/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Navnene Lyppert og Fagerstrøm
Fra : nittehans
Vist : 3046 gange
200 point
Dato : 26-02-07 13:12

Jeg søger oplysninger om medlemmer af Lyppert (Lüppert, Lippert, Libert o.l.) som har været på Holmegårds Glasværk.
Ligeledes savner jeg oplysninger om medlemmer af Fagerstrøm familien. Mette Marie Cathrine Fagerstrøm og Poul L¨bert er gift og bor på Holmegård Glasværk i perioden 1828-1833, hvor de får 4 børn.
Pigen Gusta(va) Fagerstrøm og Sophie Fagerstrøm optræder i dåbshandlinger i Ravnkilde sogn i hhv. 1844 og 1845, i begge tilfælde hjemmehørende på glasværket. Var der mon et glasværk på Conradsminde ved Ravnkilde. Disse glasarbejdere er formentlig flyttet fra værk til værk.

Min foreløbige forteknelse ligger her: http://www.nittebjerger.dk/wendt-lyppert.htm

Venlig hilsen Nittehans

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-07 17:32

Disse to er jo lidt yngre, men datter og søn af Berhard Lyppert
"
LYPPERT, Anna Bernhardine Sofie   Bir   1873   Fred   Ganlos
Fa:   Johan Peder Bernhard LYPPERT
Mo:   Martine Christiane Ulrikke LEGINE

LYPPERT, Hans Andreas Kristian   Bir   1875   Fred   Ganlos
Fa:   Johan Peter Barnhart LYPPERT
Mo:   Martina Kristiana Ulrikke LAGUNE
"
Bare en start, bemærk forskelle i stavemåde, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-07 17:47

Hende her bliver jo ikke gammel, men forældrene kender du jo:
"
HANSDATTER LIPPERT, Birth Date:   6 Oct 1833   Recorded in:   Fensmark, Praesto, Denmark
      Death Date:   6 Oct 1833
   Father:   Hans LIPPERT
   Mother:   Elisabeth Sophie WENDZ
"
Vidste du også de boede i Fensmark, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-07 18:01

Undskyld Holmegaard ligger jo ved Fensmark:
her er en lidt heldigere født Lippert:
"
LIPPERT, Johan Jorgen Christian Ludvig      Birth Date:   6 Jul 1833
   Christening Date:   15 Sep 1833   Recorded in:   Fensmark, Praesto,    Father:   Povel LIPPERT
   Mother:   Chathrine FAGERSTROM
"
Nok den yngste af de 4, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-07 18:05

Hans Lippet kone var jo en Wendz, her en anden født Wendz samme sted året før, Svend

WENDZ, Johan Christian Soren Frederik      Birth Date:   3 Mar 1832
   Christening Date:   11 Jun 1832   Recorded in:   Fensmark, Praesto,
   Father:   Peter WENDZ

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-07 18:13

Angående Fagerstrøm så får Johan Frederik han 3 børn her sammen med Anne Lise
"
FAGERSTROM, Sophie Theresia   Bir   1827   Prae   Fensma
Fa:   Johan Frederik FAGERSTROM
Mo:   Anne Lise TAARSTENDR

FAGERSTROM, Ane Lise   Bir   1829   Prae   Fensma
Fa:   Johan Frederik FAGERSTROM
Mo:   Ane Lise TAARSTENSON

FAGERSTROM, Caroline Wilhelmine   Bir   1830   Prae   Fensma
Fa:   Johan Frederich FAGERSTROM
Mo:   Ane Lise TAARSTEN
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-07 18:28

>Var der mon et glasværk på Conradsminde ved Ravnkilde...
Ja Svend
"
Conradsminde glasværk (1834-1857) ved godset Nørlund i Ravnkilde sogn i Rold Skov blev grundlagt i 1834
Producerede fra 1840 drikkeglas, bl.a. elegante champagneglas i form af fløjte med to knapper kummen let udsvejet, men også vinglas i form af omvendt dråbeform, samt en lang række frimurerglas.
"
fundet her:
http://users.cybercity.dk/~cfs1637/blafasan/glas.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-07 18:43

Hans Lippert bliver jo gift i Fensmark, Svend
"
LIPPERT, Hans Andreas Age:   26Wife:   Elisabeth Sophie WENDT   Age:   28
   Marriage Date:   18 Jan 1833     Fensmark, Praesto, Denmark
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-07 18:47

Det samme gør Gabriel:
"
FAGERSTROM, Gabriel   Age:21   Wife:Caroline Charlotte Lisette KESMEIER Age:   18
   Marriage Date:   10 Dec 1836   Recorded in:   Fensmark, Praesto,
"
hilsen igen, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-07 19:49

Men Fagerstrøm familien i Ravnkilde stammer jo fra Sverige...
Vel ikke nogen Lyppert? tilknytning??, Svend
"
aalborg, Aars, Ravnkilde, Conradsminde, Glasværket, 103, FT-1845

