/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Tegning af favicon
Fra : srhansen
Vist : 786 gange
300 point
Dato : 17-02-07 22:00

Hej alle

Jeg søger en kreativ sjæl der kan tegne et favicon til min hjemmeside. Til dem der ikke ved hvad et favicon er, så er det et icon, ligesom det der er i adresselinien her på kandu: http://www.kandu.dk/favicon.ico

Et favicon er præcis 16 * 16 punkter og vist kun med 16 farver (jeg er dog ikke helt sikker).
Iconet skal helst forestille en mand der fisker med flue. F.eks som den fiskende mand på billedet her: http://www.scierra.com/pop_pic.htm?p=pictures/dvds/large__ambience.jpg
altså en mand en fiskestang en linie og fiskende mod højre ikke mod venstre, som på billedet.
Noget andet fiskerelateret der ser flot ud vil også kunne gå an.
Der findes masser af små freeware programmer på internettet der kan klare opgave. Jeg kan dog ikke huske hvad de hedder, men det kan jeg finde ud af hvis det behøves.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-02-07 22:20

Der kan ikke blive meget mand, og fluerne vil da også blive meget små (mindre end bananfluer), hvis det hele skal holdes inden for 16 x 16, for det skal jo også være noget der ser ud af noget.
Det med farverne kan endda være, men detaljerne bliver der ikke meget af.
Så du skal nok kun regne med noget der er simpelt for at det kan syne af noget.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-02-07 08:53

Du kan da bare tage det billede du nu vil bruge. Åbne det i f.eks. Photoshop. Beskære det således at det bliver kvadratisk og derefter nedskalere du det til 16 X 16 pixels og gemme det i det rette format (*.gif = GIF87). Omdøb filen til *.ico

Nu har du dit billede som icon

Alternativt kan du tegne et selv eller redigere i et eksisterende (..måske det du lavede efter ovenstående procedure?) med dette lille freeware program:

http://home20.inet.tele.dk/friheden/zip/IconSuiteFull.exe

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-02-07 08:58

For de dovne ..eller de der som jeg; tegner som et multi-handicappet DAMP barn fra Thy-lejren, er der mulighed for at downloade ikoner mange steder på nettet. F.eks. her:

http://www.freefunfiles.com/software/desktopapplications/icons/index.html

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 300 point
Dato : 18-02-07 09:23

Du kan netop finde tegning eller billede på nettet - evt beskære det - og konvertere det - men som sagt bliver det jo ikke særlig stort.

det her kan du derpå bruge til at lave faviconet:

http://www.chami.com/html-kit/services/favicon/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-02-07 09:37

Orv... den kendte jeg ikke miritdk. Det virker jo helt fint ...mange tak for linket

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-02-07 09:38

velbekomme molo - nem at bruge

Godkendelse af svar
Fra : srhansen

Dato : 18-02-07 11:39

Tak for svaret miritdk.

Og tak til i andre også. Den er lige i øjet. Jeg er overrasket over hvor mange detaljer man faktisk er i stand til at få med på så lille et billede. Jeg har stadig ikke fået iconet til at virke men det skal jeg nu nok finde ud af.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-02-07 12:02

velbekomme og held og lykke med projektet