/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Hurtig hjælp
Fra : Daxxa
Vist : 704 gange
100 point
Dato : 08-02-07 20:29

Hejsa, jeg kunne godt lige bruge lidt hjælp her, skal nemlig fremlægge et projekt imorgen, og har dels om Øl, Er der nogen der simpelt kan forklare hvad Dekoktionsmetoden går ud på??

Håber jeg får noget hjælp

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 08-02-07 20:39
Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-07 20:40

Citat
Dekoktionsmetoden starter ved 35 °C, hvor fytaser, beta-glukanase og protaser får lov at virke. Dernæst hæver man temperaturen ved at tage en portion af mæsken over i et andet kar, hvor det langsomt varmes op, for derefter at blive tilsat hovedmæsken igen. Det kan gentages 2-3 gange (henholdsvis dobbel- og trippeldekoktion). Hver dekoktion mørkner urten og karamelisere sukkeret. Metoden oprinder i Centraleuropa fra før themometerets opfindelse og skal ses i lyset af at den kontinental to-rads byg fra naturens hånd ikke har et så stærkt enzymapparat som den maritime seks-radsbyg. Dekoktionsmetoden er uhyr arbejdsintensiv og kræver desuden to kedler. Derfor bruges den sjældent udenfor det tyske og tjekkiske område.

Læs videre her

http://www.glocalbeer.dk/encyklopaedi/brygning/index.htm

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 08-02-07 20:40
Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 08-02-07 20:41
Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 08-02-07 20:41

Mange tak for de hurtige svar

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 08-02-07 20:42

Citat
dekoktionsmetoden, dvs. at en del af maltmæsken udtages til kogning og føres tilbage til hovedmæsken

Godkendelse af svar
Fra : Daxxa

Dato : 08-02-07 20:52

Tak for svaret refi. Du er alletiders ;D

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 08-02-07 20:52

Og tak i andre

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-07 21:00

Selv tak....