Johan Frederik Fagerstrøm 44 Gift Glasmager Est Sogn Varmland Amt
Ane Eline Torstensen 44 Gift hans Kone Est Sogn Varmland Amt
Gusta Fagerstrøm 20 Ugift deres Barn Est Sogn Varmland Amt
Sophie Fagerstrøm 18 Ugift deres Barn Fensmark Sogn Præstøe Amt
Ane Elisa Fagerstrøm 16 Ugift deres Barn Fensmark Sogn Præstøe Amt
Caroline Fagerstrøm 15 Ugift deres Barn Fensmark Sogn Præstøe Amt
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-07 20:11

Er du i familie med Gundelach familien, se Egerblad:
"
Mathilde Fagerstrøm
Født: 1837, Sverige
Ægteskab: Carl Johan Vilhelm Emanuel Jørgen Gundelach Ukendt
Død: Ukendt

Mathilde blev gift med Carl Johan Vilhelm Emanuel Jørgen Gundelach, søn af Carl Frederik Gundelach og Johanna Hammarström, på en ukendt dato. (Carl Johan Vilhelm Emanuel Jørgen Gundelach blev født den 7 Nov. 1834 i Fensmark sogn, Tybjerg herred, Præstø amt, døbt den 11 Mar. 1835 i Fensmark kirke, Tybjerg herred, Præstø amt og døde i 1894.)
"
http://www.egeblad.dk/Forord.htm

Mærkeligt med en anden Fagerstrøm fra Fensmark, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-07 20:22

Ellers tæt tilknytning til Lyngby familien i Ravnkilde:
"
Ungkarl og smed Johannes Rasmussen Lyngby, 24 år, af Conradsminde og pigen Jacobine Mariane Marie Jacobsdatter af Nørlund, 21 år, blev viet den 16. november 1843 i Kirken. Forloverne var Frelsen og Fagerstrøm på Conradsminde [Ravnkilde Sogn, Års Herred, Ålborg Amt kirkebog for 1838 - 1853 side 165 opslag 61].

Jacob Peter Johannes Lyngby blev født den 6. april 1844, og døbt den 26. maj 1844 i Kirken. forældrene var smed Johannes Rasmussen Lyngby og hustru Jacobine Mariane Marie Jacobsdatter fra Conradsminde. Pigen Gusta Fagerstrøm, Stine Hagen, Heinze, Engerslev, Krausefeldt, Fagerstrøm, alle fra Glasværket [Ravnkilde Sogn, kirkebog for 1838 - 1853 side 13 opslag 9].

Rasmus Vittus Lyngby blev født den 6. oktober 1845 og døbt den 29. november 1845 i Kirken. Forældrene var smed Johannes Lyngby og kone Jacobine Larsen af Conradsminde. Fadderne var indsidder Jacob Larsen. Sophie Fagerstrøm bar barnet og Nielsine Jensdatter fulgte med, begge fra Glasværket [Ravnkilde Sogn, kirkebog for 1838 - 1853 side 17 opslag 11].
"
http://www.engbaek.com/familien/bioj/lyjojaja.htm

Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-07 20:29

Og angående Libert, det er jo simpelt hen stavet forkert:
"
LIBERT, Christiane Elisabeth   Birth Date:   14 Aug 1828
   Christening Date:   31 Aug 1828   Recorded in:   Fensmark, Praesto, Denmark
   Father:   LIBERT
   Mother:   Mette Marie Katrine FAGERSTROM
"
Nok det sidste jeg umiddelbart kan finde, Svend

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 26-02-07 20:49

Ved du der findes et Lippert Glas Galleri i Hovedstaden?
"
Galleri Lippert, Tåstrup. 2002...

www.artleif.dk/dk/dkCV.htm
"

Og her en smuk norsk-svensk glæsværks fabriks oversigt:
"
Slutter ved verket i 1782 og blir overflytt til Schimmelmanns Glasværk på Hurum samme år, men ... He married ANNA CAISA FAGERSTRÖM 18 mai 1823 in Ed Kirke. Sverige, daughter of JOHAN
"
web.telia.com/~u60105008/filion/filion.html

Noget at analysere, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-07 17:21

Du skriver noget om Norge,
en af de første Lippert kom fra Preussen, Svend
"
Efternavn: Lippert Fornavn: Johan Heinrich
Erhverv: Bud
Føderegion: Preussen Fødeland: Tyskland
Fødselsår: 1806 I DK fra: 1828
Bopæl, lokalitet: København Amt, region: København og Frederiksberg
"

Godkendelse af svar
Fra : nittehans

Dato : 27-02-07 18:48

Tak for svaret svendgiversen.

Det er et ordentligt arbejde du har præsteret, jeg godkender svarene.

Jeg vil bearbejde det hele, og snart dukker det hele op på siden.

Hans

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-07 19:03

Tak Hans, men vi er jo slet ikke færdige,
min kone er fra Kastrup, der er der også flere glas-eksperter fra din slægt.

Jeg har måske et par muligheder for at komme videre både i Norge og i Preussen. Svend

Kommentar
Fra : nittehans

Dato : 02-03-07 01:30

Så er det meste på plads, alle tre slægter, Legène, Lyppert og Wendt er nu samlet og trådene er sat sammen.
Det hele er her: http://www.nittebjerger.dk/wendt-lyppert.htm

Slægten Fagerstrøm er også under udarbejdelse.

Endnu en gang tak for hjælpen.

Hans