/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Elektrisk stød
Fra : onehitwonder
Vist : 689 gange
50 point
Dato : 10-02-07 17:03

Er det en myte at hvis flere personer holder hinanden i hænderne, og det første i kæden ta'r fat i et elektrisk hegn, at det kun er den sidste person i rækken, der kan mærke stødet?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-02-07 17:08

Nej

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-02-07 17:10

Hvorfor spørge?

Kommentar
Fra : onehitwonder

Dato : 10-02-07 17:11

Vil det sige alle kan mærke det? Eller hvordan?
Jeg skal bruge det, derfor spørger jeg. Bare rolig, skal ikke give nogen stød :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-07 17:12

Min mand har været med i en kæde, hvor en i midten havde tyndslidte sko på, og ham i midten var den eneste der fik stød

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-02-07 17:14

Det betyder at den der har bedst jordforbindelse får stødet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-07 17:15

Hvis alle undtagen sidste mand er isoleret fra jorden - er det kun den sidste der mærker det.....

Ellers er det lidt tilfældigt hvem der har den bedste jordforbindelse

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-02-07 17:16

Vi engle vil aldrig mærke noget.

Kommentar
Fra : onehitwonder

Dato : 10-02-07 17:16

Selvfølgelig, strømmen dumper bare ned i jorden det sted hvor der er bedst jordforbindelse? Det er vel egentlig logik.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-07 17:18

logik for burhøns

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 60 point
Dato : 10-02-07 17:27

Ja det må være en myte...

Antager vi, at vi har en række mennesker der holder hinanden i hånden og alle er fuldstændig isoleret fra jorden på nær den sidste i kæden. Rører den første person nu et elhegn må der gælde at strømmen igennem alle personerne er ens. Dvs. at alle får lige meget strøm/stød.
Men stødet mærkes stærkere, hvis strømmen går igennem et lille areal på huden, derfor kan det sagtens tænkes, at det er den sidste person der mærker det kraftigste stød. Man kan også forestille sig at to personer i midten kun rører hinanden med deres pegefinger, hermed vil det være disse to personer der mærker det kraftigste stød.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-07 17:29

Det er derfor fuglene altid sidder tæt sammen på ledningerne.....

INGEN vil sidde yderst

Godkendelse af svar
Fra : onehitwonder

Dato : 10-02-07 17:30

Tak for svaret SimonGjer.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 10-02-07 18:03

Citat
Det er derfor fuglene altid sidder tæt sammen på ledningerne.....

INGEN vil sidde yderst

god vits - de får jo ikke stød når de ikke har jordforbindelse...