bøger om fugle - lad mig anbefale dig to - Politikens bog om fugle. Et godt opslagsværk med gode tegninger. Desuden følger der en cd med, som indeholder fuglenes sang.
Og så vil jeg anbefale dig Politikens fuglebestemmelsesbog. Den udpensler forskellene på de fugle, der kunne forveksles med hinanden - og den er fyldt med flotte billeder af alle de smukke skabninger.

Du kan så ganske gratis få masser af information om fugle på nettet - men det er dog nemmest at sidde med en bog på skødet, når det er en man har set og ikke kender navnet på.

Vaxen

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 26-02-07 15:40

Vaxen - super - tak for det.
Når nu jeg så er igang med spørgsmålene - da jeg elsker at lave mad helt fra bunden kunne jeg så ikke lave mit eget fuglefodder? har du nogle gode opskrifter på det? Eller er det bedst det man køber hos en foderstofforhandler?
kh
Acilia

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-07 16:02

http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2003/20051123164144.htm billigt men ikke lige sagen

http://www.vejpark2.kk.dk/groen/naturvejledning/ture/ture_2004/vejledning2004_fuglefoder.htm rimelig godt

Citat
Småfuglenes livretter
Havens beplantning har stor betydning for fuglene.

Bogfinken elsker Cotoneaster, hyld, snebær, kvalkved og taks.
Vindrossel spiser bær af hyld, havtorn, kristtjørn, mahonie, røn, kvalkved og taks.
Musvit holder af havtorn, røn og taks.
Rødkælk elsker hyld, havtorn, kristtjørn, mahonie, ildtorn, liguster, snebær og røn.
Silkehale elsker berberis,
Cotoneaster, kristtjørn, mahonie, ildtorn, røn og taks.
Dompap holder af perikon og syren.
Grønirisk synes bedst om benved og roser.
Og solsorten kan li’ det hele.

en opringning til for eks dyrlægen kan give dig rigtig gode tips til det helt rigtige foder

æbler er åbenbart det foretrukne her pt - sjovt at se dem udhule ½ æble

du kan hænge spæk op rundt omkring i træer og buske - det er lige til mejserne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-02-07 16:19

Hvis du skal have en fuglebog, så lad være med at købe en med tegninger i.

de er ofte så misvisende, at du ikke kan regne med dem.

Det skal være fotografier af fuglene.

Gyldendals forlag har en fuglebog, den hedder bare gyldendals fuglebog, og den er fantastisk god.

Og en anden der er god er en lille billigbog der hedder Danmarks dyr og planter fra Gads forlag.

Der er gode farvefotos af alle de almindelige dyr,planter, fugle og insekter.

M.h.t. at fabrikere fuglefoder fra bunden:

Nogen fugle foretrækker de tørre kerner, altså solsikkefrø, jordnøddekerne og hampfrø.
De kan købes i separate poser i supermarkeder eller kilovis i grovvare- og foderstofforretninger.

Nogen fugle elsker gamle æbler, pærer o.lign. Det gælder solsorte og sjagger f.eks.

Så er der det foder der indeholder fedt, det er fortrinsvis mejser o.lign. der kan lide det, altså musvit, blåmejse, sumpmejse o.s.v.

Der smelter man for svag varme noget fedstof, svinefedt, palmin eller også margarine. Og det blandes så med forskellige kerner og vildtfoderblanding i forholdet 1 del fedtstof og 2 dele foder.

Det kan hældes i nogen forme eller også køles næsten af og så formes til kugler.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-02-07 16:25

Citat
Hvis du skal have en fuglebog, så lad være med at købe en med tegninger i.

Dova, kender du Politikens Store Fuglebog? Helt ærligt så synes jeg faktisk de tegninger er fantastisk gode. Et fotografi kan være ligeså misvisende, derfor er kombinationen så god.
Den omtalte bog vælger jeg så ikke primært på grund af illustrationer, men fordi der står en bunke gode oplysninger i den - både om fugle generelt, fodring, redebygning og meget mere - foruden de detaljerede beskrivelser af hver fugl.

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-02-07 17:27

Jo vaxen, jeg kender den bog.....men jeg kender fuglene bedre

Derfor ved jeg, at mange af de tegninger er misvisende, og man kan ikke identificere en fugl ud fra en, som du siger, detaljeret beskrivelse i en bog, medmindre det er en solsort

Selvfølgelig kan man identificere visse arter ud fra tegningerne, da der er nogen fugle hvor der ikke kan tages fejl, men nummer et er fotos.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-02-07 17:39

Man behøver altså IKKE at smelte fedtet når man laver mejsekugler eller lign.
Det er nemmere at skære en skive og ælte den sammen med en passende mængde frø og nødder eller hvad man nu synes. Det kan så puttes i et net eller lægges ud på fuglebrættet eller stoppes i diverse beholdere. Det er meget nemmere at arbejde med korn/fedtmassen når den ikke er flydende.

--Jeg plejer gerne at have kameraet stående klar i vindueskarmen når der er "fremmede" på besøg. Billederne kan jeg bagefter granske nærmere vha. google..

Men hvis jeg slet ikke har nogen ide om, hvad det kan være, så har jeg et par fuglebøger --med tegninger-- der kan hjælpe lidt på vej.
Men det er godt at snuppe et billede først.. Jeg HAR også et billede af min flagspætte.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-02-07 17:42

Nemlig, dova..

Det er derfor jeg anbefaler kombinationen af de to bøger, så får man det hele - plus sammenligningen mellem fugle, man nemt kan forveksle med hinanden

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 26-02-07 21:38

Tak til alle - nu ved jeg godt hvor jeg kan hente hjælp næste gang jeg skal vide noget om fugle.

Jeg vil fluks gå igang med at blive klogere på området.
kh
Acilia