/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Dværgpapegøje,Hvem er Han,hun?
Fra : pk2dk99
Vist : 5477 gange
50 point
Dato : 04-02-07 14:08

Hej
Er der nogen som kan fortæl mig og køn af Dværgpapegøjer? Jeg 4 stk unger som er ca 5 måndener gammel. Hvad er forskel mellem en han og hun Dværgpapegøjer?
mvh
pk2dk99

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-07 14:25

Der er ikke ret meget forskel.
Jeg tror, du bliver nødt til at gå til en erfaren opdrætter og bede om hjælp.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-07 14:27
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-02-07 14:28

Den som hopper øverst på den anden er hannen
Spøg til side...
http://www.eng-undulater.dk/Dv%C3%A6rgpapeg%C3%B8jer%201.htm
og
http://www.kandu.dk/spg61286.aspx

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-02-07 14:29

Ups! Sorry Birgitta - close run, men du kom først

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 04-02-07 14:39

men jeg kan ikke læse om køn.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-07 15:09

Næ, du kan kun få dem helt sikkert kønsbestemt ved en DNA-test... --Og det koster...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-07 15:10

DNA test

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-07 15:12
Accepteret svar
Fra : anonymm

Modtaget 50 point
Dato : 04-02-07 15:15

Det kommer helt ann på hvilken type de har, noen av dei er helt umulig å finne ut kjønne uten å ta kjønnstest hos veterinær.

Det er veldig vanskelig (om ikke umulig) å se forskjell på hunn og hann.
avstanden mellom benen er visstnok noe bredere hos hunnen, men jeg tenker man må ha god erfaring med fugler for å kunne merke de bittesmå forskjellene det er snakk om.
Man kan også merke litt forskjell i oppførsel, hunnen biter hardere og kan "glefse" dersom noen nærmer seg territoriet (buret) som når man skal gi den mat og sånn.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-07 15:16

netop birgitta - hvis det er så magtpålæggende at vide er det løsningen - det er lige som kyllinger

en bekendt af mig fik et ret dræbende blik da han ved en oplysning om at en vis dyrlæge havde fundet ud af at kønsbestemme kyllinger sagde - det er vel nemt nok det er hanen der galer

Kommentar
Fra : gulvang

Dato : 05-02-07 17:21

pk2dk99 det er ligesom undulater lige over næbbet er der en hornfortykkelse hannerne er blålige og hunnerner er lysebrun.vh

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-07 17:31

gulvang..
Fagfolkene kan ikke se nogen forskel... De må have overset den med hornfortykkelsen..

http://www.eng-undulater.dk/Dværgpapegøjer%201.htm

Men den, der lægger æg er hunnen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-02-07 18:00

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 06-02-07 16:47

Tak til alle. men jeg kan ikke find svar.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-02-07 17:15
Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 06-02-07 18:28

Det kommer helt ann på hvilken type de har, noen av dei er helt umulig å finne ut kjønne uten å ta kjønnstest hos veterinær.

Det er veldig vanskelig (om ikke umulig) å se forskjell på hunn og hann.
avstanden mellom benen er visstnok noe bredere hos hunnen, men jeg tenker man må ha god erfaring med fugler for å kunne merke de bittesmå forskjellene det er snakk om.
Man kan også merke litt forskjell i oppførsel, hunnen biter hardere og kan "glefse" dersom noen nærmer seg territoriet (buret) som når man skal gi den mat og sånn.

Eller så kan du sende inn fjer for DNA test da....
http://www.tauros-diagnostik.de/web/flyer_daenisch_print.html

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99

Dato : 12-02-07 14:40

Tak for svaret anonymm.